dimarts, 18 d’octubre del 2016

Talaiots, tresors ocults del Pla

Talaiot des Racons
El municipi de Llubí té més de 30 jaciments arqueològics d’èpoques pretalaiòtiques i talaiòtiques. El recorregut ens durà a visitar alguns elements d’aquest ric patrimoni.
Així que als elements culturals que normalment trobem a les zones rurals del Pla, en aquest itinerari sumarem poblats talaiòtics i murades d’aquesta època, confegint un recorregut amb caràcter arqueològic (Itineraris pel Pla de Mallorca II. GOB).

(WP-00) Llubí, plaça de la Carretera - 0,00 km - 00 minuts - 56 m.
A les 8,13 h, sortim de la plaça de la Carretera pel carrer de la Fàbrica i, un cop a dalt, voltem a la dreta pel carrer de Sineu. Després d'avançar uns 150 m, girem a la dreta pel carrer des Dau. Per aquest carrer sortim del nucli urbà fins arribar a la carretera Ma-3440 Inca Santa Margalida. Voltem a l'esquerra cap a Santa Margalida, anant molt alerta amb els vehicles, i a uns 400 m, trobem el camí Vell de Llubí a Sineu, on girem a la dreta (Indicació al talaiot des Racons).
Avancem per aquest camí, i tot d'una a l'esquerra, tenim restes de murada talaiòtica. Uns metres més endavant, arribem al conjunt de dos talaiots des Racons, un a cada costat del camí.
Talaiot des Racons
(WP-01) Talaiots des Racons - 1,528 km - 22 minuts - 59 m.
A la dreta, darrera un tancat, hi ha el talaiot més ben conservat. Posseeix un portal amb una llinda enorme i un corredor interior. En la part de l’alzinar, l’alçat exterior assoleix una alçada de 5 metres, amb grans blocs de pedra que causen un efecte grandiós.
El segon talaiot és una mica menor i no ha estat excavat, però encara conserva una alçada considerable.
Seguim avançant i un poc més endavant, en una petita depressió que s’estén a la dreta, podem observar les restes de murs talaiòtics (WP-02) (55 m) i, després d'una curta pujada, apareix la casa del molí d’en Blanc, amb la torre del molí.
Molí d'en Blanc
(WP-03) Molí d'en Blanc - 1,964 km - 35 minuts - 63 m.
El camí de terra continua vers al sud entre parets de pedra flanquejat per sementers. Després d'una tirada llarga i en suau ascens, arribem a un entreforc de camins, just abans d'arribar a la carretera Ma-3511 que ens duria a Sineu.

(WP-04) Carretera de Sineu. Desviament a l'esquerra - 2,545 km - 45 minuts - 67 m.
Des d’aquest punt continuem pel camí asfaltat de l'esquerra (sud-est) en suau baixada. A uns 800 m més endavant, arribarem a una altre cruïlla de camins.

(WP-05) Desviació a la dreta - 3,417 km - 1 hora - 79 m.
En aquest punt hem de tombar a mà dreta per un camí de terra. La via avança en suau pujada entre parets seques fins arribar a l'entrada d'una finca (barrera) on volta cap a l'esquerra. Aquí hem d'estar atents perquè tants sols 200 m més endavant, hem de deixar aquest camí carreter i seguir tot dret per un tirany estret que baixa enmig de la garriga fins arribar a un punt que es converteix de nou amb un camí de carro. Tot seguit, després d'unes voltes, arriba a un camí asfaltat.

(WP-06) Camí asfaltat. Desviació a l'esquerra - 4,904 km - 1 hora i 30 minuts - 90 m.
El nostre itinerari avança a mà esquerra casi planer i, 700 m més endavant, tornem a voltar a l'esquerra. Seguim nord-oest per carretera asfaltada en suau baixada fins arribar a les cases de Can Blanc.
Can Blanc
(WP-07) Can Blanc - 5,726 km - 2 hores - 97 m
Deixem les cases a la dreta i avancem pel camí principal. No tardem massa en passar pel costat de Can Salat (WP-08) (84 m) i més endavant, per les cases de Can Poratí a l'esquerra (WP-09) (80 m). Passades aquestes, hem d'estar atens perquè al següent entreforc hem de tombar a la dreta. Avancem pel camí principal ara envoltat de boscos i d'algun sementer. Després d’1,4 quilòmetres assolim un nou encreuament de carreteres.

(WP-10) Desviament a l'esquerra - 8,426 km - 2 hores i 47 minuts - 68 m
En aquesta intersecció, voltem a l'esquerra. Ja divisem el poble de Llubí i darrera la serra de Tramuntana. Avancem per asfalt, passem un pont que salva la via de circumval·lació i entrem al nucli urbà pel carrer de s’Arraval. Continuem pel carrer Santa Margarida i finalment arribem de nou a plaça de la Carretera on posem punt i final al nostre recorregut. Són 11, 15 h.

(WP-01) Llubí, plaça de la Carretera - 9,366 km - 3 hores i 3 minuts - 56 m.

Temps efectiu sense parades: 2 hores i 28 minuts. (Total: 3 hores i 3 minuts)
Excursió realitzada el dia: 16 de març de 2016
Components del grup: Pere, Tomeu C., Miquel M. i Josep
Observacions: Itinerari bo de fer apta per a tota la família. Presenta poc desnivell. El recorregut discorre per camins de carro de terra i per camins rurals asfaltats, tranquils i amb poc trànsit.
Referències: "Talaiots, tresors ocults del Pla". Itineraris pel Pla de Mallorca II. GOB. 2015.

Altre cop una molt interessant publicació. Diferent i molt didàctica d'uns llocs ben oblidats per la majoria de noltros. Enhorabona!!!

Un recorregut molt senzill per estirar les cames que ens permet conèixer una mica més l'oblidat Pla de Mallorca.