dimecres, 27 de juliol del 2016

Puig de ses Planes i caseta des Rector

Vista des del Penyal
Una entretinguda volta que combina muntanya i mar. Puja al puig de ses Planes, un fabulós mirador de la zona de Banyalbufar. Per la vorera de la mar, arribem als restes d'una petita edificació anomenada caseta des Rector, que probablement va servir de lloc de vigilància.

Itinerari: Km 85,6 carretera MA-10 Esporles-Banyalbufar - Penyal de s’Heura - puig de ses Planes - camí de Baix - Cingles del Corral Fals - caseta del Rector- Km 85,6.

Aproximació: El punt de partida es situa en el Km. 85,6 de la carretera MA-10, lloc anomenat camí de sa Volta des General

(WP-01) Volta des General - 0,0 km - 0 minuts - 170 m d'altitud.
Iniciem la caminada a les 8,23 h per la carretera direcció a Esporles i, devers 400 m més endavant, la deixem per l'esquerra

(WP-02) Desviació - 0,4 km - 5 minuts - 201 m d'altitud.
Iniciem una muntada per dins la garriga, sense camí ni fites, però sense masses complicacions. Hem de seguir coster amunt, vers nord/nord-est fins assolir la carena de la muntanya on trobem un camí transversal. Voltem a l'esquerra, i en un tres i no res, per una ampla rampa, arribem al penyal de s'Heura, amb bones vistes.

(WP-03) Penyal de s'Heura - 0,9 km - 35 minuts - 322 m d'altitud.
Retrocedim pel mateix camí que hem fet servir per la pujada, i continuem per la cresta de la muntanya direcció nord-est, passant pel costat d'una antiga construcció militar amb el seu petit lloc de guaita.

(WP-04) Caseta - 1,1 km - 40 minuts - 330 m d'altitud.
Seguim un senderó en la mateixa direcció i per unes escales assolim el puig de ses Planes, marcat amb el típic vèrtex geodèsic.
Puig de ses Planes
(WP-05) Puig de ses Planes - 1,3 km - 45 minuts - 335 m d'altitud.
Just al costat del cim hi ha una altra garita de vigilància. Des d'aquest cim s'albira una bona panoràmica: cap al sud: la Mola de Planícia. Vers a gregal: sa Foradada, Morro de Deià, puig de Bàlitx, sa torre de na Seca, Muntanya de Moncaira.
Retrocedim fins a la caseta militar, i baixem per l'ample camí procedent del coll de sa Bastida. Ara hem d'estar atens, ja que transcorreguts uns 160 metres més endavant, l'hem de deixar per l'esquerra (fita).

(WP-06) Desviació - 1,6 km - 1 hora - 313 m d'altitud.
Aquesta cruïlla és poc visible i el més fàcil és que passem de llis i arribem a una olla de calç.
Un cop encertat el punt, prenem aquest nou camí, en principi molt confós, però a mesura que baixem, es fa més evident. És un camí carreter que pren direcció nord-est per dins un tàlveg, passa pel costat d'un rotlo de sitja i finalitza a un portell obert en una paret de terme.

(WP-07) Portell - 1,9 km - 1 hora i 5 minuts -  271m d'altitud.
Un cop a l'altre cantó, neix un tirany molt tapat per la vegetació que baixa en suau pendent per sobre el torrent del xaragall de ses Tanques. Transcorreguts devers tretze minuts del portell, anem a raure a un nou camí de carro que seguim a l'esquerra.

(WP-08) Camí carreter - 2,3 km - 1 hora i 20 minuts - 230 m d'altitud.
El camí és ampla i bo de seguir, però devers 265 metres més endavant, finalitza.
Continuem, costa a través per dins la garriga i ens atansem a tall dels espadats del Corral Fals per contemplar la panoràmica. Tot seguit, descendim, direcció est/sud-est i, a l'esquerra, sota nostre, veiem el camí de Baix, al qual hem d'arribar. En un parell de minuts, fent un gir gradual de cent vuitanta graus per damunt una estreta cornisa de terra, baixem al mencionat camí.

(WP-09) Camí de Baix - 3,9 km - 1 hora i 45 minuts - 119 m d'altitud.
Seguim a l'esquerra, casi oest, passem la zona que es coneix com Es Corral Fals, on el camí passa aferrat als peus d'uns penya-segats amb grans balmes, fins arribar al forn de calç on es troba el conegut "Pi de sa Consulta".
Tram costaner
(WP-10) Pi de sa Consulta - 3,8 km - 2 hores - 149 m d'altitud.
El Pi de sa Consulta era un antic punt de trobada dels carrabiners d'Esporles i de Banyalbufar durant les guàrdies. A l'ombra del pi, decidim fer una parada tècnica per berenar.
Després del descans, reprenem la marxa direcció a Banyalbufar. Hem d'estar atents perquè tants sols uns pocs passos més enllà, deixem el camí per la dreta. Emprenem la baixada nord-oest, per un desdibuixat corriol amagat per la vegetació i per dins un ombrívol pinar. Seguint amb atenció les fites, arribem a la vorera de la mar, després de baixar un fort pendís pedregós i inestable.
Si seguíssim les fites cap a la dreta, arribaríem a la cova de na Bernada que ja coneixem d'una altra ocasió. La nostre ruta continua cap a l'esquerra (oest) direcció a Banyalbufar. Es tracta de seguir la línia de la costa botant de pedra en pedra i vencent grans blocs de roca, fins arribar a l'alçada de la caseta des Rector. Per arribar-hi haurem de pujar per un fort coster de terra i pedreny solt molt inestable i relliscós.
Caseta des Rector
(WP-11) Caseta des Rector - 5,1 km - 3 hores i 25 minuts - 16 m d'altitud.
De darrera la caseta parteix un confús tirany gens fàcil de seguir. Es troba bastant deteriorant, cobert de vegetació i de pins caiguts pel vent. A mesura que anem pujant, el sender és clarifica fins enllaçar amb el camí que va al pla des Cavall.

(WP-12) Camí - 5,4 km - 3 hores i 45 minuts - 93 m d'altitud.
Voltem a la dreta (sud-oest) i sense cap problema de seguiment enllacem amb el camí de Baix. Ara sols ens queda seguir aquest ample camí que ens mena de nou a la volta des General, punt on havíem iniciat aquest itinerari.

(WP-01) Volta des General - 6,5 km - 4 hores - 170 m d'altitud.
Són les 12,23 h. en acabar l'excursió.
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 45 minuts (Total: 4 hores)
Excursió realitzada el dia: 4 de juny de 2016
Components del grup: Fernando i Josep
Observacions: Hi ha trams importants sense camí ni fites. És necessari tenir bona orientació en muntanya i guiar-se per la intuïció. Presenta pujades i baixades fortes.
Referències: Puig de ses Planes i cova de na Bernada de Llorenç Soler, Andreu Magraner i Joan Ponce.

Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies

Hola Josep. Maca volta per fer ara, a l'estiu. Que fa d'anys que no he tornat a pujar al puig de ses Planes! El tram que va per la costa el desconec. És a prop de la cova de na Bernarda? Perquè m'ha sonat el tipus de roca.
Salutacions!

Hola Joan,
Tens raó, es pot fer ara l'estiu, l'embat suavitza la temperatura i és un bon lloc per a un bany en aquests dies de calor.
Sí, el tram ran de mar és a prop de la cova, però direcció a la punta de sa Galera (Banyalbufar). És molt entretingut i amb grans roques, algunes amb curioses formacions (“ripple marks”.
Agraït pel teu comentari.
Salut!!

Gràcies per citar-nos. És una volta preciosa i ben agraïda visualment. M'ha encantat. I el tram des de sa caseta des Rector fins a sa platja de sa Galera, com està? És possible seguir aquest altre tram, ran de mar?. Molt bona sa publicació i ben novedosa aquest tram fins a sa caseta. Enhorabona!!

El tram ran de mar des de sa caseta fins a la platja de sa Galera, no el conec, però he llegit al blog "Tracalada de Passos" d'en Tomàs Mut que hi ha un curt tram de poca fondària que t'has de banyar (passar descalç), sempre que la mar estigui en calma.
Molt agraït pel teu amable comentari.