dilluns, 16 de gener del 2017

Puig de Garrafa (462 m, Andratx)

Puig de Garrafa
Aquesta és una volta circular pel Puig de Garrafa de 462 m d'altura, una encisadora miranda sobre el Ponent del litoral mallorquí i de la serra de Tramuntana.

El punt d'inici es situa a l'entrada del poble d'Andratx, a l'avinguda de Bartomeu Esteva, mestre cuiner. Podem deixar el vehicle en els voltants de la gasolinera que trobarem en aquesta via.

(WP-01) Andratx - 0,00 km - 00 minuts - 82 m d'altitud.
A les 8,30 h, sortim del nucli urbà per la carretera en direcció a Palma i, a uns dos-cents metres més endavant, ens desviem a l'esquerra per un tirany que s'endinsa dins un camp d'ametllers. Caminem en paral·lel a la carretera que va a Sant Elm i el Port d'Andratx i, transcorreguts devers quinze minuts, arribem a uns dipòsits d'aigual situats en el coll Andritxol.

(WP-02) Dipòsits d'aigua - 0,911 km - 15 minuts - 119 m d'altitud.
Entre el dos dipòsits, a l'esquerra veurem un garrover que ens indica on arranca el sender de pujada per l'interior del comellar de la Tea.
En principi, el camí és una mica confús i discorre entre una espessa vegetació (haurem de passar per davall les branques dels pins). Segueix engorjat entre altes parets pel mig de la torrentera que forma el tàlveg i finalment es consolida en un antic camí de ferradura més ample i precís. Ascendim per aquest camí amb l'ajuda d'algunes fites, i aviat deixem a la dreta un rotlo de sitja

(WP-03) Rotlo de sitja - 1,490 km - 35 minuts - 218 m d'altitud.
A mesura que anem pujant, el camí es torna més estret i el pendent molt pronunciat i sostingut, a la vegada que el terreny és molt pedregós. Així arribem a la part alta de la coma on el camí finalitza. Les fites ens condueixen per un rost roquetar, sortint del tàlveg pel lateral esquerra (nord/nord-est) i, cent metres més endavant cap a la nostra dreta (est/sud-est), fins arribar sobre la carena de la muntanya. Des d'aquí ja podem divisar el puig de Garrafa coronat per una torre de vigilància. Si ens desplacem uns metres cap a la dreta, assolirem el tall dels espadats des d'on podem contemplar unes bones vistes cap al vessant de Calvià i la badia de Palma.

(WP-04) Mirador natural - 2,350 km - 1 hora i 18 minuts - 434 m d'altitud.
Després d'una pausa per berenar i recuperar forces (1h i 43 m), prosseguim el nostre itinerari per l'ample cresta seguint un tiranyet fitat. Primer baixem lleugerament per una fondalada amb pins, per després iniciar un curt tram d'ascens sense camí per un terreny rocós, fins assolir el cim on està situada la torre de vigilància i un vèrtex geodèsic.
Puig de Garrafa
(WP-05) Puig de Garrafa - 2,817 Km - 1 hora i 57 minuts - 461 m d'altitud.
Les vistes s'eixamplen al Puig de la Trapa, Puig de la Mola de Planícia, el Penyal d'Honor, la badia de Palma, Cabrera ...
Per baixar d'aquesta muntanya, seguint en la mateixa direcció que hem arribat al cim, busquem un caminoi que uns deu metres més avall es consolida i ens mena (nord) fins a un coll.

(WP-06) Coll (desviació a l'esquerra) - 3,039 Km - 2 hores i 10 minuts - 417 m d'altitud.
En el coll, tombem a l'esquerra per un corriol que discorre pel comellar de Can Pau. El sender avança entre carritxeres i pins en forta baixada. Es troba fitat i senyalitzat amb marques grogues. Transcorreguts uns quinze minuts, travessa una zona de roques amb forta inclinació, on haurem de posar esment per no patinar.
El tirany segueix baixant bastant fressat pel bell mig de la coma i aviat passa pel costat d'una caseta, on tan sols resten les parets.

(WP-07) Caseta - 3,669 Km - 2 hores i 44 minuts - 243 m d'altitud.
El sender continua molt pedregós i a poc a poc es va estrenyent, fins arribar un punt que serpenteja engorjat entre altes parets i surt del comellar després de travessar un portell (WP-08) (141 m).
Passat el porticó, el camí discorre sustentat per un marge d'enormes dimensions, digne de veure. Una mica més avall, el sender desemboca a una pista de terra on voltem a l'esquerra.
(WP-09) Pista - 4,401 Km - 3 hores i 9 minuts - 105 m d'altitud.
Avancem per aquest ample camí en còmode passejada, fins entrar al nucli urbà.
A les 11,44 h arribem a l'avinguda de Bartomeu Esteva, mestre cuiner, on posem punt i final a l'excursió d'avui.

(WP-01) Andratx - 4,743 km - 3 hores i 14 minuts - 82 m d'altitud.

Temps efectiu sense parades: 2 hores i 10 minuts (Total: 3 hores i 14 minuts)
Excursió realitzada el dia: 7 de desembre de 2016
Components del grup: Joan P., Sebastià E., Pau, Miquel M., Jordi i Josep.
Observacions: la pujada per la coma de la Teia presenta un pendent molt pronunciat per un terreny molt pedregós. El descens del cim pel comellar de Can Pau, té un fort pendent amb trams bastant relliscosos. Hi ha algun curt tram sense camí i poques fites.
Referències: Joan Carles Palos. 20 Rutes en família per Mallorca (II).

Dues vies ràpides i dures de pujar i baixar d'aquest cim, des del qual es tenen bones panoràmiques de tota la zona. Sempre hem pujat pel tirany una mica més al sud, pel caire dels penyasegats. I la baixada pel camí que baixa més al nord que voltros, pero ho record molt desagradable, per mor de les barreres tancades amb pany y clau, fins a tres. Per tant aquest itinerari és una molt bona opció. Bona publicació Josep. Enhorabona.

La pujada pel caire dels espadats ha de ser molt maca i interessant, sempre gaudint de bones vistes. M'agradaria fer-la. El descens pel comellar d'en Pau de moment no hi ha problemes de pas. La seva sortida és espectacular.

Unknown ha dit...

Bon dia, ruta realitzada el 14 de Desembre sentit pujada pel Comellar de Can Pau i baixada pel tirany que segons veig es diu Caire dels Espadats, just al costat de la pared vertical que dona al Coster de Na Mora.
Ben fitada però te un grau de dificultat degut al terreny, molta pendent i les pedres desgastades per l'eroció ens fa anar una mica lentos i si perds s'equilibri et pots dur un bon tall.
La banda que té problemes de pas es en arribar al Coll de damunt el Comellar de Can Pau en direcció a s'Ermita i Son Ceba Ceba que he lletgit per distintes fonts està ara tancada per la propietat sense alternativa de pas. Guiem. tencunsomierasolivar

Unknown ha dit...

Hola, avui l'hem feta. Las vistes són espectaculars. Però la pujada i sobretot davallada són molt complicades ja que hem anat amb nins de 7 i 9 anys. Molta pedres que patinen amb gran pendent però al final ha valgut la pena. Temps total en moviment:3h 36min.