dimarts, 27 de juny del 2017

Puig Roig i puig de ses Bruixes, des d'Algaida

Vista des del puig de Son Roig
Una excursió matinal que recorre la petita serra de Galdent formada pels cims de puig Roig o de Galdent (420 m), en Claret (377 m) i el de ses Bruixes (358 m), a cavall entre Algaida i Llucmajor.

Per aquesta excursió, partim del carrer del Sol de la localitat d'Algaida, situat a la sortida del poble direcció a Llucmajor.

(WP-01) Algaida (carrer del Sol) - 0,00 km - 00 minuts - 204 m d'altitud.
A les 8,37 h, iniciem la caminada per aquest carrer i, tres-cents metres més endavant, ens desviem a l'esquerra pel camí de Son Miquel Joan.

(WP-02) Desviament pel camí de Son Miquel Joan - 0,326 km - 5 minuts - 203 m d'altitud.
Seguim per asfalt i aviat passem al costat de les cases de Can Ricard (a la dreta). Més endavant, deixem també a la dreta, el molí de s'hort d'en Borràs, un molí aiguader. A pocs metres després del molí, deixem la via principal per l'esquerra per un camí més estret i mal asfaltat, el camí de Son Roig i de l'Heretat.

(WP-03) Desviament pel camí de Son Roig - 1,303 km - 20 minuts - 203 m d'altitud.
Avancem cap al sud entre camps de conreu, mentre divisem al fons el puig Roig (o puig de Galdent), un dels objectius d'avui.
Després d’un quilòmetre, ens surt un camí per l'esquerra que emprarem per tornar al poble. El camí marca dues voltes i avança planer entre vinyes, fins arribar a les cases de Son Roig.

(WP-04) Son Roig - 3,092 km - 48 minuts - 241 m d'altitud.
La casa presenta dues plantes d'alçat, amb una caseta d'una sola planta a la seva esquerra.
A pocs metres de les cases trobem un entreforc de camins on continuem per la dreta. Avancem per camí de carro i, uns sis-cents metres més endavant, hem d'estar atents, ja que hem d'abandonar el camí ample per la dreta.

(WP-05) Tirany cap al puig - 3,697 km - 55 minuts - 247 m d'altitud.
Aquest tirany té una fita de pedra a cada costat i una marca de pintura. Prosseguim ara per un sender de ferradura que poc a poc es va estrenyent entre l'espessa vegetació, fins arribar a un nou entreforc de camins.

(WP-06) Cruïlla de camins - 3,987 km - 1 hora i 5 minuts - 268 m d'altitud.
En aquest punt voltem a la dreta i continuem l'ascensió en sentit gairebé nord-oest. Deu minuts més tard, el tirany volta sud-oest i empren una forta pujada pel rost coster rocós de la muntanya. Després d'un esforç final, coronem el cim del Puig de Son Roig.

(WP-07) Puig de Son Roig o de Galdent - 4,644 km - 1 hora i 30 minuts - 420 m d'altitud.
Des del cim observem, cap a llevant, el massís del Puig de Randa; i a ponent, la plana de Punxuat.
Després del merescut descans, iniciem el descens d'aquest cim en direcció sud-est seguint la cresta rocosa, fins arribar a un petit coll dins la pineda. Continuem un bocí cap a la dreta, gairebé sense camí entre altes carritxeres i sortim de nou a un tirany que en baixada ens mena a un ample camí.

(WP-08) Camí ample -5,129 Km - 2 hores i 13 minuts - 354 m d'altitud.
Seguim tot dret (sud/sud-est) i, en lleuger ascens, arribem a l'escletxa anomenada popularment la "Sopegada des Gegant", un mos al perfil de la carena en forma de la lletra U.
Sopegada des Gegant
(WP-09) Bretxa -5,521 Km - 2 hores i 23 minuts - 349 m d'altitud.
Passada l'esquerda, el tirany segueix pujant direcció est per un espès bosc d'ullastres fins arribar molt a prop del puig d'en Claret, a la cota 370 m, sense vistes per mor de l'opulent vegetació. El senderó continua en baixada i travessa diverses parets de pedra seca de baixa alçada, fins arribar a un collet.
Prosseguim vers al sud, passem pel costat d'una gran fita de pedres, que indica un camí de baixada i, tot seguit, ens enfilem per la carena, fins assolir el puig de ses Bruixes. Aquest darrer tram és força aeri, no és difícil però cal anar alerta i sense presses.

(WP-10) Puig de ses Bruixes - 6,465 km - 3 hores i 3 minuts - 353 m d'altitud.
Les vistes del Migjorn de Mallorca són espectaculars: el massís de Randa, Llucmajor, ...
Retornem per la carena fins al collet.
Puig de ses Bruixes
(WP-11) Coll. Desviació a la dreta - 6,693 km - 3 hores i 20 minuts - 324 m d'altitud.
Voltem a la dreta pel clar tirany que, en forta baixada, ens mena a la pista que ve de Son Roig, s'Heretat i d'Algaida, i girem a l'esquerra.

(WP-12) Pista - 7,338 Km - 3 hores i 35 minuts - 209 m d'altitud.
Just davant tenim el gran safareig de Son Reus.
Seguim el camí carreter entre ullastres i, més endavant, entre camps de conreu. Deixem a l'esquerra el portell de Can Rectoria. Vint minuts més tard, deixem a l'esquerra al camí que hem pres per pujar al puig (WP-05) (247 m d'altitud) i continuem endavant.
A partir d'aquí podem retornar al poble fent servir el mateix camí de l'anada.
Aviat passem un altre cop pel costat de Son Roig i més amunt, després de deixar Can Monjo a l'esquerra, ens desviem a la dreta pel primer encreuament que trobem.
El camí, una pista forestal de terra, continua casi planer flanquejat per vinya. Aviat arribem a un nou entreforc de camins.

(WP-13) Cruïlla de camins - 10,12 Km - 4 hores i 23 minuts - 229 m d'altitud.
Prenem cap a la dreta i el seguim fins arribar a una gran nau agrícola. Aquí, hem d'estar atents. El nostre itinerari continua cap a l'esquerra passant pel costat d'una casa i uns sestadors que els hem de deixar a la dreta. Tot d'una, trobem un nou forcat de camins, hem de seguir pel de l'esquerra.
El sender s'endinsa dins el boscatge i empren una costa fins assolir la cota 253 m d'altitud. Continuem per aquest camí en baixada per dins la pineda, fins arribar a un portell oberta una paret seca.

(WP-14) Portell - 11,33 Km - 4 hores i 48 minuts - 250 m d'altitud.
A l'altre cantó, continuem fent camí, baixant i orientats al nord i, un poc més tard, arribem a un camí transversal, després de franquejar un portell amb barrera de fusta, que trobem oberta.

(WP-15) Barrera - 11,74 Km - 4 hores i 53 minuts - 216 m d'altitud.
Voltem cap a la dreta per aquest nou sender, el qual ens mena a la carretera Ma-5010 ben a prop del poble. Ara ja tot és seguir aquesta carretera, cap a Algaida.

(WP-01) Algaida (carrer del Sol) - 12,94 km - 5 hores i 9 minuts - 204 m d'altitud.
A les 13:46 h arribem al carrer del Sol. Fi del nostre recorregut.

Tipus de Ruta: Circular
Inici/ Final: Algaida, carrer del Sol
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 48 minuts (Total: 5 hores i 9 minuts)
Excursió realitzada el dia: 12 d'abril de 2017
Components del grup: Joan P., Joan F., Joan A., Vicenç, Pau, Sebastià C. i Josep.
Cartografia: mapa Pla de Mallorca. Editorial Alpina. Escala 1:50.000
Observacions: Itinerari que discorre sempre per camins i tiranys de muntanya. L'ascensió al puig de ses Bruixes per la cresta pot presentar dificultats a les persones que pateixen vertigen

Track del GPS a Wikiloc.

Una altre volta ben engrescadora, i en la que ens poses (al manco a jo) en evidencia, per l'abandó en que tenim tot el la contrada del Pla. En tenc un grapat, la majoria publicades per tu, a las pendents, però no hi arribam anar per motiu o altre. He trobat tot el recorregut molt interessant, i les vistes des dels cims ben guapes. Molt bona la publicació. Salut amic.

A mi em passa igual, tenim molts de llocs pendents per anar a trescar, això és bo i ens manté actius.
El recorregut per la serra de Galdent és molt maco, amb bones vistes i permet gran varietat de recorreguts.
Gràcies pel teu comentari.