dimecres, 8 de febrer del 2017

Basses de Mortitx - Sa Crivella

Bassa de Mortitx
Aquest és un recorregut per una pista que ens mena al sementer de ses Basses, passant per les vinyes de Mortitx, pel seu oliverar, envoltats d'un paisatge salvatge i rocós. Des de ses Basses, ens arribem a sa Crivella, un enorme xap als penya-segats que s'aboquen a la mar.
Aquest territori té una protecció especial, durant l'època de nidificació del voltor negre (de febrer a juny) només es pot arribar fins al refugi de Lavanor.

El punt de partida es situa al portell d'entrada de la finca de Mortitx, a l'altura del Km 10,9 de la carretera Ma-10 d'Andratx - Pollença, on trobarem un botador per salvar la barrera.

(WP-01) Portell de Mortitx - 0,00 km - 00 minuts - 391 m d'altitud.
A les 8,57 h comencem l'excursió pel camí de terra que passa pel costat de les cases, i tot seguit d'una pista de tennis. Ignorem a la nostra dreta una barrera i un camí. Després d'una baixada i de passar per davant de les bodegues de Mortitx, arribem a un altre encreuament de camins. Un rètol indica "Refugi".
Seguim el de la dreta. El camí, una pista forestal de terra, continua planer flanquejat pel Sementer Pla, amb ceps de la varietat cabernet sauvignon. Després de quinze minuts, arribem a la barrera (amb un botador) d'entrada de la finca pública.
Continuem camí endavant i passem pel costat d'un petit embassament construït en la llera del torrent de s'Hort des Molí. Té un sistema de canalització que du les aigües cap al Sementer Pla i cap a s'Hort dels Cireres. Si allarguem la vista, a ma dreta ens queda s'Hort des Molí. Aquí s'hi troba una varietat de cirerer anomenada de sarró, més petita que la típica mallorquina i més tardana.
Seguim la pista forestal, ampla i ben cuidada, que ara puja de valent marcant diverses voltes, fins arribar a la intersecció amb el camí que ens durà al refugi de Lavanor, on ens desviem cap a la dreta del camí principal.
Refugi Lavanor
(WP-02) Refugi de Lavanor - 3,226 km - 55 minuts - 444 m d'altitud.
Aquesta caseta refugi, d'una sola planta rectangular i envoltada d'oms, es troba emplaçada sobre l'antic rafal de Mortitx.
En aquest tranquil indret, aprofitem per fer una parada per berenar. Vint-i-quatre minuts més tard, retornem al camí principal i un xic més endavant, veurem uns enormes pollancres (Populus nigra) a l'esquerra del camí, si ens desviem uns metres en pujada, arribarem a la font Blanca.
Font Blanca
(WP-03) Font Blanca - 3,743 km - 1 hora i 30 minuts - 498 m d'altitud.
Bonica font de mina situada davall una balma.
De nou en el camí principal, seguim endavant i prest deixem a l'esquerra les restes d'un poblat, possiblement talaiòtic, on just en front tenim una bona vista del Campet Rodó i, al fons, la finca d'Ariant.
La cimentada pista continua en forta pujada, passa per un estret excavat a les penyes i assoleix el coll des Vent, des d'on podem contemplar un paisatge de roquissar erosionat amb capritxoses formes de lapiaz.
El camí inicia el descens marcant diversos revolts i amb una curta tirada arribem al sementer de ses Basses.

(WP-04) Les Basses de Mortitx - 5,827 km - 2 hora i 21 minuts - 370 m d'altitud.
Aquest clot és una gran dolina que s'aprofita per sembrar pastura per les ovelles. Hi trobem una petita bassa tapada. Està construïda amb parets gruixades que aguanten una coberta de pedres, suportada per una vella soca d’ullastre.
Fins aquí l'itinerari no presenta cap tipus de dificultat ni seguiment. Ara bé, arribar fins a sa Crivella, és un curt tram molt complicat, fora camí per un territori rocós cobert de carritxeres que es fa difícil progressar.
Des de la Bassa, hem de sortir del conreu per una tanca situada a pocs metres cap al nord. Per això, voregem el camp aferrats a la reixeta, fins localitzar l'esmentat portell. Un cop fora del sembrat, dirigim les passes casi a ponent entre pins joves i espès carritxar, fins arribar a una llom rocós on hi localitzem una fita de pedres (WP-05) (368 m d'altitud). Continuem baixant (oest) cercant la millor passa, entre roques envoltades de càrritx, per un territori força dificultós. Més endavant, voregem un esperó de roca per la dreta endinsant-nos dins una torrentera. Sortim de la fondalada, i amb pujada arribem a l'obertura de sa Crivella, tapada per una gran mata.
Sa Crivella
(WP-06) Sa Crivella - 6,399 km - 2 hora i 50 minuts - 356 m d'altitud.
Passem per davall la mata, baixem per l'esquerda entre arrels i pedres, passem per davall d'una balma formada per enormes roques encavalcades, fins arribar a unes gran penyes que barren el pas a l'abisme.
Retornem a ses Basses procurant seguir el mateix trajecte que hem fet a l'anada. A les 12, 35 h hi arribem.
Ara ja sols resta seguir la mateixa pista que ens ha conduit fins aquí. A les 14,15 h arribem novament a l'entrada de Mortitx.

(WP-01) Portell de Mortitx - 12,12 km - 5 hores i 17 minuts - 391 m d'altitud.

Ruta: Anada i tornada pel mateix camí
Inici/ Final: Entrada de la possessió de Mortitx. Km 10,9 de la carretera Ma-10 d'Andratx - Pollença
Temps efectiu sense parades: 5 hores i 43 minuts (Total: 5 hores i 17 minuts)
Excursió realitzada el dia: 28 de desembre de 2016
Components del grup: Pere, Agustí, Biel M., Tomeu C., Sebastià E., Sebastià C. i Josep.
Observacions: Itinerari fàcil i bo de fer fins a les Basses. Des de les Basses fins a sa Crivella, és un tram sense camí i amb poques fites, per un territori abrupte i cobert de vegetació, que dificulta la passa. Cal tenir en compte que el camí de ses Basses de Mortitx, de febrer a juny (època de nidificació del voltor negre), només es pot arribar fins al refugi de Lavanor.

Track del GPS a Wikiloc.

No por molt trepitjat, deixa de ser interessant el recorregut fins a ses Basses. Tot el turmentat territori de Mortix és de gran bellesa. I la visita a sa Crivella és una immillorable forma d'arrodonir un recorregut molt agrait. Una bona publicació Josep

Sí, un itinerari per un territori rocós i abrupte molt bonic. El racó de sa Crivella, és espectacular.