diumenge, 5 de juny del 2016

Puig Tomir pels passos de Binifaldó i de sa Paret

Pas de Binifaldó
Avui ascendim al Tomir per la via clàssica, des de Binifaldó passant pel coll des Pedregaret i el pas de Binifaldó. La baixada, pel pas de la Paret, un vertiginós descens pel vessant nord-oest de la muntanya.

Itinerari: Finca de Menut, cases de Binifaldó, coll des Pedregaret, pas de Binifaldó, puig Tomir, pas de la Paret, barrera (partió entre Binifaldó i Muntanya), possessió de Binifaldó, finca de Menut.

Punt de partida i aproximació: portell de la finca pública de Menut (WP-01) (575 m). Per arribar-hi ens hem de desviar a la dreta en el Km 17,4 de la carretera MA-10 de Andratx a Pollença. Podem deixar el vehicle un poc abans d'arribar a les cases.
(WP-01) Cases de Menut - 0,0 km - 0 minuts - 575 m d'altitud.
Iniciem la caminada a les 9:11 h. Un cop franquejat el portell de l'esquerra, la pista asfaltada avança, primer ascendent, després pla i finalment baixa cap a les cases de Binifaldó, on arribem després d'una tirada tranquil·la i agradable enmig de l'alzinar.

(WP-02) Cases de Binifaldó - 1,8 km - 23 minuts - 595 m d'altitud.
Possessió de Binifaldó, situada al peu del puig Tomir i rodejada per velles alzines.
Deixem les cases a l'esquerra i avancem per la pista asfaltada que es dirigeix, primer sud-est i, després de marcar dues corbes tancades, cap al sud fins arribar al coll des Pedregaret, on trobem una paret seca de terme (WP-03) (659 m).
Coll del Pedregaret
(WP-03) Coll del Pedregaret - 2,6 km - 34 minuts - 659 m d'altitud.
Des del coll, deixem la pista per girar a l'esquerra (rètol indicador). El caminoi comença a enfilar-se en fort rost marcant un continu serpenteig. Guanya alçada ràpidament, surt del bosc i recorre la part alta d'una rosseguera, i tot seguit volta cap a gregal (NE). Aviat el pendent es pronuncia encara més, unes cadenes en forma de passamà ajuden a superar aquest inclinat bocí. Finalment assolim un collet al costat d'un escarpat esperó. Després d'una breu aturada per recuperar l'alè i gaudir de les vistes, el tirany segueix aferrat a les penyes resseguint una inclinada rosseguera. No tardem gaire en arribar a una estreta i vertical canal de roca. Hi ha instal·lat una llarga cadena, com a passamans, i dues argolles metàl·liques clavades per facilitar la grimpada (pas de Binifaldó) (960 m) (1 hora i 24 minuts).
Un cop superat el pas, les fites ens menen cap a l'est/nord-est per un petit comellar, al final del qual, assolim un collet ja dalt la carena del cim. Fem un gir a l'esquerra i seguim les fites casi nord-est. Caminem per damunt el rocam per un pendent molt més suau, fins assolir la cúspide del Tomir, coronat pel típic vèrtex geodèsic.

Puig Tomir
(WP-04) Puig Tomir - 4,7 km - 1 hora i 55 minuts - 1104 m d'altitud.
La vista és espectacular: les badies d'Alcúdia i Pollença, el cap de Formentor. Cap al sud-oest, el puig Major i el de Massanella.
Avui tenim un berenar ben especial, per aquest motiu hem esperat de fer-ho dalt el cim. En Tomeu, treu el fogonet de butà i escalfa el "frit mallorquí" que ens han preparat al coll de sa Batalla. També bevem un bon vi que ha pujat n'Agustí. Després de berenar, iniciem el descens d'aquest puig pel mateix camí de pujada, per la carena, vers sud-oest . Hem d'estar atents, ja que transcorreguts devers uns tres-cents metres, ens desviem a la dreta.

(WP-05) Desviament - 5 km - 2 hora i 46 minuts - 1065 m d'altitud.
Ens orientem cap a oest/sud-oest, sense camí i aviat localitzem un reguitzell de fites que ens guien cap a ponent. A mesura que anem baixant, el pendent es va accentuant. Arribem per davant d'un esperó amb una xemeneia a l'esquerra, però hem de fer una volta cap a la dreta, nord, per un terreny molt vertical fins assolir el pas de sa Paret Seguint les fites, desgrimpem en direcció a la paret mitgera que tenim a baix nostre i que és la que dóna nom al pas.
Pas de sa Paret
(WP-06) Pas de sa Paret - 5,4 km - 3 hores i 19 minuts - 955 m d'altitud.
Un cop assolida la paret, ens trobem amb un cartell que diu que no transitem per la rosseguera per evitar l'erosió del terreny. Sense creuar-la baixem lentament, enmig de carritxeres i paral·lels a la paret. El coster continua molt vertical, però a mesura que anem davallant es va suavitzant i entra dins el bosc. Després d'una llarga tirada, assolim la pista del GR-221 a l'alçada del portell que separa la finca pública de Binifaldó de la possessió de Muntanya (WP-07) (589 m).

(WP-07) Camí del GR - 6,4 km - 3 hores i 58 minuts - 589 m d'altitud.
Voltem a l’esquerra, seguim el camí ample de terra, deixem a la dreta l'alzina d'en Pere catalogada com a arbre singular, fins arribar una altra vegada, al centre d'educació ambiental de Binifaldó, on tanquem el cercle del nostre itinerari (WP-02) (595 m).

(WP-02) Cases de Binifaldó - 7,6 km - 4 hores i 13 minuts - 595 m d'altitud.
Des de les cases, sols hem de desfer el mateix camí que hem fet de bon matí.

(WP-01) Cases de Menut - 9,3 km - 4 hores i 35 minuts - 575 m d'altitud.
Arribem als vehicles a les 13:45 h.

Temps efectiu sense parades: 3 hores i 3 minuts. (Total: 4 hores i 35 minuts)
Excursió realitzada el dia: 23 d'abril de 2016
Components del grup: Tomeu M., Tomeu C., Agustí i Josep
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Nord(Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari que discorre per camins de carro, per tiranys de muntanya i sense camí. El descens pel coster del pas de sa Paret (del WP-05 al WP-07) és sense camí i vertical. Cal estar avesats a realitzar petites grimpades per superar els dos passos.
Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies

Quina volta més guapa Josep! El grup al qual vaig pertanyia molts d'anys, feiem aquest recorregut cada any, per celebrar l'aniversari del nostre "guia", a principis d'abril. Desconeixia aquestes informacions de no baixar per la rosseguera i la font. El pas de sa Paret és una via espectacular per baixar del Tomir, encara que en aquest puig totes ho son. Bona ruta i millor publicació Josep. Enhorabona!

Sí, totes les vies al puig Tomir són impressionants, per gaudir un bon matí de muntanya.
A totes les rossegueres han col•locat avisos que no es passi, estan molt erosionades.