dijous, 15 de juny del 2017

Canal d'en Gordo, pas d'en Miquel (primitiu) i Pla del Pouet

Pas per superar la paret que tanca la canal
En aquest itinerari pugem a la contrada de ses Fontanelles des de la coma dels Cairats, per la llarga i rosta canal d'en Gordo. Pel camí de ses Fontanelles passem pels miradors de ses Basses i de Son Gaul. Arribem a la capçalera del comellar del Corral dels Bous i al Pla des Pouet, per l'estret i aeri senderó del pas d'en Miquel (primitiu). Finalment, pel camí del Pla des Pouet, baixem a la vila de Valldemossa (carrer de ses Oliveres) on finalitzem la caminada.

Compartim la caminada amb el bon amic Joan Manera, àlies Pouet685.

El punt d'inici es situa a la Urbanització de s'Arxiduc de Valldemossa. Hi accedirem per la carretera Ma-1110 de Palma a Valldemossa a l’alçada del Km 17,200.

(WP-01) Urbanització de s'Arxiduc - 0,00 km - 00 minuts - 433 m d'altitud.
A les 8,20 h, iniciem la caminada a peu pla per la pista de la Coma dels Cairats, direcció nord-est cap al Teix. Aviat, franquegem una barrera per un pas lateral i, després d'haver fet uns quatre-cents metres des de la sortida, a l'alçada d'una torre elèctrica, deixem la pista principal per l'esquerra tot franquejant una trampa oberta a la reixeta.

(WP-02) Desviament a la canal d'en Gordo - 0,440 km - 7 minuts - 444 m d'altitud.
Progressem vers al nord, sense cap traça de camí ni fites, entre grans blocs de roca i per un pendent molt pronunciat. Hem de pujar primer nord per després girar a l'esquerra i orientar-nos cap al nord-oest, cercant la millor passa per dins l'estreta torrentera, fins ensopegar amb una alta paret de pedra que barra el pas.

(WP-03) Paret seca - 0,542 km - 28 minuts - 523 m d'altitud.
Superem la paret amb una fàcil grimpada per la penya de l'esquerra, amb l'ajuda d'una retorçada tija de mata.
Salvat el pas, continuem ascendint per dins el tàlveg passant per un primer rotlo de sitja tapat en part per la vegetació i, un xic més endavant, per un segon rotlo cobert de molsa (WP-04) (559 m). A mesura que anem pujant, el tàlveg es fa més ample, fins assolir una esplanada on es localitza un ranxo de carboners amb rotlos de sitja, les corresponents barraques i un forn de coure pa.

(WP-05) Ranxo de carboners - 0,777 km - 43 minuts - 577 m d'altitud.
Des d'aquest punt parteixen dos comellars, el nostre itinerari continua pel comellar de la dreta (nord) sense entrebancs, fins arribar al camí transversal de ses Basses.

(WP-06) Camí de ses Basses - 0,996 km - 54 minuts - 619 m d'altitud.
Tombem a la dreta però tot d'una deixem el bon camí per l'esquerra per continuar l'ascensió per la canal d'en Gordo. Emprenem la pujada direcció nord-nord-est per un camí carreter força tapat per la fullaraca, passant pel costat d'un rotlo de sitja (WP-07) (658 m) fins als peus d'una rosseguera. Un cop superat el xaragall, localitzem les restes d'un remot camí de ferradura, el qual un poc més amunt, on el comellar s'estreny, salva un desnivell amb dos revolts sostinguts per un petit marge de sosteniment.
Pas d'en Miquel (primitiu)
(WP-08) Camí, pas - 1,281 km - 1 hora i 16 minuts - 715 m d'altitud.
Continuem pel borrós tirany, el qual un xic més amunt, ascendeix fent giragonses. En arribar a la part alta del comellar, el tirany volta a l'esquerra, s'esvaeix i es perd (o no el sabem seguir).
Ens trobem a prop del camí de ses Fontanelles, sols hem de prendre cap al nord i, camp a través, per un territori més obert i pedregós, hi arribem sense cap dificultat. Són les 10,10 h, bona hora per fer un descans  i recuperar forces.

(WP-09) Camí de ses Fontanelles - 1,712 km - 1 hora i 50 minuts - 849 m d'altitud.
A les 10,37 h reprenem la marxa en direcció sud-oest per aquest bonic camí. Es tracta d’un sender que va fer construir l’Arxiduc. Baixant suaument sense cap dificultat de seguiment, assolim el mirador de ses Basses, a uns deu metres a l'esquerra del camí (WP-10) (786 m). Un poc més avall hi ha el segon mirador, el de Son Gual amb bones vistes de Valldemossa i la muntanya de sa Comuna.

(WP-11) Mirador de Son Gual - 2,558 Km - 2 hores i 37 minuts - 755 m d'altitud.
Continuem baixant i atenció, tan sols setanta metres més endavant, deixem el camí per la dreta (fita i fletxa vermella), per seguir un estret i aeri viarany (pas d'en Miquel primitiu), netejat i recuperat fa poc, que ens mena a la capçalera del Corral del Bous, on hi ha un rotlo de sitja. A l'hora de recorre aquest pas, cal anar amb compte, doncs el caminet és força estret, amb pedreny solt i discorre en lleuger descens per damunt els espadats.

(WP-12) Capçalera del Corral dels Bous (rotlo de sitja) - 3,081 km - 2 hores i 55 minuts - 734 m d'altitud.
Voltem cap al sud-oest pel senderó que baixa suau per dins la coma. Aviat, passem pel costat d'un altre rotlo de sitja i travessem una paret per uns graons de pedra. Continuem recte i un poc més avall, arribem a un forn de calç i un enforcall de camins (WP-13) (700 m). La nostra ruta continua recte, tot franquejant un petit portell obert a una baixa paret. Tot d'una deixem un forn de coure pa a la dreta .

(WP-14) (700 m) i seguim casi planer en tendència a l'esquerra, fins assolir el Pla des Pouet, on hi ha un pou i una bassa recuperats no fa gaire. Girem momentàniament a la dreta fins arribar a un clar de bosc on es troba la cisterna que dóna nom a aquest paratge.

(WP-15) Pla del Pouet (cisterna) - 3,894 km - 3 hores i 14 minuts - 687 m d'altitud.
Travessem l'esplanada cap al sud, i iniciem el descens final pel camí de carro que ens condueix a la vila de Valldemossa. Fi de la nostra caminada.

(WP-16) Valldemossa (Carrer de les Oliveres) - 5,717 km - 4 hores i 26 minuts - 435 m d'altitud.
A les 12:45 h arribem al carrer de les Oliveres on tenim el vehicle.

Tipus de Ruta: No Circular. Però ho pot ser fàcilment enllaçant el carrer de les Oliveres amb la urbanització de s'Arxiduc pels carrers: Ametlers, Hongria i Xesc Forteza.
Inici/ Final: Urbanització de s'Arxiduc (Valldemossa) - Carrer de ses Oliveres (Valldemossa)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 22 minuts (Total: 4 hores i 26 minuts)
Excursió realitzada el dia: 8 d'abril de 2017
Components del grup: Joan (Pouet685), Agustí i Josep.
Cartografiamapa Tramuntana Central. Editorial Alpina. Escala 1:25.000
Observacions: l'ascensió per la canal d'en Gordo és sense camí, des del (WP-02) al (WP-09) i pot presentar dificultats d'orientació. Cal estar avesat a fer petites grimpades per superar la paret que tanca la canal d'en Gordo.

Track del GPS a Wikiloc.

Manuel Barranco ha dit...

Josep, muy interesante ruta, y partes totalmente desconocidas para mi. Enhorabuena y gracias por compartir. Un abrazo.

Hola Manuel,
Sempre surten racons que desconeixem. De totes formes, el mèrit és en bona part a l'amic i company de cordada Fernando.
Aquest comellar, és una bona alternativa per puja a la zona de ses Fontanelles.
Moltes gràcies pel teu comentari. Salutacions.