dilluns, 23 de gener del 2017

Puig de ses Covasses i puig Ferrer, des de Lluc

Vista des del puig de ses Covasses
Una excursió matinal pels voltants del monestir de Lluc. Discorre per bonics camins, menys la pujada i baixada als dos cims que és sense cap traça de camí.

El punt d'inici es situa a l'aparcament del monestir de Lluc.

(WP-01) Aparcament de Lluc - 0,00 km - 00 minuts - 488 m d'altitud.
A les 8,30 h, iniciem la passa deixant Ca s'Amitger a la dreta i per la carretera Ma-2140, sortim de Lluc. Avancem per la voravia, transcorreguts uns dos-cents metres més endavant, deixem la carretera per la dreta. Travessem el portell per un alt botador de fusta i prenem el camí del GR-222, que ja no hem de deixar fins arribar al coll de la Batalla. El sender és bo de seguir i es troba senyalitzat amb estaques de fusta en els punts on pot haver-hi algun dubte. En aquest primer tram, discorre quasi planer paral·lel al torrent, passa pel costat de les edificacions del molí de Lluc (a la dreta a pocs metres del camí) i inicia un ascens zigzaguejant entre alzines i pedres cobertes de molsa, fins arribar al refugi de Son Amer.

(WP-02) Refugi - 0,961 km - 17 minuts - 546 m d'altitud.
Passem davant l'edifici del refugi seguint les indicacions del sender GR i abans d'arribar a l'aparcament d'aquestes instal·lacions, ens desviem a la dreta. Un rètol indica "GR 222 - Caimari".
El tirany inicia una baixada, travessa el torrentó i es dirigeix, en suau pujada, atracant-se a la carretera de Pollença on volta cap a la dreta. Ara discorre en paral·lel a aquesta via, fins desembocar a un vial asfaltat de la urbanització des Guix. Per aquest carrer asfaltat, arribem a la cruïlla de carreteres on hem de voltar a l'esquerra fins al coll de la Batalla.

(WP-03) Coll de la Batalla - 2,070 km - 40 minuts - 579 m d'altitud.
Aquí deixem la carretera i prenem l'ample camí de terra que surt a la dreta del restaurant. La pista va pujant, un xic més enllà, es replana momentàniament i arriba a una cruïlla, on prenem el sender de l'esquerra. Ara el camí torna a pujar i als pocs minuts arriba a un coll de caçar tords, un poc apartat, a l'esquerra del camí.

(WP-04) Coll de caça - 2,889 km - 50 minuts - 635 m d'altitud.
Aquí sortim del camí per l'esquerra, deixem el coll de caça a la nostra dreta i emprenem l'ascensió al primer cim. Avancem cap a l'est per dins el bosc, sense camí sols amb l'ajuda d'algunes fites. Un poc més amunt, passem pel costat d'una petita caseta sense sostre i continuem, resseguint no gaire apartats, la carena de la muntanya fins arribar a una paret seca, la qual franquegem just pel seu extrem, a frec de la timba.
Prosseguim crestejant, i aviat ens trobarem amb una paret de partió (divisòria dels termes de Caimari i Escorca), la qual mantindrem a la nostra esquerra, fins assolir el cim del puig de ses Covasses de 753 m d'altitud.

(WP-05) Puig de ses Covasses - 3,458 km - 1 hora i 20 minuts - 753 m d'altitud.
L'altura màxima s'assoleix creuant la paret, és a dir dins el terme d'Escorca, des d'on gaudirem, si el dia acompanya, d'una esplèndida vista.
Després del merescut descans (1 h i 33 m), descendim del cim seguint amb atenció les fites per un terreny molt rocós, deixant la paret a la nostra esquerra, fins arribar a un portell, anomenat la barrera de s'Ermita.
Portell
(WP-06) Portell - 3,796 km - 1 hora i 40 minuts - 705 m d'altitud.
D'aquí surt un bonic camí de ferradura que en baixada ens menaria al GR. El nostre itinerari segueix en tendència cap a la dreta i volta vers al nord pel llom de la muntanya. Hem d'avançar per dins el bosc mixta de pins i alzines sense camí, tampoc veurem cap fita. Entre la vegetació i els arbres caiguts, arribem al capcurucull del puig Ferrer de 771 m cobert de pins i de vegetació, per tant sense vistes.

(WP-07) Puig Ferrer - 4,201 km - 2 hores - 771 m d'altitud.
Iniciem el descens d'aquesta muntanya direcció nord, resseguint la carena. Es tracta d’una davallada amb fort pendent per dins l’alzinar, fins ensopegar amb una paret transversal.

(WP-08) Paret - 4,368 km - 2 hores i 10 minuts - 716 m d'altitud.
En aquest punt, tombem a l'esquerra i, per un borrós caminoi, ens orientem cap a nord-oest mantenint la paret a la nostra dreta, fins a desembocar al GR 221 amb una paret mitgera (separació entre les finques de Son Amer i de Menut) i un botador de fusta, en el coll Pelat. Un rètol indica "GR 221-  Binifaldó 45 minuts".

(WP-09) Coll Pelat - 4,506 km - 2 hores i 17 minuts - 692 m d'altitud.
Traspassada la paret, continuem a peu pla i, un xic més endavant, deixem a la dreta el sender del GR i seguim cap a l'esquerra. Es tracta d'una pista forestal que en còmoda davallada ens mena a les cases de Menut.
Cases de Menut
(WP-10) Cases de Menut - 5,796 km - 2 hores i 35 minuts - 575 m d'altitud.
Passem per davant les cases i sortim, creuant una barrereta, a la pista asfaltada, la qual ens conduiria en el punt quilomètric 17,4 de la carretera Ma-10 de Lluc a Pollença. Abans d'arribar-hi, just passat el trencall del caminet que du a la creu de Menut, adrecem per un tirany que ens mena també a la mencionada carretera, en el punt on trobarem una barrera tancada amb un botador i un rètol que indica cap a Lluc.

(WP-11) Portell en la carretera Ma-10 - 6,226 km - 2 hores i 40 minuts - 554 m d'altitud.
Seguim aquest camí, el qual ens tornarà en còmode passejada a Lluc, inici i final de l'excursió d'avui. Són les 12,55 h en arribar a l'aparcament del monestir.

(WP-01) Aparcament de Lluc - 8 km - 3 hores i 7 minuts - 488 m d'altitud.

Tipus de Ruta: Circular
Inici/ Final: Aparcament del monestir de Lluc.
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 20 minuts (Total: 3 hores i 7 minuts)
Excursió realitzada el dia: 8 de desembre de 2016
Components del grup: Agustí i Josep.
Observacions: des del (WP-04) al (WP-09) és l'únic tram que no hi ha camí i pot presentar dificultats d'orientació. La pujada i baixada del puig Ferrer, és sense camí ni fites per dins el bosc on es fa difícil orientar-se. La resta discorre per camins ben marcats i sense complicacions.

Track del GPS a Wikiloc.

Aquesta és una volta que sempre hem feta com a complement a pujar al Castellot, des del coll de sa Batalla i passant pel pas d'en Bartomeu, que voltros heu, hàbilment, deixat de banda. Ses Covasses és un lloc agrait no així el puig Ferrer, de mala passa i poques vistes, com be dius a la publicació. Molt bona la fotografia i les informacions, encara que sembla que la cloenda a la caminada va estar molt bé, gambé. Salut amic.

Si es vol pujar al puig de ses Covasses des del coll de la Batalla, no importa passar pel pas d'en Bartomeu, el recorregut més dret i, encara més amable, és per la carena de la muntanya. Al principi inclús hi ha rastre de tirany i fites.
Dinàrem amb els companys de l'associació de veïns de Pòrtol, que van fer la tradicional pujada de Caimari a Lluc.