divendres, 30 de juny del 2017

Cases Rei Sanç - Camí dels Colls de Gran Dia

Cases del Rei Sanç
Per aquesta excursió, partim del coll de Sóller, carretera Ma-11A. Al no ser una ruta circular, prèviament hem deixat un vehicle a la carretera Ma-11 de Palma a Sóller, prop del Km 16, punt on finalitza.
Gran part de la ruta discorre per terreny privat on es practica la caça major. Està prohibit el pas als senderistes. Avui no hi ha caça i tenim permís de la propietat per poder-hi transitar.

(WP-01) Coll de Sóller - 0,00 km - 00 minuts - 497 m d'altitud.
A les 8,55 h, iniciem la caminada pel costat del restaurant anomenat "Dalt des Coll", a partir del camí que hi ha al darrere d'una barrera metàl·lica. Es tracte d'un camí carreter, que en suau ascens, s'endinsa dins l'alzinar. Passem pel costat d'un forn de calç i deixem un camí a la dreta. Més endavant, després de passar per una altra olla de forn de calç, deixem a la dreta un altre camí.

(WP-02) Cruïlla - 0,603 km - 15 minuts - 541 m d'altitud.
Ara el camí es força pedregós i cada cop més espatllat pels despreniments. Poc a poc va guanyant alçada, mentre albirem entre els arbres, les valls de Bunyola i Biniforani i la serra i vall d'Alfàbia. Al cap de pocs minuts, arribem a un rotlo de sitja, on el camí finalitza.

(WP-03) Rotlo de sitja (fi del camí) - 1,081 km - 30 minuts - 591 m d'altitud.
A les 9:30 h reprenem la marxa orientats a nord, a través d'un comellar flanquejat pel puig del Rei Sanç cap a l'oest i es Mirador a l'est. Avancem en lleugera pujada costa a través sense masses dificultats. Passem pel costat d'un profund avenc i, un xic més amunt, per una enorme esquerda. Travessem una petita clariana de bosc i, anem a raure a un difuminat camí.

(WP-04) Camí - 1,400 km - 55 minuts - 634 m d'altitud.
El seguim cap a l'esquerra i atenció, poques passes més endavant, anem en direcció nord. Seguint aquest esvaït sender, travessem una paret seca i seguim per un clar de bosc en tendència a l'esquerra, fins assolir una paret seca amb reixeta situada just als peus del penyal des Caixal (649 m). Entrem en els terrenys de la possessió del Teix i entronquem amb la pista que puja de les cases del Teix a les casetes del rei Sanç, cap a on ens dirigim. Seguim aquesta pista que en pujada ens mena a les cases esmentades. Són les 10:37 h, en arribar-hi.

(WP-05) Cases Rei Sanç - 2,706 km - 1 hora i 40 minuts - 77 m d'altitud.
Després d'una breu pausa, seguim la pista que es dirigeix sud/sud-oest cap al Pla d'en Fideu. Un cop hi arribem, fem una parada per descansar i recuperar energies.
A les 11:13 h reprenem la marxa baixant per la pista que dúiem i, uns vuit minuts més tard, just al costat d'una tanca de filat, l'abandonem per l'esquerra.
Prosseguim vorera del reixat, passem pel costat d'un forn de calç (a l'esquerra) i avancem voltant el vessant del puig de sant Pere, procurant no perdre alçada. El terreny és cobert de càrritx i no massa dificultós. Trobem restes de tirany i algunes fites que seguim. A la dreta, sota nostre, queda el torrent de n'Angelè. Més endavant, iniciem un descens i traspassem un tàlveg amb algunes antigues marjades.
A les 11:45 h arribem a les ruïnes d'una barraca de roter.

(WP-06) Caseta ruïnes - 4,390 km - 2 hores i 50 minuts - 727 m d'altitud.
Continuem baixant orientats a sud-est, passem pel costat d'un abandonat coll de caça i franquegem una paret de partió per un ensorrament.
Camí dels Colls de Gran Dia
 (WP-07) Paret - 4,509 km - 3 hores - 684 m d'altitud.
Ara el descens és més precipitat. Hem de trobar les restes del camí de ferradura que feien servir els caçadors de tords, anomenat dels Colls de Gran Dia, el qual ens ha de permetre baixar fins a la vall de Biniforani.
Un cop travessada la paret, progressem en sentit sud fins situar-nos damunt els penya-segats. Llavors, trobem una primera xemeneia amb restes de margets, voltem a l'esquerra i tot seguit fem un gir de cent-vuitanta graus i localitzem una altra canal, amb alguns recolzes sostinguts per marges laterals molt desfets, que ens permeten superar el penya-segat. Baixem per una pala bastant vertical orientats a sud i ja trobem fites que ens menen en sentit est, per damunt els espadats.
El camí és bastant aeri, mentre tenim vistes de Bunyola i, als nostres peus, la vall de Biniforani.
Més endavant el camí desapareix engolit per les esllavissades i arribem a un rotlo de sitja dins l'alzinar.

(WP-08) Rotlo sitja - 5,169 km - 3 hores i 40 minuts - 497 m d'altitud.
Continuem sense rastre del camí. Baixem cap al sud amb fort pendent per dins l'alzinar. Finalment, després de creuar unes marjades d'oliverar, arribem a una barrera que dóna accés a una pista a prop de Biniforani Vell (WP-10).

(WP-09) Pista - 5,872 km - 4 hores i 20 minuts -  m d'altitud.
Agafem camí ample passant pel costat d'un enorme safareig i de camps de cítrics (S'Hort), mentre donem un darrer cop d'ull al torrent encaixonat i als escarpats penya-segats que hem recorregut en el nostre descens. Immediatament, franquegem la barrera oberta de la possessió de Biniforani Vell i, per camí asfaltat acompanyats de camps d'oliveres, sortim a la carretera de Palma a Sóller al costa de les cases de s'Alqueria d'Avall. A pocs metres tenim el vehicle.

(WP-10) - Carretera Ma-11 de Palma a Sóller - 8,096 km - 5 hores - 200 m d'altitud.

Ruta: Lineal
Inici/ Final: Coll de Sóller, carretera Ma-11A - Carretera Ma-11 de Palma a Sóller, prop del Km 16
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 15 minuts (Total: 5 hores)
Excursió realitzada el dia: 19 d'abril de 2017
Components del grup: Joan P., Joan F., Vicenç, Miquel M., Sebastià E. i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina. Escala: 1:25000
Observacions: L'itinerari discorre per finques privades, per tant no es pot realitzar sense permís. El track pot servir per localitzar el descens del camí dels Colls de Gran Dia.
Itinerari que presenta pujades i baixades molt fortes. Hi ha trams importants sense camí. És complicat seguir el recorregut ja que l'antic camí ha desaparegut. És necessari tenir bona orientació en muntanya i guiar-se per la intuïció. Hi ha algun curt tram bastant aeri.

Track del GPS a Wikiloc.

Una bona volta, ben entretinguda, per paratges poc caminats i amb bones vistes. Encara que conec tot el territori trepitjat, però no fent aquest recorregut. És una molt bona opció per variar els nostres recorreguts. Llàstima de les prohibicions de pas per tota la zona. Altre cop una bona publicació Josep. Enhorabona... i salut.

No coneixia la contrada de les cases del Rei Sanç. Aprofitarem que teníem permís per donar-hi un tomb.
Per la davallada, crec que trobàrem les restes del camí dels Colls.
Mercès pel teu comentari.