dissabte, 1 d’abril del 2017

Pas del Tauló des de Raixa

Pas del Tauló
Una volta entre els termes municipals de Bunyola i Valldemossa. Passarem per un divertit pas de caçadors on trobarem un malmenat tauló (poc fiable) que ajuda a superar una roca llisa per damunt l'estimball.

Aproximació: Per arribar al punt d'inici d'aquest itinerari, hem de prendre la carretera Ma-11 de Palma a Sóller i, un cop passat el Km 12 desviar-nos a la primera cruïlla a l'esquerra fins a l'entrada dels Jardins de Raixa.

(WP-01) Aparcament vora la possessió de Raixa - 0,00 km - 00 minuts - 147 m d'altitud.
Comencem la caminada a les 8,27 h pel camí de Raixeta. Després de caminar uns quatre-cents metres, ens desviem a la dreta per anar a cercar el camí que ve directament de Raixa. La tirada és agradable, a través d'una vall flanquejada pel Colomer i el puig de les Fites cap a sud-oest i els Homenets i la Falconera a nord-est. Devers trenta-cinc minuts més tard, assolim les cases de Raixeta, avui en estat ruïnós.
Raixeta
(WP-02) Raixeta - 2,718 km - 45 minuts - 234 m d'altitud.
Des de l'entrada de les cases, cap a la dreta puja un camí, el qual va guanyant alçada gradualment, fins que transcorreguts devers quinze minuts mor. Ara, haurem d'avançar fora camí, amb la mateixa direcció que portàvem (nord/nord-oest) i franquejar un xaragall molt brut de carritxeres i gatoves espinoses. A l'altre vessant de la coma, continuem pujant direcció casi nord, passant pel costat d'una torre elèctrica. Virem lleugerament a la dreta seguint una canonada de plàstic que ens mena a la font de Raixeta, després d'una forta pujada.

(WP-03) Font de Raixeta- 3,466 km - 1 hora i 27 minuts - 393 m d'altitud.
Des de la font avancem en sentit nord/nord-oest, sense cap traça de camí, tants sols amb l'ajuda d'algunes aïllades fites. L'ascensió és realitza per dins la garriga, sense masses complicacions, fins arribar a una paret (divisòria dels termes de Bunyola i Valldemossa) la qual franquegem per un petit ensorrament.

(WP-04) Paret de terme - 3,625 km - 1 hora i 38 minuts - 438 m d'altitud.
Un cop a l'altre cantó, voltem cap a la dreta i emprenem un fort coster direcció nord-est. En aquest bocí trobem algunes fites. Són vint minuts de forta pujada amb la paret seca visible a la nostre dreta. Així assolim el tirany que per la dreta, prové del coll que separa la Coa de la Rata i el puig del Cocó, vora el cingle de la Milana.
Pujant cap al coll cingle de sa Milana
(WP-05) Tirany (Coll cingle de sa Milana) - 3,855 km - 2 hores i 16 minuts - 532 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra i resseguim aquest tirany amb vistes al puig de na Fàtima al puig de les Fites cap a sud/sud-oest. Aquí hem d'estar atents ja que transcorreguts devers tres-cents metres més endavant, si ens fixem, a uns metres a la dreta del camí, veurem una soca d'olivera cremada i una roca amb un fita al damunt.

(WP-06) Desviació a la dreta - 4,171 km - 2 hores i 24 minuts - 533 m d'altitud.
Aquí deixem el viarany per la dreta, passem entre la soca d'olivera i la roca direcció a un aïllat pi que ens queda just davant nostre, al qual hi arribem en cinc minuts escassos.

(WP-07) Pi (rètol) - 4,245 km - 2 hores i 28 minuts - 551 m d'altitud.
En aquest pi hi ha un rètol romput que devia posar "Valldemossa". Voltem a l'esquerra i ens orientem direcció casi nord. Aviat franquegem una baixa paret seca pel costat d'unes roques. Continuem en la mateixa direcció fora camí, procurant mantenir la mateixa alçada (cota 560 m), cercant la millor passa entre la vegetació, fins arribar a una era de batre.

(WP-08) Era - 4,484 km - 2 hores i 36 minuts - 567 m d'altitud.
Des d'aquí es gaudeix una bona vista de la vall de Pastoritx i les cases homònimes. Prosseguim en tendència cap a la dreta en lleuger ascens. No tardem gaire en passar pel costat d'una gran roca amb dues puntes (semblen les orelles d'un moix). Continuem direcció nord, sense cap traça de camí ni fites i, uns dos-cents cinquanta metres més endavant, veurem a l'esquerra dos esperons de roca amb dues grans fites damunt, és el punt on hem de tombar a l'esquerra i baixar per un pendent molt rost ple de macolins fins situar-nos al peu d'aquests esperons. Aquí es localitza un coll de caça de tords, que és el motiu de la construcció d'aquest enginyós pas de muntanya.
Pas del Tauló
(WP-09) Pas del Tauló - 5,040 km - 3 hores i 13 minuts - 556 m d'altitud.
Tombem cap al nord deixant el coll de caça a la dreta. Baixem per una canal rosta i humida i, tot seguit per una escala feta de branques subjectada al tronc d'una alzina. Flanquegem per damunt la timba amb l'ajuda d'un passamà de filferro fermat a una alzina i superem el tram més estret i delicat, on hi ha el tauló que dóna nom al pas, donant la passa per damunt la roca, doncs el tauló és poc fiable. A continuació, flanquegem una petita i estreta cornisa picada a la roca, amb l'ajuda d'un passamà de ferro clavat a la roca.
Un pic superat el pas, travessem un bosc d'alzines on hi ha restes dels carboners i cinc minuts més tard, arribem un camí de carro.

(WP-10) Camí de carro - 5,137 km - 3 hores i 23 minuts - 545 m d'altitud.
Tombem a l'esquerra i seguint aquest camí, en pocs minuts arribem a la ruïnes de la caseta de s'Ullastre amb una cisterna, situada a la part baixa de la coma de ses Sitges.

(WP-11) Caseta Ullastre - 5,292 km - 3 hores i 26 minuts - 531 m d'altitud.
De la caseta, parteix un camí carreter que davalla per dins el bosc, el qual marca algunes voltes fins entrar als olivars de la finca de Pastoritx, punt on l'abandonem.

(WP-12) Desviació - 6,330 km - 3 hores i 42 minuts - 398 m d'altitud.
Baixem fora camí creuant diverses marjades d'oliverar, fins enllaçar amb un camí que discorre paral·lel al torrent de Raixa o del Colomer. Franquegem un portell amb una barrera de branques, travessem el torrent i més endavant el tornem a creuar per un primer pont.
Torrent de Raixa o del Colomer
(WP-13) Pont I - 7,061 km - 4 hores - 326 m d'altitud.
Quatre minuts més tard, tornem a creuar el torrent per un segon pont de pedra (WP-14) Pont II - 7,274 km - 4 hores i 5 minuts - 316 m d'altitud. Baix a l'esquerra, es troba la font de Pastoritx o font dels Polls, que a través d'una canaleta du l'aigua a la possessió de Raixa.
Continuem pel camí Vell de Valldemossa a Bunyola, el qual discorre vora el torrent i del que encara es conserven curts trams d'empedrat. Més avall, travessem el vell portell amb barrera de fusta que separa les finques de Pastoritx i Raixeta, alhora que fa partió entre els termes de Bunyola i Valldemossa. L’ampla vall es va estrenyent i el camí i el torrent avancen junts alguns minuts. Quan som a prop de les cases de Raixeta, franquegem el rierol, i avancem per una marjada deixant les cases a la nostre esquerra, fins a raure a la pista que hem pujat de bon matí. Ara ja sols ens queda seguir el recorregut que hem fet en el tram inicial d'aquest itinerari, però a l'inversa. A les 13,40 h arribem de nou a l'aparcament de Raixa.

(WP-01) Aparcament vora la possessió de Raixa - 11,210 km - 5 hores i 13 minuts - 147 m d'altitud.

Inici/ Final: Aparcament cases de Raixa
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 30 minuts (Total: 5 hores i 13 minuts)
Excursió realitzada el dia: 4 de febrer de 2017
Components del grup: Pere, Biel Pomar, Tomeu M. i Josep.
Cartografia: mapa de l'Alpina Tramuntana Central. Escala 1:25.000
Observacions: Itinerari que discorre per trams importants sense camí i per un terreny rocós i tapat per la vegetació. En molts trams és complicat seguir el sender ja que l'antic camí ha desaparegut. És necessari seguir les fites amb molta atenció i guiar-nos per la intuïció. El pas del Tauló és bastant aeri.
Referències: seguim les passes de l'amic Fernando Chamorro.

Track del GPS a Wikiloc.

Darrerament heu publicat un grapat d'itineraris per aquesta zona, Coa de sa Rata, sa Font, Raixa... tots ells molt interessants. En aquest cas, ens havien passat informació d'aquest tauló, com a mínim curiós. Ara amb la teva publicació ens queda molt més clar. Molt bona aquesta publicació... i ben novedós. Enhorabona Josep.

Sí, un pas ben enginyós i divertit, la finalitat del qual és accedir a un coll de caça.