dilluns, 13 de març del 2017

Biniaraix - Binibassí - Fornalutx - Sa Capelleta

Sa Capelleta
Es tracta d'una ruta molt agradable, que enllaça Biniaraix amb Fornalutx a través del llogaret de Binibassí. Pel camí empedrat de sa Capelleta, que baixa entre oliveres i amb esplèndides vistes a la vall de Sóller, arribarem de nou a Binibassí i, envoltats dels seus horts de tarongers, acabarem novament la ruta a Biniaraix.

L'excursió comença a l'entrada del llogaret de Biniaraix, venint de Sóller.

(WP-01) Biniaraix - 0,00 km - 00 minuts - 65 m d'altitud.
A les 8,57 h iniciem la passejada pujant pel carrer empedrat de Sant Salvador. En acabar aquest, girem a l'esquerra seguint les indicacions del GR fins a desembocar en un camí asfaltat (camí Horta de Biniaraix) que ens condueix a la carretera Ma-2121 que uneix Sóller amb Fornalutx. Davant nostre ja apareix el llogaret de Binibassí, a on ens dirigim després de recórrer uns vuitanta metres per la carretera en direcció a Sóller i torçar per la dreta. El camí asfaltat, creua el torrent de Fornalutx per un pont i ascendeix lentament entre horts de tarongers, fins arribar al poblat de Binibassí.
Binibassí
(WP-02) Binibassí - 1,356 km - 25 minuts - 99 m d'altitud.
Seguim a l’esquerra per un camí escalonat i empedrat passant pel costat de les restes d'un molí d’aigua. Continuem pujant entre pins i oliveres, fins arribar a una bifurcació. Un rètol clavat a una alzina indica "Fornalutx".

(WP-03) Desviació a la dreta - 1,625 Km - 33 minuts - 144 m altitud.
Aquí voltem a la dreta i immediatament, el sender franqueja un portell amb barrera i inicia un lleuger descens. Després de passar per un petit comellar, amb la silueta del Penyal des Migdia a la llunyania, arribem al cementiri de Fornalutx. Ara el sender es converteix en un camí de carro asfaltat que entre oliveres ens mena a les primeres cases de Fornalutx i seguint tot dret pel carrer de la Plaça, arribem a la plaça d'Espanya, als peus de l'església parroquial.
Fornalutx
(WP-04) Fornalutx (Plaça d'Espanya) - 2,894 km - 1 hora i 5 minuts - 147 m d'altitud.
Retornem enrere per on hem vingut per anar a cercar el camí de Balix, el qual puja escalonat, per la dreta del portell d'entrada a les cases de Can Puig de Ros. Es tracta d'un camí de carro asfaltat, que en forta pujada dibuixa diversos revolts, entre els quals encara es conserven trams de l'antic camí empedrat, fins que ens deixa a la carretera de Fornalutx on tombem a l'esquerra i tot d'una arribem a la carretera Ma-10 de Sóller a Lluc.

(WP-05) Carretera Ma-10 - 3,937 km - 1 hora i 33 minuts - 257 m d'altitud.
En aquest punt hem de seguir la carretera només uns seixanta metres cap a l'esquerra, fins que trobem un camí a la nostra dreta per on continuem. Un rètol indica "Camí de sa Figuera. Port de Sóller. Tuent".
Just en arribar aquest nou camí, fem una aturada per berenar i descansar. Transcorreguts uns vint minuts, emprenem de nou la marxa.
El camí continua planer entre marjades de pins, oliveres i alzines fins assolir un important entreforc de camins.

(WP-06) Cruïlla - 4,903 km - 2 hores i 10 minuts - 292 m d'altitud.
El nostre itinerari continua pel camí de l'esquerra, direcció sud-oest cap a Sóller. El camí inicia un fort descens enmig del bosc, traspassa una pista asfaltada, deixem a l'esquerra el camí de sa Costa d'en Flassada, traspassem dues vegades seguides la mateixa pista asfaltada i assolim, per segona vegada, la carretera Ma-10, la qual amb molt cura hem de franquejar. Un cop a l'altre cantó, ja arribem al santuari de Santa Maria de l'Olivar, al costat esquerra del camí i a sa Capelleta, al costat dret.
Santa M de l'Olivar
(WP-07) Santa Maria de l'Olivar - 5,704 km - 2 hores i 33 minuts - 151 m d'altitud.

(WP-08) sa Capelleta - 5,870 km - 2 hores i 40 minuts - 149 m d'altitud.
Continuem el descens pel caminet estret i empedrat, deixant de banda la carretera que també puja al santuari, mentre gaudim d'unes belles vistes a la vall. El sender es troba marcat amb estaques de fusta amb una fletxa que ens indica la direcció a seguir, fins que desemboca al camí del GR-221 que ve de Sóller.

(WP-09) Desviació a l'esquerra - 6,589 km - 3 hores - 47 m d'altitud.
En aquest punt voltem a l'esquerra. Seguim el camí ample asfaltat, mentre davant nostre s'alça l'impressionant Penyal del Migdia i a sota el llogaret de Binibassí, cap a on ens dirigim. En arribar a una corba pronunciada al costat d'un torrent, abandonem el camí ample per a prosseguir pel camí que surt a l'esquerra.

(WP-10) Desviació - 7,269 km - 3 hores i 12 minuts - 68 m d'altitud.
És un sender empedrat que ascendeix lentament entre tarongers i oliveres fins arribar al llogaret de Binibassí, on tanquem el cercle d'aquest itinerari.
Des de l'aldea retornem a Biniaraix pel mateix camí on hem començat aquesta excursió.

(WP-01) Biniaraix - 8,840 km - 3 hores i 42 minuts - 70 m d'altitud.

Inici/ Final: Biniaraix (Sóller)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 53 minuts (Total: 3 hores i 42 minuts)
Excursió realitzada els dies: 4 de gener de 2017
Components del grup: Pere, Pau, Miquel M., Biel M., Sebastià C., Tomeu C. i Josep.
Observacions: itinerari bo de fer, tot ell discorre per camins de terra, asfaltats i de ferradura.

Track del GPS a Wikiloc.

Una volta ben engrescadora per llocs amb bones vistes d'aquesta vall. Sembla que per alló de la facilitat del recorregut deixam de banda aquestes senzilles rutes. Un itinerari per gaudir la nostra afició. Enhorabona Josep.

Sí amic, una ruta tranquil·la com aquesta per gaudir del paisatge, sempre ve bé.
Moltes gràcies pel teu comentari.