dimarts, 17 de maig del 2016

Mirador des Mirabò - Bosc dels Frares - Es Guixet

Mirador des Mirabò
Una agradable excursió matinal pels voltants de Valldemossa.

Itinerari: Valldemossa, Son Gual, Sa Coma, portell d'entrada a Son Verí, mirador des Mirabò, sa Talaia, es Guixet, pou de neu dels Cartoixos, Valldemossa.

(WP-01) Valldemossa - 0,0 km - 0 minuts - 392 m d'altitud.
Després de deixar el vehicle fora de la zona blava, a les 8,47 h sortim per l'avinguda Lluís Salvador Cilimingras i, al final, voltem a l'esquerra per l'Avinguda de Palma (carretera Ma-1110). Caminem uns tres-cents metres i ens desviem a l'esquerra pujant unes escales que ens menen al carrer de Lluís Vives. Girem a la dreta i passem per davant de les cases de Son Gaul, una de les possessions de l'Arxiduc, on ressalta la seva torre de defensa.
Son Gual
(WP-02) Son Gual - 0,8 km - 10 minuts - 424 m d'altitud.
En finalitzar el carrer de Lluís Vives, prosseguim cap a la dreta pel carrer de Xesc Forteza. Després d'una corba molt tancada, pel carrer Àustria, sortim a la carretera Ma-1110. Caminem uns metres per la carretera direcció a Palma i pugem pel camí que ens du a les cases de sa Coma, on hi arribem després d'una lleugera pujada.
(WP-03) Sa Coma - 2,1 km - 35 minuts - 418 m d'altitud.
La pista de terra planeja i es dirigeix sud cap a Son Verí fins a arribar a l'entrada de la finca del mateix nom. La tirada és plaent i relaxant, mentre gaudim d'una bonica vista del poble de la beateta. Reculem uns metres i prenem una pista que ens deixa a una mena de rodona. Des d'aquí, seguim per l'esquerra per un caminoi de ferradura que ens menarà al mirador des Mirabò. El caminet és ben fitat. Després de creuar un portell, passa per un rotlo de sitja i deixa a l'esquerra un forn de calç. El corriol continua coster amunt zigzaguejant per dins el bosc, passa pel costat d'un abeurador en bon estat i arriba al mirador des Mirabò, rodejat de pins que tapen part de les vistes

(WP-04) Mirador - 3,9 km - 1 hora i 20 minuts - 529 m d'altitud.
Vers al sud-est gaudim d'una bona vista del puig de na Fàtima, sa Bombarda, el puig dels Boixos i de s'Estret.
1 hora i 46 minuts.- Després de berenar, retrocedim pel mateix camí fins a la rodona i, prosseguim cap a la dreta pel mateix camí que hem vingut. Caminem direcció a les cases de sa Coma, i hem d'estar atents, ja que transcorreguts un poc més de tres-cents metres, ens desviem a l'esquerra per un sender de ferradura (fita).
Camí
(WP-05) Desviament - 4,7 km - 2 hores i 5 minuts - 428 m d'altitud.
El preciós camí, recentment netejat, baixa aferrat a un marge i entre una frondosa verdor. Després de creuar un petit portell, volta cap a nord-oest i segueix per damunt un marge que separa l'olivar del bosc. Les vistes sobre Valldemossa s'obren. Tot d'una arribem a una cruïlla de camins on voltem a l'esquerra. El sender continua estret entre altes parets. Després de creuar una pista asfaltada, baixem per unes escales (WP-06) (345 m) que creuen la carretera principal i ens condueixen a la carretera Vella de Palma, després de travessar el torrent d'Avall per un pontet. Voltem a la dreta, en pujada, deixem una primera bifurcació a la dreta, i a la següent cruïlla, seguim per l'esquerra pel camí particular Bosc des Frares

(WP-07) Desviament - 5,6 km - 2 hores i 30 minuts - 347 m d'altitud.
Continuem sud per un caminet que discorre entre parets seques envoltat de verdor. Deixem a la dreta l'entrada a les cases "Ca S'Escultor" i, més amunt a l'esquerra, les de sa Talaia. Al final de la tirada, arribem a un portell amb un curiós rètol que diu: "Burros sueltos".
Pi tombat
(WP-08) Portell - 6 km - 2 hores i 40 minuts - 426 m d'altitud.
Atents aquí, ja que hem de deixar el camí principal i voltar a la dreta (nord-oest). Iniciem una forta pujada per un difús tirany paral·lels a la paret amb reixeta que tenim a la dreta. Deixem un rotlo de sitja amb la corresponent barraca, fins arribar al peu d'un esperó rocós. Ara es tracta de franquejar la paret per un ensorrament botant per damunt un pi caigut (WP-09) (487 m) i avançar per la base de la penya envoltant l'esperó. A continuació, ascendir per un fort coster seguint les restes d'un antic camí (margets de sosteniment i graons) on els arbres caiguts ens dificultaran la passa, fins arribar a dalt la carena, on continua la paret de partió anterior.
Després de superar aquest tram, seguim carenejant fora camí i, sense masses complicacions, vers oest/nord-oest. Deixem a l'esquerra diversos colls de caça i finalment accedim el camí carreter de sa Comuna.
Pou de neu
(WP-10) Camí de carro - 6,8 km - 3 hores i 18 minuts - 583 m d'altitud.
Seguim cap a la dreta pel camí de carro el qual franqueja un portell sense barrera i zigzagueja en baixada. Més endavant, passa pel costat d'una rosseguera i arriba a un trencall on hem de voltar a la dreta.
Segons m'informa l'amic i company de cordada Juan Manera (Pouet685): "Des d'aquesta cota fins a la part més baixa del bosc es denomina es Guixet, així li diuen els més vells del lloc i així consta en els mapes municipals. El nom ve donat per haver extret guix a la zona de la mateixa manera que el paratge es Guix, a prop de Miramar. El guix emprat en la Cartoixa es va extreure d'aquí".
El sender continua en descens per dins l’alzinar i passa pel costat del pou de neu dels Cartoixos (WP-11) (495 m). Uns minuts més tard, desemboca a una pista cimentada que ens condueix de nou al poble de Valldemossa, passant pel costat de les cases de Son Mossenya.

(WP-01) Valldemossa - 8,7 km - 4 hores i 5 minuts - 392 m d'altitud.
A les 12,52 h arribem on tenim el vehicle.

Inici/ Final: Valldemossa
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 50 minuts. (Total: 4 hores i 5 minuts)
Excursió realitzada el dia: 7 d'abril de 2016
Components del grup: Juan (Pouet685), Miguel (Monrevi), Tomeu C. i Josep.
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari que discorre majoritàriament per camins de carro i per tiranys de muntanya. Hi ha un tram de pujada forta sense camí del (WP-08) al (WP-10) on caldrà anar alerta, el pendent és molt pronunciat.

Hola Josep.
En donen de possibilitats els voltants de Valldemossa, he? Aquest és molt original, no de bades vas amb un bon coneixedor de la contrada, en Joan.
Molt bé la descripció i fotografies.

Hola Joan,
Hi tant, sempre ens queden camins i tiranys per conèixer, no tenim temps per avorrir-nos.
Sí vaig tenir el plaer de compartir aquest itinerari amb un bon coneixedor de la zona, en Joan (Pouet685). Ell ens va guiar.
Moltes mercès pel teu comentari.