dilluns, 7 de novembre del 2016

Un passeig pel parc natural de Mondragó

Cala s'Amarador
El Parc Natural de Mondragó es troba al sud-est de l'illa de Mallorca al terme municipal de Santanyí i ocupa una extensió 766 hectàrees. L'any 1999 fou declarat parc natural, el que significa la conservació i restauració dels seus valors naturals i culturals.
Hi ha cinc itineraris senyalitzats, en aquesta ruta d'avui, en recorrerem i enllacarem quatre: s'Amarador, volta a sa Guàrdia d'en Garrot, mirador de sa font de n'Alís i punta de ses Gatoves.

El punt de partida es situa en l'aparcament de s'Amarador. Per arribar-hi, des del poble de Santanyí, prenem la carretera Ma-6102 direcció a cala Figuera. En arribar a la rotonda del cementiri, hem de prendre la tercera desviació. A partir d'aquí, hem de seguir les indicacions cap al parc natural de Mondragó.

(WP-01) Aparcament de s'Amarador - 0,00 km - 00 minuts - 25 m.
En el mateix aparcament donem un cop d'ull a la barraca de Ca na Muda. Es tracta d'una construcció que consta de dues parts: la primera de curucull, amb sostre de pedres de forma cònica; i l'altre, de bigues.
Des de l'aparcament, agafem el camí asfaltat direcció a la platja de s'Amarador, franquegem una barrera que impedeix el pas dels vehicles, uns metres després, ignorem un trencall a la dreta (per on retornarem en finalitzar l'excursió) i en el següent entreforc, girem a mà esquerra, punt on s'inicia l'itinerari de s'Amarador (4). El sender s'endinsa en una arbreda de savines, pins i ullastres. Prest localitzem un abeurador de planta rectangular, fet amb blocs de marès. Pocs metres més endavant, ens desviem cap a l'esquerra, per arribar a una nova barraca (caseta de curucull).
Caseta
(WP-02) Caseta de curucull - 0,441 km - 8 minuts - 25 m.
Es tracta d'una caseta de roter construïda amb pedra i de forma cònica. Retrocedim de nou al camí. Prosseguim la marxa i aviat franquegem un portell obert en una paret seca. Tot seguit, deixem a mà esquerra una cisterna semicircular feta amb blocs de marès.
El sender gira a la dreta i inicia un descens per uns escalons i ens situem sobre la riba dreta del torrent de s'Amarador. Antigament els santanyiners hi amaraven el lli, el cànem i els troncs per la construcció. El tirany continua vers est/nord-est vorejant el torrent fins arribar a una àrea recreativa, un bon lloc per fer una parada tècnica i berenar.
Després del descans, reprenem la marxa baixant fins a la platja de s'Amarador.

(WP-03) Cala de s'Amarador - 1,349 km - 1 hora - 0 m.
A l'altre cantó de la cala, surt un passeig cimentat que ens mena, en un tres i no res, al caló d'en Garrot o cala de la font de n'Alís, més petita que l'anterior.
Caló
(WP-04) Caló d'en Garrot - 1,805 km - 1 hora i 15minuts - 0 m.
La nostra caminada segueix per l'itinerari de la volta a sa Guàrdia d'en Garrot (2).
Al costat est de la rada, surt un tirany que es dirigeix vers al sud vorejant la línia de la costa. Més endavant l'itinerari gira a l'est i ens mena a la punta de sa Guàrdia, on es localitza un niu de metralladores de la segona República.

(WP-05) Búnquer- 2,271 km - 1 hora i 40minuts - 15 m.
El viarany segueix vers al nord i, més endavant, va virant cap a l'est vorejant el caló d'en Burgit. Aquí els penya-segats són baixos i formen graons anomenats tenasses. Franquegem un portell obert en una paret seca, voltem a la dreta i per un corriol, arribem al preciós caló d'en Burgit.
Caló d'en Burgit
(WP-06) Caló d'en Burgit - 2,702 km - 2 hores - 5 m.
En aquestes aigües resplendents, prenem un bon bany per refrescar-nos.
Cinquanta minuts més tard, retornem pel mateix camí que ens ha conduit fins al caló i el seguim tot dret. Ara el sender es dirigeix cap a l'oest, travessa la pineda i ens mena a l'àrea recreativa de la font de n'Alís.
Abans d'arribar a la platja, voltem a la dreta i caminem per la carretera asfaltada que en lleugera pujada ens condueix a l'aparcament de Sa Font de n'Alis, al costat de Ca Na Martina i del centre d'informació del parc, que si és obert, val la pena visitar.

(WP-07) Ca na Martina, centre d'informació - 3,550 km - 3 hores i 25 minuts - 25 m.
En el centre d'informació prenem l'itinerari del mirador de sa font de n'Alís (1).
Al fons de l'esplanada de l'aparcament, s'hi troba un portell estret des d'on continuem la nostra ruta. El tirany inicia una suau baixada direcció sud-oest, envoltat de pins, ullastres, savines i mates. Passem una segona obertura a la paret mitgera i, tot d'una, arribem a un mirador.

(WP-08) Mirador de sa font de n'Alís - 3,922 km - 3 hores i 40 minuts - 13 m.
Des del mirador albirem, a la dreta, com dos torrents, el des Jai i el de Ses Coves del Rei, s'ajunten per formar un de sol.
Ara el camí guanya en amplada i es dirigeix cap al sud flanquejat per l'estany, la profunditat del qual, és poc important i el llit del torrent és força pla. Aviat arribem a la platja del caló d'en Garrot un altre pic (WP-04).
Tornem pel mateix camí fins a la cala de s'Amarador (WP-03). Després de dinar a l'àrea recreativa, continuem la nostra caminada per l'itinerari de la punta de ses Gatoves (3).
El nostre camí s'endinsa dins el bosc de savines fins arribar a la punta de ses Gatoves on hi ha un mirador. Ara l'itinerari gira cap al sud-est. No tardem gaire en veure un forn de calç a l'esquerra i apartat del camí i més endavant si ens fixem, un forat quadrangular a terra, un secret de contraban.
En arribar a un petit pla en el qual hi ha un cartell amb informació referida a les aus d'aquesta part del litoral, el camí gira cap a l'oest, deixant a l'esquerra el Caló d'en Perdiu, de reduïdes dimensions.
Caló d'en Perdiu
(WP-09) Caló d'en Perdiu - 5,385 km - 5 hores i 25 minuts - 5 m.
El camí gira cap a l'oest, ara en sua ascens, fins desembocar a prop de ca na Muda, on tanquem el cercle del nostre recorregut.

(WP-01) Aparcament de s'Amarador - 5,863 km - 5 hores i 37 minuts - 25 m.

Temps efectiu sense parades: 2 hores (Total: 5 hores i 37 minuts)
Excursió realitzada el dia: 2 d'octubre de 2016
Components del grup: centre excursionista de la A VV de Pòrtol
Observacions: Itinerari bo de fer apta per a tota la família. Presenta poc desnivell.

Quina volta més guapa i més assequible! Conec només la cala de s'Amarador... i d'això fa molts anys. Segur que hi ferem un tomb de tipus familiar. Molt interessant aquesta publicació. Enhorabona Josep.

Una ruta fàcil i agradable pel litoral de la costa de Santanyí. Desitjo que la gaudiu.