dilluns, 4 d’abril del 2016

El pas Llis i la canaleta de Solleric

Pas Llis
Avui proposem una excursió circular pels dos vessants del torrent d'Almadrà. La primera part, des del refugi dels Tossals Verds fins al pas Llis, discorre pel la variant F del GR221. Travessa el torrent d'Almadrà i puja a l'altre cantó fins el tirany de la canonada d'aigua d'Emaya i des de la font del Pi, segueix l'espectacular canaleta de Solleric.
La canaleta de Solleric és una sorprenent síquia que connecta la font del Pi, en el torrent d'Almadrà, amb les cases d'aquesta possessió del municipi d'Alaró. L'obra actual data del segle XVIII i està feta damunt l'antiga síquia islàmica que conduïa l'aigua de la font del Pi, cap a l'antiga alqueria islàmica de Xula (Joan Carles Palos).

Aproximació: Per arribar al punt d'inici d'aquest itinerari, el petit aparcament que hi ha a l'entrada de Son Ordines (WP-01) (261m), hem de prendre la carretera Ma-2110 de Lloseta a Alaró. Sortint de Lloseta, a uns 2,5 km, comença a la dreta la pista que porta al Refugi des Tossals. Es tracta d'una llarga i estreta carretera amb molt mal estat.

Itinerari: Son Ordines - refugi Tossals Verds - pas Llis - torrent d'Almadrà - túnel - font des Pi - canaleta de Solleric - Son Ordines.

(WP-01) Son Ordines - 0,0 km - 0 minuts - 261 m d'altitud.
A les 9:30 h iniciem la caminada per l'ample i cimentat camí que ascendeix pel costat esquerra del torrent d'Almadrà. En uns vint minuts, travessem el pont i passem al costat dret del torrent. Continuem pujant amb fort pendent per dins el congost anomenat s'Estret i pel costat de la cova de la Mare de Déu, fins trobar les barreres d'entrada a la finca dels Tossals Verds. Un cop passades aquetes, arribem a una cruïlla de camins. El de l'esquerra (que és per on fem comptes tornar més tard) ens conduiria fins a Orient i tot recte, un rètol que ens indica la primera part del nostre recorregut: Refugi dels Tossals Verds. Seguim la pista i, passada la segona corba, la deixem per l'esquerra pel camí vell que amb forta pujada ens mena al refugi, on pista i sendera coincideixen. Són les 10,25 h.

(WP-02) Refugi - 2,8 km - 55 minuts - 519 m d'altitud.
Breu aturada per berenar i descansar. Mitja hora més tard, reprenem la marxa per l'esquerra de l'edifici on un rètol ens indica diverses opcions. Voltem cap l'esquerra, direcció al pas Llis. No tardem gaire en franquejar un portell amb barrera de fusta (collet des Putxol), baixem per un camí amb una barana de fusta a l'esquerra fins arribar a un nou enforcall, a la dreta es dirigeix al pou de sa Coma i les cases Velles, nosaltres girem a l'esquerra direcció a Cúber i al pas Llis.

(WP-03) Desviament - 3,1 km - 1 hora i 33 minuts - 538 m d'altitud.
El sender baixa, gairebé nord, fins a una torrentera i a continuació ascendeix marcant algunes voltes, guanyant alçada ràpidament. Canvia de direcció cap a ponent fins assolir un collet a 630 m d'altitud (2 h i 5') amb bones vistes cap a la serra d'Amós, al puig d'Alaró i de s'Alcadena.
El camí, ben fressat, ressegueix l'orografia del terreny fent petites pujades i baixades. Deixem a la dreta la coma del Cocó del Voltor, o s'Entreforc, entre el morro de sa Vaca i el salt des Cans, mentre divisem, a l'altre costat del barranc, la síquia que condueix l'aigua de la font del Pi a les cases de Solleric. Així arribem al pas Llis.

(WP-04) Pas Llis - 5 km - 2 hores i 45 minuts - 620 m d'altitud.
El pas consisteix en un graó rocós amb forma de cornisa rosta i llisa i una cadena per assegurar la passa. Un cop superat aquest primer tram, la cornisa volta a l'esquerra i una nova cadena facilita fer el flanqueig amb seguretat. No presenta massa dificultat, prenent les oportunes precaucions. Un cop superat el pas, deixem el camí del GR i es amollem per un llisar de roca inclinada que ens mena al fons del torrent d'Almadrà. Avancem uns metres pel seu jaç i voltem a la dreta per enfilar un coster molt rost i inestable que ens situa al tirany de la canonada d'Emaya que baixa de l'embassament de Cúber, molt a prop de l'entrada d'un túnel (3 h i 20'). Quan ens disposem a travessar-lo, comença una fina brusca que ens obliga a protegir-nos.
Ben equipats amb els frontals, travessem el túnel sense cap contratemps. El tirany segueix paral·lel a la canonada d'aigua i, en pocs minuts, arribem a la síquia de Solleric que si la seguim a l'esquerra (WP-05) (473 m) ens condueix a l'interior del torrent, fins a un gorg. És la font del Pi. El broll de la font està davall d'unes grans roques i amb el torrent sec es forma un preciós gorg d'aigües cristal·lines.
Canaleta de Solleric
(WP-06) Font del Pi - 5,9 km - 3 hores i 50 minuts - 470 m d'altitud.
El nostre itinerari continua seguint l'espectacular canaleta que discorre per un tirany estret i penjat a una gran alçada sobre el torrent d'Almadrà. La canaleta ens deixa a un camí de carro, el qual baixa cap al sud marcant grans voltes, fins arribar a una cruïlla on girem a l'esquerra, franquegem una barrera i, a continuació un pont de fusta que travessa el torrent, fins retrobar el camí del refugi.

(WP-07) Confluència - 7,7 km - 4 hores i 40 minuts - 370 m d'altitud.
Després de dinar prenem direcció a Son Ordines pel mateix camí que hem fet a la pujada.

(WP-01) Son Ordines - 9,6 km - 6 hores - 261 m d'altitud.
A les 16:30 h donem per finalitzada la caminada.

Temps efectiu sense parades: 3 hores i 27 minuts. (Total: 6 hores)
Excursió realitzada el dia: 6 de març de 2016
Components del grup: grup excursionista de l'A VV de Pòrtol.
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari que discorre per camins i tiranys de muntanya menys quan s'ha de baixar a la llera del torrent d'Almadrà per travessar-lo i remuntar l'altre coster fins al tirany de la canonada d'Emaya. La baixada al fons del torrent és molt dreta per un llisar de roca amb pedreny solt. La remuntada a l'altre costat es realitza per un coster molt dret i amb pedreny solt. Si el torrent d'Almedrà du molta d'aigua pot resultar dificultós travessar-lo.
El pas Llis transcorre per una balma vermellosa de pedra polida, protegida per un passamà de seguretat. No és tècnic però cal seny i assegurar bé cada passa.
El tram que discorre per la canaleta és aeri i pot presentar problemes a les persones amb vertigen, tot i que es pot evitar seguint els túnels d'Emaya. És necessari l'ús de llanterna o frontal.

Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies

Quina volta més guapa i entretinguda... i que de bons records Josep!. A n'aquesta zona des Tossals, i he fet moltes voltes, des de baixar per la coma des Voltors i, abans de senyalitzar el GR, sempre creuavem el torrent aquí a on ho heu fet voltros, tant per anar de Cúber al Tossals, o pujar per sa coma des Ases. Sense oblidar sa bellesa del gorg de sa Gont des Pi. Enhorabona Josep.

M'alegra que aquest itinerari t'hagi dut bons records. És una contrada molt maca: el torrent, la canaleta, el pas, la font,... té moltes possibilitats, la coma dels Ases,...