dilluns, 10 d’abril del 2017

Camí del Metro

Una excursió matinal per la possessió des Teix que transita per antics camins avui abandonats i en dessús. Aquest senders eren emprats per a l'extracció de llenya, carbó i calç de la muntanya. El nom del Metro prové de la mesura emprada per tallar el tronc dels pins, uns 2,10 metres, i que s'ajustava a la llargària dels carros.

No és un itinerari circular, per tant prèviament hem deixat un vehicle al costat de la benzinera de la carretera Ma-11 del Port de Sóller, punt on finalitza aquesta ruta.

Aquest itinerari comença davant la font de la Reina (construïda el 1903 en record de la visita de la reina Isabel II el 1860), entre els hectòmetres 3 i 4 del km 23 de la carretera Ma-11a del Coll de Sóller, hi ha unes barreres d'accés a la finca de Teix.
Font de la Reina
(WP-01) Font de la Reina - 0,00 km - 00 minuts - 437 m d'altitud.
Són les 9:18 h quan iniciem la caminada. Després de franquejar les dues barreres, prenem el camí en baixada, travessem el torrent des Teix i iniciem la pujada pel camí del Metro.
El camí, d'amplada de carro, va guanyant alçada progressivament, mentre realitza algunes corbes. Després de la quarta volta, deixem un braç de camí a la dreta i seguim tot dret. Segueix un curt tram on el camí és difumina una mica, però passada la següent volta, on trobem un gran pi caigut el mig del camí i matolls, continua sense oferir dubtes.
Segueix planer, és molt assolellat i es gaudeix d'unes bones vistes de la serra d'Alfàbia (a la dreta) i del massís del Teix (a l'esquerra). Després d'una bona tirada, travessem el comellar de ses Talaies.

Torrent de ses Talaies - 1,557 km - 35 minuts - 566 m d'altitud
Continuem endavant i aviat deixem un primer forn de calç a l'esquerra del camí.

(WP-02) Forn de calç 1 - 2,125 km - 47 minuts - 563 m d'altitud
Seguim planejant per aquest camí de carro i no tardem gaire en travessar un altre comellar, el de ses Llemes.

Torrent de ses Llemes - 2,501 km - 55 minuts - 544 m d'altitud
Després del torrent, continua una estona planer i tot seguit, inicia una suau pujada mentre marca diverses voltes, fins arribar a un punt (marcat per dues fites) que volta noranta graus a l'esquerra.
Aquí, fem un descans per berenar. Vint minuts més tard, reprenem la caminada amb lleugera pujada, fins passar pel costat d'un segon forn de calç situat a la vorera del camí.

(WP-03) Forn de calç 2 - 3,526 km - 1 hora i 32 minuts - 611 m d'altitud.
A les 11 h, assolim la cota màxima del nostre recorregut, 627 m. Coincideix amb una bifurcació, el camí del Metro pren cap a l'esquerra, per on continuem. Passem pel costat d'un pi ajagut, l'escorça del qual, ha estat menjada per les cabres.
El camí, després d'un rato planer, inicia un suau descens, marcant alguna ziga-zaga mentre tenim noves vistes de Sóller i el seu Port. Un poc més endavant, passem pel costat d'un altre forn de calç ben conservat.

(WP-04) Forn de calç 3 - 4,558 km - 1 hora i 57 minuts - 598 m d'altitud.
Més endavant trobem unes roques a la dreta amb unes impressionants vistes sobre la vall de Sóller, les muntanyes que l'envolten i el port.
Mirador
(WP-05) Mirador- 4,692 km - 1 hora i 59 minuts - 584 m d'altitud.
Seguim endavant, deixem un camí que surt a la dreta (est) i creuem un gran pi ajagut al mig del camí. Pocs metres més endavant, tornem a ignorar un sender que surt a l'esquerra (sud-oest). Després de baixar quatre corbes més que fa el camí, trobem una cruïlla, on la tendència és seguir recte, però el nostre itinerari volta cap a la dreta.

(WP-06) Cruïlla- 5,560 km - 2 hores i 27 minuts - 522 m d'altitud.
A les 11,50 h, arribem a un punt que el camí ample que portàvem finalitza. Si ens fixem a la dreta, hi ha unes fites que ens indiquen el tirany de baixada cap al pas d'en Barona. L'estret viarany supera un considerable desnivell marcant revolts sostinguts per marges laterals. Superat aquest tram, arribem a un tancat amb alta reixeta, botem una alta paret pel costat d'aquesta. Continuem per un tirany, poc marcat, ran les penyes on es localitza una balma. Passem un portell sense barrera, fins a desembocar a una pista de terra. Seguim la pista en sentit descendent i anem a parar a unes barreres metàl·liques que salvem per un pas lateral amb una escaleta de pedres. Just després, la pista, ara de formigó, baixa amb fort pendent fins arribar a una altra pista transversal, en el Racó d'en Barona, que prenem a la dreta. Més avall assolim un altre encreuament al costat d'un safareig i anem també a la dreta, pel camí de Castelló. Al cap de set o vuit minuts, tornem a trobar un altre encreuament, en aquest cas amb balisa i rètols indicadors. Aquí deixem el camí de Castelló per voltar a l'esquerra pel camí de Rocafort.

(WP-07) Camí de Rocafort - 7,964 km - 3 hores i 27 minuts - 240 m d'altitud.
Per aquest bonic camí empedrat, zigzaguejant, arribem a Sóller (carretera Ma-11 del Port), final del nostre recorregut. Són les 13:13 h.

(WP-08) Sóller - 9,069 km - 3 hores i 55 minuts - 39 m d'altitud.

Ruta: Lineal
Inici/ Final: Font de la Reina (entre els hectòmetres 3 i 4 del km 23 de la carretera Ma-11a) - Sóller
Temps efectiu sense parades: 3 hores (Total: 3 hores i 55 minuts)
Excursió realitzada el dia: 22 de febrer de 2017
Components del grup: Pere, Tomeu C., Joan F., Sebastià E., Miquel V., Biel M., Joan A.,Joan P.,Miquel M. i Josep.
Cartografia: mapa de l'Alpina Tramuntana Central. Escala 1:25.000
Observacions: Itinerari en general bo de fer, tot ell discorre per camins i tiranys de muntanya. El pas d'en Barona és estret i en forta pendent, cal anar alerta si la pedra és banyada.

Track del GPS a Wikiloc.

Aquesta també és una bona colta Josep. Una de les primeres que ferem amb el meu meu company Andreu. És una llàstima que hagis demanar permís, ja que això frena la decisió moltes vegades,ja que heu has de preveure amb antelació. Al manco a voltros vos va anar bé. Aquesta "volada" des Teix com li diuen es sollerics, és molt agraida, amb molt bones vistes de tota la vall. Una molt bona publicació Josep.
Enhorabona amic... i bona Pasqua.

Tenim la sort que un del grup dels dimecres disposa de les claus de la finca, i aprofitàrem l'ocasió per fer aquesta volta.
Havia sentit a parlar de la "Volada des Teix" i mira per on, ara ja se a què es refereix.
Igualment, bona Setmana Santa!

Cassolí ha dit...

Hola, molt bona ruta,tenc ganes de fer-la. Me podríeu dir on e de demanar permís? Gràcies.

Hola Cassolí,
Em sap greu, no tinc cap telèfon per poder demanar permís. Un company d'excursions es va encarregar de demanar-lo.