divendres, 7 de juliol del 2017

Moletó de sa Granja, des del coll des Vent

Moletó de sa Granja
Avui pujarem directament des del coll des Vent fins a l’esquena de la muntanya i des d’aquí enfilarem la carena fins assolir el moletó de la Granja. Després, tornarem pel comellar de les Rotasses al punt de partida.

Iniciem l'excursió al punt quilomètric 80,7 de la carretera Ma-10 que va a Banyalbufar, lloc anomenat Coll des Vent a partir de la pista de terra que condueix a les cases abandonades de Son Sanutges. És el camí Nou de Planícia. Un rètol indica "Planícia - Banyalbufar - Estellencs".

(WP-01) Coll des Vent - 0,000 km - 0 minuts - 310 m d'altitud.
A les 9:10 h. iniciem la passa pujant per la mencionada pista, però a penes hem fet uns pocs metres, l'abandonem per prendre un camí que surt a l'esquerra. Aquest nou sender, s'enfila fort i es troba molt fet malbé per l'aigua de la pluja. Passa pel costat d'un rotlo de sitja amb la seva barraca (a la dreta), dóna un parell de voltes i, ens mena al camí Vell des Correu, l'antiga via de comunicació entre Esporles i Banyalbufar.
Potada del Cavall
(WP-02) Camí del Correu - 0,833 km - 15 minuts - 428 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra i tot d'una, deixem el braç de camí carreter que davalla pel comellar de ses Rotasses, per on fem comptes tornar en acabar la caminada.
Traspassem el portell sense barrera que marca l'entrada al bosc de Son Verí i, uns metres després, al bell mig del camí, hi ha una petita cavitat a la roca, anomenada "Sa Potada des cavall", és just en aquest punt on ens desviem a mà dreta per un antic camí de carboner.

(WP-03) Desviament - 1,079 km - 25 minuts - 438 m d'altitud.
Aquest camí passa pel costat d'una paret seca, volta cap al sud i es fa més evident. Pugem una miqueta i planegem per un ombrívol i frondós alzinar, amb forces elements etnològics de l'explotació del bosc, entre ells un voluminós forn de calç en molt bon estat de conservació.

(WP-04) Forn de calç - 1,445 km - 35 minuts - 472 m d'altitud.
Seguim endavant i, tant sols uns cent setanta metres més endavant, el camí mor a un antic ranxo de carboners (rotlo de sitja, la corresponent barraca i un forn de coure pa).

(WP-05) Rotlo sitja - 1,614 km - 40 minuts - 484 m d'altitud.
Ens arriba per l'esquerra un viarany que també prové del camí del Correu, molt a prop del portell del bosc de les Mosqueres.
Avancem uns pocs metres en sentit casi nord, i rere un esperó de la muntanya, emprenem un fort i pronunciat coster vers a l'oest. Es tracta d'un antiga via de carboners i caçadors de tords que ens mena a una esplanada amb restes d'un coll de caça abandonat.
Seguim ascendint i, un poc més amunt, agafem les restes d'un antic camí de ferradura que traça diversos revolts i que, ens situa a una esplanada amb rotlos de sitja. La travessem i dirigim les passes cap a ponent fins trobar una vella paret de partió.
Avenc
(WP-06) Paret - 1,898 km - 1 hora - 595 m d'altitud.
A l'altre cantó i, a la dreta, podem ascendir a un pelat penyal de 606 m que presenta bones vistes.
Seguim amb la mateixa direcció que portàvem (oest) i passem pel costat de la boca d'un avenc.

(WP-07) Avenc - 2,014 km - 1 hora i 10 minuts - 586 m d'altitud.
Després d'una bona baixada (oest) intentant seguir les fites, arribem a un petit coll dins l'alzinar, amb restes de l'activitat dels carboners.

(WP-08) Rotlo sitja - 2,248 km - 1 hora i 20 minuts - 606 m d'altitud.
Des d’aquí, iniciem una forta pujada, fora camí i per un terreny rocós, fins assolir el Moletó de sa Granja de 675 m d'alçada i coronat per un munt de pedres.
Comellar de ses Rotasses
(WP-09) Moletó Granja - 2,511 km - 1 hora i 35 minuts - 675 m d'altitud.
Un bon lloc per recuperar les forces i gaudir de les bones vistes.
Iniciem el descens d'aquesta muntanya orientats a l'oest. Avancem de nou a l'ombra d’un espès alzinar fins arribar a una paret (coll dels Bous). Partió entre Esporles i Banyalbufar.

(WP-10) Paret - 2,815 km - 2 hores i 10 minuts - 635 m d'altitud.
Des del coll, baixem en tendència nord per un senderó ben fressat. En arribar a un pla, es converteix en un camí carreter que davalla pel comellar de ses Rotasses. En el seu recorregut, trobarem forces restes de l'activitat de carboners, calciners i roters, com és el cas de la bassa de les Rotasses, que malgrat el seu nom, és un aljub.

(WP-11) Aljub - 3,592 km - 2 hores i 25 minuts - 524 m d'altitud.
Seguim davallant per dins un esplèndid bosc, fins enllaçar amb el camí Vell del Correu, on tanquem el cercle del nostre recorregut.
Ara sols resta desfer el camí que hem fet de bon matí fins arribar de nou al punt d'inici, el coll des Vent.

(WP-01) Coll des Vent - 5,117 km - 3 hores i 2 minuts - 310 m d'altitud.
A les 12:12 h arribem als vehicles.

Inici/ Final: Coll del Vent (Km 80,7 de la carretera Ma-10 a Banyalbufar)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 4 minuts (Total: 3 hores i 2 minuts)
Excursió realitzada el dia: 26 d'abril de 2017
Components del grup: Joan A., Joan F., Miquel M., Sebastià E., Pau, Biel M. i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina. Escala: 1:25000
Observacions: Des del (WP-05) al (WP-09) pràcticament és fora camí, cal un bon sentit de l'orientació. La resta discorre per camins i tiranys.

Track del GPS a Wikiloc.

Una manera "diferent" per pujar al Moletó. Sempre que hi hem pujat ho hem fet vorejant el puig de sa Vinya i després, fa no fa, seguint la paret de terme, gairebé fins a dalt. Bones vistes per ser una muntanya de poca alçada. I el comellar de ses Rotasses és una passada, sempre el record amb les arboceres plenes de fruits madurs. Molt bona publicació Josep. Salut

Hola amic Llorenç,
El primer pic que vaig pujar al Moletó, també ho faig fer com vosaltres, vorejant el puig de sa Vinya. En aquesta ocasió, és molt semblant però més directa. Sí, el comellar de ses Rotasses, preciós.