divendres, 12 d’agost del 2016

Camins: des Rafal, Antic de Planícia i de sa Síquia de Baix

Deixem els vehicles en l'aparcament situat a la sortida de Banyalbufar en direcció a Estellencs. Gairebé davant del mencionat aparcament, en el Km. 87,4 de la carretera MA-10, s'inicia el camí des Rafal - Sa Costa (Rètol indicador).

(WP-01) Banyalbufar - 0,0 km - 0 minuts - 125 m d'altitud.
A les 8:03 h iniciem la marxa pel mencionat camí que puja en fort pendent entre casetes. Més endavant, s'endinsa dins el boscatge on es converteix en un camí de ferradura, costerut i amb algun tram que conserva l'antic empedrat.
Aquesta via, era recorreguda per les collidores d’oliva banyalbufarines per anar a la finca de Planícia.
El sender franqueja la barrera (ara sense cadenat) d'entrada a la finca des Rafal fins arribar a les cases.

(WP-02) Cases des Rafal - 1,1 km - 30 minuts - 293 m d'altitud.
Deixem les cases des Rafal a l'esquerra i una era a la dreta, i seguim el camí per damunt una marjada. Uns tres-cents metres més endavant, ens desviem a mà dreta per un corriol que ens mena al mirador situat a sa Talaia.
Sa Talaia
(WP-03) Sa Talaia - 1,6 km - 40 minuts - 308 m d'altitud.
Des d'aquest mirador, podem contemplar una bella vista, just a baix, la torre des Verger o “Mirador de ses Ànimes", continua la punta de Son Serralta fins al cap Fabioler i la mola de s'Esclop.
Desfem les passes i, de nou al camí principal avancem fins arribar a una important cruïlla, on hem de voltar a mà esquerra, deixant el camí des Rafal que es dirigeix cap a Estellencs pel GR

(WP-04) Cruïlla - 2 km - 1 hora - 311 m d'altitud.
Aquí hem d'estar atents, perquè tan sols vint-i-cinc metres més endavant, en una segona cruïlla (rètol indicador) toca desviar-nos a mà esquerra, direcció a Esporles, pel camí anomenat Antic de Planícia. Avancem i, tot d'una (uns 160 m), ignorem un trencall a l'esquerra i seguim el camí carreter que volta cap a la dreta. Un poc més endavant, travessem la barrera de la finca des Rafal, deixant a l'esquerra del camí unes casetes d'abelles. L'ample camí segueix gairebé planer, marca un primer revolt a l'esquerra, i tot seguit, un altre a la dreta on trobarem un esvaït tirany de ferradura que cap a mà esquerra ens dirigirà al mirador del Rafal. Una petita balconada artificial bastida sobre una penya i limitada per un paretó.
Mirador des Rafal
(WP-05) Mirador des Rafal - 3 km - 1 hora i 15 minuts - 359 m d'altitud.
Retornem al camí principal i avancem entre antigues feixes d'olivar avui envaïdes pel pinar. Mentrestant podem guaitar l'anomenada Roca Fesa, una penya situada a la falda de la Mola que és travessada verticalment per una angosta clivella. El sender marca un important revolt a l'esquerra i avança, més o menys planer fins arribar a un entreforc de camins (rètol indicador a Esporles) (WP-06) (370 m), on seguim cap a l'esquerra. Després de caminar uns deu minuts més, passem per davant les cases de s'Arboçar, un rafalet vinculat a la història de Planícia.

(WP-07) S'Arboçar - 4,7 km - 2 hores i 5 minuts - 366 m d'altitud.
Al vessant dret podem veure els espadats i les rossegueres que es precipiten del magnífic puig de la Mola (941 m).
Ara el camí avança en suau baixada fins assolir un gran portell amb barrera de ferro i una cruïlla de camins.

(WP-08) Cruïlla - 5,3 km - 2 hores i 10 minuts - 346 m d'altitud.
Nosaltres continuem pel camí de la dreta per seguir per l'Antic camí de Planícia. Aquest tram ha estat recentment recuperat i condicionat. Remunta un coster, on encara es pot observar l'antic empedrat, fins a entroncar amb el camí des Correu.

(WP-09) Camí del Correu - 5,7 km - 2 hores i 20 minuts - 383 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra (nord) i, al cap de pocs minuts, deixem a l'esquerra l'antiga guixeria de Son Sanutges i travessem el camí Nou de Planícia que ve del coll des Vent (carretera Ma-10). El camí, ara asfaltat, baixa ràpidament marcant diverses corbes. Un quilòmetre més endavant, trobarem a mà esquerra, unes escaletes protegides amb una barana que ens menen a la Font de la Vila.
Font de la Vila
(WP-10) Font - 6,9 km - 2 hores i 43 minuts - 226 m d'altitud.
De nou en el camí principal, avancem en baixada uns 340 m en direcció a Banyalbufar i deixem el sender del GR per l'esquerra pujant una rampa que ens situa al camí anomenat de sa Síquia de Baix.
Camí de sa Síquia de Baix
(WP-11) Canaleta - 7,3 km - 2 hores i 49 minuts - 200 m d'altitud.
Aquest estret camí discorre per damunt la canal o pel costat d'aquesta. Entre casetes, horts, jardins i diversos safareigs, entre els quals el de Son Vives, considerat com el més gran del poble. Més endavant transcorre com una balconada per damunt el poble i es troba protegit per una barana de troncs. Finalment desemboca a un carrer de la part alta del poble i pel carrer Sebastià Moranta arriba a la carretera.
Voltem a l'esquerra fins arribar de nou a l'aparcament, donant per finalitzada l'excursió d'avui.

(WP-01) Banyalbufar - 8,5 km - 3 hores i 12 minuts - 125 m d'altitud.
A les 11:15 h finalitzem l'excursió.

Temps efectiu sense parades: 2 hores i 16 minuts (Total: 3 hores i 15 minuts)
Excursió realitzada el dia: 19 de juny de 2016
Components del grup: Josep en solitari
Observacions: Ruta bona de fer, discorre per camins de carro o per tiranys de muntanya i sense problemes d'orientació.