dissabte, 22 de juliol del 2017

El barranc de Binigaus i la cova dels Coloms

Talaiot de Binicodrell
El barranc de Binigaus comença a la localitat del Migjorn Gran i acaba a la platja de Binigaus, prop de la platja de Sant Tomàs. En aquest barranc podem visitar diverses coves, sent la més coneguda la Cova des Coloms, també anomenada per les seves dimensions extraordinàries com "La Catedral".

(WP-01) Es Migjorn Gran - 0,000 km - 0 minuts - 100 m d'altitud.
Sortim de la població de Es Migjorn Gran pel camí de Malagarba i Binigaus Nou (al sud-est de la població), des del qual, podrem veure a mà esquerra el poblat talaiòtic de Binicodrell de Dalt, els dos talaiots que queden, del que fou un poblat de dimensions considerables.
Aviat arribem al cementiri municipal, on seguirem tot dret pel mateix camí.

(WP-02) Cementeri - 0,180 km - 5 minuts - 105 m d'altitud.
Caminem per un camí ample de terra que discorre encaixonat entre parets seques. Veiem a la dreta darrera d'una casa blanca, un altre talaiot. Un poc més endavant, deixem també a la dreta, el trencall que du a les cases de Binigaus Vell, passem pel costat d'una enorme alzina (a l'esquerra) i tot d'una, trobarem una bifurcació a mà esquerra amb una senyalització que posa "Cova des Coloms. Platja de Binigaus".
Barranc de Binigaus
(WP-03) Desviació a l'esquerra - 1,098 km - 30 minuts - 99 m d'altitud.
En aquest punt deixem la pista i voltem a l'esquerra. El tirany és pedregós, baixa entre carritxeres i ens mena a l'interior del barranc de Binigaus, on veurem a l'esquerra, un altre viarany que puja. Prenem aquest nou tirany que amb un parell de ziga-zagues, ens mena a l'entrada de la cova dels Coloms, amagada davall els arbres.

(WP-04) Cova dels Coloms - 1,433 km - 45 minuts - ? m d'altitud.
També coneguda pel nom de "La Catedral" per les seves grans dimensions, és una gruta natural oberta al penya-segat oriental del barranc de Binigaus. El seu sostre s’eleva 24 m per sobre del terra, té 110 m de longitud i 15 m d’ample. Per les restes arqueològiques trobades, sembla ser que a l’època talaiòtica era utilitzada amb motius rituals o funeraris.
Desfem les passes fins al camí principal i fem un descans per berenar. Uns vint minuts més tard, reprenem la marxa direcció sud. El camí és clar i bo de seguir, discorre a l'ombra, pel llit del torrent.
Aviat ignorem a l'esquerra el trencall que du a la cova de na Polida, una cova de difícil accés que antigament va ser espoliada per la obtenció de marbre.
A partir d'aquí, el sender volta cap a l'oest fins a entroncar amb un camí transversal, a l'alçada d'un portell obert a una paret seca.
Cova dels Coloms
(WP-05) Cruïlla - 2,628 km - 1 hora i 55 minuts - 44 m d'altitud.
Cap a l'esquerra aniríem a la platja de Binigaus seguint el curs del torrent, nosaltres ens desviem a la dreta per un camí empedrat.
El camí és ben fressat, es dirigeix en pujada cap al nord/nord-est, franqueja una paret seca per un portell i passa pel costat d'un bonic pou amb abeurador.

(WP-06) Pou - 2,917 km - 2 hores i 5 minuts - 51 m d'altitud.
Després d'una breu aturada, continuem pujant per dins la garriga fins arribar un altre cop al camí ample de Malagarba, al costat de les barreres tancades d'accés a la finca de Binigaus Nou.

(WP-07) Pista - 3,305 km - 2 hores i 20 minuts - 92 m d'altitud.
Seguim cap a la dreta, franquegem unes barreres sense cadenat i deixem a la dreta el trencall a la cova dels Coloms. Amb una relaxada caminada, retornem al poble pel mateix camí.

(WP-01) Es Migjorn Gran - 5,253 km - 2 hores i 58 minuts - 100 m d'altitud.
Taula de Torralba d'en Salort
Horabaixa visitem la Necròpolis de Calescoves (Alaior). La necròpolis prehistòrica més gran de Menorca. Un conjunt de 90 coves repartides tant per la mateixa cala com cap a l'interior dels barrancs.
Els santuaris de So na Caçana (Alaior).  Centre religiós vinculat als nuclis de població d’aquesta zona de l’illa. També hi ha una necròpolis formada per dues coves naturals retocades per l’home i tres hipogeus. El seu origen es situa en el Bronze Mitjà i és ocupat fins l’època romana. (Menorca Talaiòtica).

I finalment, el poblat talaiòtic de Torralba d'en Salort (Alaior). Es tracta d'un dels poblats prehistòrics més grans i espectaculars de Menorca. Hi destaquen dos talaiots, el recinte de taula, una sala hipòstila, algunes coves excavades. La taula i el seu recinte són les restes més espectaculars d'aquest poblat. Es tracta d'un edifici de culte, amb forma de ferradura i capelles laterals. La taula pròpiament dita està construïda amb dos grans blocs de pedra, un de vertical i l'altre horitzontal, magníficament elaborats. (Menorca Talaiòtica).

Ruta: circular
Inici/ Final: Es Migjorn Gran
Temps efectiu sense parades:  ? (Total: 2 hores i 57 minuts)
Excursió realitzada el dia: 30 d'abril de 2017
Components del grup: Tomeu M., Cati, Tomeu C., Maria, Pere, Francisca, Miquel, Pilar, Agustí, Aina, Cesca i Josep
Cartografia: Menorca. Camí de Cavalls GR-223. Escala: 1:50.000. Editorial Alpina.
Observacions: Itinerari curt i bo de fer, apta per a tota la família. Discorre sempre per camins ben marcats.

Track del GPS a Wikiloc.

Quina publicació més bona!. Tot el conjunt m'ha encantat, la ruta en si, les informacions del recorregut i els llocs visitats, dels quals dones una bona explicació. Increïble la conservació de totes aquestes restes talaiotiques. Chapeau!!! pels menorquins i a tu per la publicació.

És una ruta senzilla però molt agraïda pels indrets per on passa i pel paisatge.
Menorca és rica en jaciments prehistòrics i els han sabut conservar i treure'n profit, ben al contrari d'aquí Mallorca
Agraït pel teu comentari.