diumenge, 16 de juliol del 2017

De Son Xoriguer a Cala Galdana. Caminant pel camí de Cavalls

Cova dels Pardals
El Camí de Cavalls és una antiga ruta que voreja completament l'illa de Menorca, la funció del qual era la defensa i el control de l'illa. Va caure en desús i des dels anys 1980 un moviment popular va actuar per la seva reobertura completa i de la seva restauració. L'any 2012 va ser reconegut com sender de gran recorregut GR-223 de 185 Km (Wikipèdia).

Aquesta caminada correspon a les etapes 12 i 13 del Camí de Cavalls. Per evitar asfalt, iniciem les passes passat la platja de la Urbanització de Son Xoriguer.
Al no ser un itinerari circular, prèviament hem deixat un vehicle a cala Galdana, punt on finalitza.

(WP-01) Son Xoriguer - 0,000 km - 0 minuts - 4 m d'altitud.
A les 9:35 h prenem un camí que es dirigeix direcció sud-oest cap la platja, però tot d'una el deixem i ens desviem a l'esquerra per un altre tirany que ens mena, sud/sud-est, al camí de Cavalls, un cop passada la platja de Son Xoriguer.
Continuem cap a l'est, per una costa baixa i rocosa. Just passada la cala Parejals, trobem una caseta blanca i, al seu davant un petit túnel amb una escala esculpida a la roca que davalla a l'anomenada cova des Pardals. El mar entra dins la cavitat, hi ha un petit embarcador, també excavat a la roca viva, que mitjançant un sistema de politges, permet alçar una barca just davall de la caseta blanca. És un indret molt especial, encisador i bé es mereix una aturada.
El fressat camí discorre aferrat a una paret seca que delimita camps de cereals i, aviat passem per la cala de Son Vell, amb unes aigües d'un color turquesa intens.
Seguim camí endavant per un tram de costa molt retallada, amb bonics racons com la Pesquera des Compte. Per la vorera del sender trobem fins a tres búnquers o trinxeres de la Guerra Civil.
Després de deixar la Pesquera dels Al·lots, entrem a la contrada de Son Saura, formada per dues platges, la de Banyuls i la de Bellavista, de sorra blanca i cobertes per les acumulacions de posidònia.
Cala Macarelleta
(WP-02) Platges de Son Saura - 5,466 km - 1 hora i 35 minuts - 1 m d'altitud.

A l'entrada del primer arenal, aprofitem l'ombra dels pins per recuperar anergies.
Vint minuts més tard, reprenem la marxa creuant la primera platja. En arribar a l'entrada de la platja de Bellavista, franquegem el canal de ses Abelles per un pontet de fusta i seguim tot dret per dins un sistema dunar que discorre paral·lel a la platja (el recorregut del camí de Cavalls continua per la costa rodejant la punta des Governador). Tot d'una arribem a l'entrada de la cala des Talaier, una petita cala d'aigües transparents, on el sender avança per darrera l'arena envoltat d'una agradable pineda.
A partir d'aquí, el camí inicia pujades i baixades per salvar una costa més accidentada amb penya-segats d'uns cinquanta metres d'alçada. Més tard, quan ja veiem cala en Turqueta, deixem un camí a l'esquerra i iniciem un descens amb bones vistes de la cala. Arribem a un camí transversal, on voltem cap a l'esquerra, cap a un portell, girem a la dreta passant pel costat d'una antiga sínia. Cala en Turqueta ens queda una mica més avall.
Cala

(WP-03) Cala en Turqueta - 8,903 km - 3 hores i 10 minuts - 19 m d'altitud.
Seguim en pujada allunyats de la costa i, uns cinc-cents metres més endavant, trobem una bifurcació, el camí de Cavalls segueix cap a l'esquerra. Nosaltres seguim tot dret pel sender que va per la costa, senyalitzat amb fletxes de fusta. Avancem per una orografia més accidentada vorejant els alts espadats, fins trobar un nou encreuament on voltem a l'esquerra. Iniciem, un fort i precipitat descens, per un senderó molt estret envoltat d'alta vegetació, fins a connectar de nou amb el camí de Cavalls. Però no el seguim, si no que voltem a la dreta i baixem per una pista que finalitza a la sorprenent cala Macarelleta.
Travessem l'arenal, esquivant la gent que pren el sol i, a l'altre cantó, remuntem el penyal per unes escaletes picades a la roca viva i protegides per una barana de troncs.
Dalt les cingleres, passem pel costat d'un mirador amb extraordinàries vistes de la costa. És tal la transparència de l'aigua, que dóna la sensació que les embarcacions estant volant. Llavors, el tirany baixa a cala Macarella.
Cala Macarella
(WP-04) Cala Macarella - 11,710 km - 4 hores i 20 minuts - 9 m d'altitud.
Cala Macarella, d'arena blanca, les aigües blau turquesa, protegida d'alts penya-segats i pins fins a la sorra de la mateixa platja. Un petit paradís.
Ara toca pujar de nou, podem triar una escala de fusta o anar pel sender que puja paral·lel a aquesta.
Una vegada som dalt, el recorregut planeja, deixant quatre trencalls a ma dreta que es dirigeixen a quatre miradors. A les 14:45 h, arribem a Cala Galdana, final del nostre recorregut.

(WP-05) Cala Galdana - 14,370 km - 5 hores i 10 minuts - 2 m d'altitud.

Poblat
Horabaixa ens arribem a la urbanització de Cala Morell. Primer de tot visitem el Poblat costaner del Coll de Cala Morell. Un recorregut d'uns tres-cents metres de longitud per unes escales de pedra, ens atansarà a un cap rocallós que s'alça trenta-cinc metres sobre el mar. Es tracta d'un conjunt de tretze habitatges naviformes protegides per una muralla.
Després, gaudim de l'espectacle de llums que ofereix la caiguda del sol.
Finalment, aprofitant les darreres llums del dia, visitem la Necròpolis de Cala Morell, un conjunt de coves utilitzades com a necròpolis durant l'època talaiòtica i que s'obren a les parets d'un petit barranc.

Ruta: Lineal
Inici/ Final: Son Xoriguer (Ciutadella) - Cala Galdana (Ferreries)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 56 minuts (Total: 5 hores i 10 minuts)
Excursió realitzada el dia: 29 d'abril de 2017
Components del grup: Tomeu M., Cati, Tomeu C., Maria, Pere, Francisca, Miquel, Pilar, Agustí, Aina, Cesca i Josep
Cartografia: Menorca. Camí de Cavalls GR-223. Escala: 1:50.000. Editorial Alpina.
Observacions: Itinerari bo de fer. Discorre sempre per camins ben marcats. El camí de Cavalls es troba ben senyalitzat.

Track del GPS a Wikiloc.

Fent camí per l'illa germana, donant a conèixer la seva ruta més emblemàtica, el Camí de Cavalls. M'ha semblat molt interessant tota la informació que hi has posat, fins i tot per fer una volta i conèixer més a fons el seu patrimoni talaiòtic. També veig que el "grup" ha aumentat sensiblement. Enhorabona per aquesta acurada publicació. Salut amic!

Hola amic Llorenç,
Primera jornada de la nostra estada a la bonica illa veïna.
En aquestes etapes, el camí de Cavalls passa per un tram de costa molt bonic i per les cales més emblemàtiques de la costa sud.
També aprofitàrem per conèixer la prehistòria de l'illa, un ric patrimoni que han sabut conservar i cuidar.
Agraït pel teu comentari.