dilluns, 2 de maig del 2016

Na Ferrana pels passos de sa Granja i de na Boscana

Pas de sa Granja
Una bonica volta pels alzinars de la mola de na Ferrana, entre Esporles i Puigpunyent.

El punt de partida del nostre itinerari es situa en el Km 8,6 de la carretera Ma-110, aquí trobem a l'esquerra un camí amb una barrera tancada. Per arribar-hi, hem de sortir d'Esporles i desviar-nos per la carretera Ma-1101 direcció a Puigpunyent. En aquest mateix punt podem deixar el vehicle a la vorera de la carretera.

Itinerari: Km 8,6 carretera Ma-1101, pas de sa Granja, ermita de Maristel·la, ermita Vella, na Ferrana, pou de neu, Fita del Ram, cova des Ermassets, bassa de Son Vic, pas de na Boscana, Km 8,6 carretera Ma-1101.

(WP-01) Km 8,6 de la carretera Ma-110 - 0,0 km - 0 minuts - 299 m d'altitud.
A les 9,30 h sobrepassem la barrera per la paret de l'esquerra i avancem per l'ampla pista de terra que ascendeix cap al sud. Un poc més amunt, la pista va derivant cap a l'est i marca diverses voltes per l'interior de l'olivar, fins arribar a un collet amb una cruïlla de camins. Seguim en ascens cap a l'est devers uns cent vint metres, fins trobar un altre desviament a la dreta (WP-02) (382 m).

(WP-02) Desviament a la dreta - 1 km - 15 minuts - 382 m d'altitud.
El camí es converteix en tirany, deixa a l'esquerra un claper i continua cap al sud endinsant-se dins l'alzinar. Poc desprès, ascendeix algunes marjades i es dirigeix a un collet amb una paret a l'esquerra. En aquest punt, voltem noranta graus a l'esquerra (est) i pugem pel rost coster que discorre per dins l'alzinar. Si aixequem la vista, veurem un estret entre dues penyes, on es pot apreciar la petita paret esglaonada, que permet superar-lo. És el pas de sa Granja, on hi arribem després d'una forta pujada.
Pas de sa Granja
(WP-03) Pas - 1,3 km - 30 minuts - 447 m d'altitud.
Un cop sobremuntada la paret de pedres, baixem per l'altre costat amb l'ajuda de les mans i voltem a la dreta pujant per una angosta i graonada canal que ens mena dins un espès alzinar. El fitat tirany continua cap a l'est, passa pel costat d'un gran rotlle de sitja i desemboca a un camí carreter.

(WP-04) Camí de carro -1,4  km - 35 minuts - 475 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra i seguim pujant pel camí. Deixem un forn de coure pa a l'esquerra i, un poc més amunt, una olla de calç a la dreta (WP-05) (522 m) i de seguida enllacem amb un camí transversal, on prenem cap a la dreta (sud-est) (WP-06) (545 m). Anem pujant orientats a sud per un bonic camí de ferradura de muntanya, fins arribar a l'esplanada de l'ermita de Maristel·la.
Ermita
(WP-07) Ermita - 2 km - 1 hora - 582 m d'altitud.
L'ermita de Maristel·la fou construïda el 1890 i està dedicada a la Mare de Déu del Carme (Estela de la mar/Maristel·la). Un bon lloc per fer una aturada per berenar.
1 hora i 30 minuts.- Prosseguim la caminada creuant el pla vers sud-oest, passem un portell amb una cruïlla de camins, agafant el de la dreta. Aviat, franquegem un altre portell que ens deixa a una esplanada on hi ha l'ermita Vella (WP-08) (620 m). Després d'una breu aturada, continuem pel camí de carro que passa pel costat de l'avenc Podrit i, una mica més amunt, vora un forn de calç. Ara hem d'estar atents, ja que transcorreguts tants sols uns setanta metres aproximadament, el deixem per l'esquerra.

(WP-09) Desviament - 3 km - 1 hores i 50 minuts -  m d'altitud.
Prenem un tiranyó que es dirigeix vers sud-est per dins un ombrívol alzinar, fins arribar a un portell obert a una paret seca.

(WP-10) Portell - 3,3 km - 2 hores - 637 m d'altitud.
El caminoi planer segueix direcció sud-oest i, immediatament, ens mena a un aljub cobert (WP-11) (629 m). Ara el viarany comença a enfilar-se en fort rost pel mig d'un comellar marcant successius revolts fins arribar a un rotlo de sitja. Un poc més amunt, franquegem una baixa paret per un ensorrament. Passada aquesta, hem d'avançar (sud) una quarantena de metres i desviar-nos a l'esquerra (est). Les fites ens condueixen per una empinada canal entre roques que ens deixa dalt la carena i, a tot seguit al cim de na Ferrana, des d'on gaudim de mol bones panoràmiques.
Fita del Ram
(WP-12) Na Ferrana - 4,3 km - 2 hores i 33 minuts - 812 m d'altitud.
Desfem les passes fins al punt on ens hem desviat, torcem a l'esquerra direcció sud-oest i, per una curta gorja, arribem al pou de neu de la Fita del Ram (WP-13) (794 m).
De la casa de neu avancem a la dreta (oest) passem per una paret seca i amb l’ajut de fites arribem a una encletxa rocosa que ens mena a la Fita de Ram. Un vèrtex geodèsic marca el cim, a 833 metres d'altitud. La vista és cegada en part per l'espessa vegetació.

(WP-14) Fita del Ram - 4,9 km - 3 hores i 13 minuts - 833 m d'altitud.
Des del cim, podem arribar-nos a la cova dels Ermassets (WP-15) (823 m). Un caminet fitat que parteix direcció oest/sud-oest ens hi durà.
Baixem d'aquesta muntanya pel mateix camí. En arribar a la paret de terme no l'hem de creuar, hem de voltar a l'esquerra i seguir les fites direcció oest. Marxem orientats a nord, pràcticament seguint la paret de partió, fins a desembocar a un camí carreter, que seguim cap a l'est. Aquest camí és més clar, a poc a poc es suavitza, i ens mena a un altre camí de carro transversal, a l'esquerra del qual i molt a prop, es localitza la bassa de Son Vic.
Bassa de Son Vic
(WP-16) Aljub - 6,5 km - 4 hores i 3 minuts - 639 m d'altitud.
La bassa de Son Vic és un bell aljub amb dos dipòsits, per a consum humà i animals molt ben conservat. Un lloc perfecte per fer una parada i dinar.
4 hores i 47 minuts.- Prosseguim la marxa direcció oest. Després de caminar devers uns cent vint metres, hem d'estar atents i prendre el desviament a la dreta, que gira gairebé noranta graus (nord). El bonic camí de ferradura baixa en fort rost per dins l'alzinar. Un poc més avall, supera la cinglera fent curtes ziga-zagues. És el pas de na Boscana (WP-17) (587 m), un curt tram esglaonat i amb margets de sosteniment. Seguim baixant, passem pel costat d'un parell de rotlos de sitja i arribem a un nou camí transversal, on hem de voltar a la dreta. El camí de l'esquerra ens duria a Son Noguera.

(WP-18) Cruïlla - 7,3 km - 5 hores i 10 minuts - 489 m d'altitud.
Aquest nou camí carreter es dirigeix cap a l'est, passa pel costat d'un forn de calç i, ja dins l'olivar, enllaça amb el camí que hem recorregut de pujada.
Voltem a l'esquerra i per l'ampla pista de terra arribem de nou a la carretera, després de salvar la barrera..

(WP-01) Km 8,6 carretera Ma - 9 km - 5 hores i 47 minuts - 299 m d'altitud.
Arribem als vehicles a les 15,17 h

Temps efectiu sense parades: 3 hores i 18 minuts. (Total: 5 hores i 47 minuts)
Excursió realitzada el dia: 3 d'abril de 2016
Components del grup: excursionista de Pòrtol
Observacions: Itinerari que discorre tot ell per camins de carro i per tiranys de muntanya. Pujades i baixades fortes. Cal anar alerta amb la gran quantitat de camins que hi ha que ens poden despistar.
Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies

Una bona volta i dos passos per accedir o baixar de na Ferrana, i tot un encert en el seu recorregut. Una mola que dona múltiples opcions per transitar-hi, i múltiples graus de dificultat. I casualitats, noltros hi hem estat aquest setmana, fent un poc de "recuperació". Molt bona la publicació, tant la fotografia com les informacions. Salut.

És cert, aquesta mola dóna moltes possibilitats, amb diversos graus de dificultat. Aquest dos passos són bons de fer i macos.