dilluns, 25 de setembre del 2017

Deià - Llucalcari - Camí dels Pintors

Camí de Castelló
Agradable passejada circular que parteix de Deià pel camí de Castelló. Des de la font de les Mentides, per una pista asfaltada, baixem fins a Llucalcari. Finalment, pel camí dels Pintors, retornem al punt d'inici, passant pel mirador de Son Bujosa.

(WP-01) Deià (s'Empeltada) - 0,0 km - 0 minuts - 163 m d'altitud.
Sortim d'un aparcament situat a la sortida del nucli de Deià en el barri de s'Empaltada. A les 8:10 h comencem la caminada per la mateixa carretera Ma-10 direcció a Sóller i després de prop d'un quilòmetre, a l’altura del quilòmetre 60,250 de la carretera, comença, per la dreta, el que és pròpiament el camí de Castelló. Un rètol indica "GR 221 - Sóller. Camí de Castelló 2 h".

(WP-02) Km 60,250 carretera Ma-10 Pollença-Andratx. Desviament a la dreta - 1,0 km - 12 minuts - 138 m d'altitud.
L'anomenat camí de Castelló és una via d’origen medieval, que constituïa l'eix central de l'antiga ruta que enllaçava l'alqueria de Castelló amb Sóller i Deià. Però, el traçat complet del camí: es tracta d'una via que permetia la comunicació de tota la contrada compresa entre Deià i Sóller amb el pla de l'illa a partir del coll de Sóller.
El camí ascendeix per un primer bocí esglaonat, i prest desemboca a un carrer asfaltat. Dos minuts més amunt i després d'uns revolts, retrobem novament el camí vell a ma esquerra, punt on deixem la pista asfaltada, fent cas de les indicacions del GR.
Seguim el camí amunt entre pins i oliveres, aviat gaudim de bones vistes de la costa de Llucalcari i cap a ponent, encara podem copsar la punta de Deià i els esculls dels Còdols Blancs. Mentre ens acostem a la vertical de Llucalcari, un aire fresquet ens envaeix per la dreta. Si ens desviem un poc del camí, trobarem una gran roca recoberta d'heura, amb una obertura a la base, és un "refrescador", a l'estiu surt un aire fresquet que s'agraeix.
Refrescador
(WP-03) Refrescador - 1,6 km - 27 minuts - 214 m d'altitud.
El camí puja esglaonat, deixem a l'esquerra una petita casa i a la dreta unes escultures modernes i arribem a les cases de Son Coll, també a la dreta del camí. La primera és la "Posada del Rei Jaume I segle XIII". En aquest tram, el camí segueix engorjat entre les cases, a la dreta, i una paret seca, a l'esquerra.
Passades les cases, el camí davalla escalonat i topa amb una pista i una cruïlla de camins.

(WP-04) Cruïlla - 2,4 km - 47 minuts - 257 m d'altitud.
Per un caminoi que baixa per l’esquerra, arribem a la font de ses Mentides, també dita font de Son Coll. En aquest bonic racó, hi ha un banquet per seure i la petita mina amb canaleta i pica rectangular.
En relació al nom d'aquesta font, hi ha una tradició que diu que tots aquells que beuen aigua de la font i no són de Son Coll, no s'aturen de dir mentides. És possible que la contarella tingui el seu origen en el plet que sobre el dret a ús de l'aigua de la font enfrontà des de 1480 fins a 1583 els de Son Coll amb els de Llucalcari.
Tornem enrere fins a la cruïlla i deixem el sender del GR. El nostre itinerari continua per una pista de terra que es dirigeix vers al nord i que tot d'una ens deixa a una pista asfaltada que torna a Son Coll, i que prenem voltant a l'esquerra. Es tracta d'una pista que baixa per dins el pinar, tot marcant diverses giragonses i que, amb agradable passejada, ens mena al punt quilomètric 59,300 de la carretera Ma-10.
Font de les Mentides
(WP-05) Carretera - 4,4 km - 1 hora i 20 minuts - 127 m d'altitud.
Just davant, a l’altra banda de carretera, parteix el camí Vell a Llucalcari, per on continuem. El sender davalla escalonat entre parets seques i ens condueix al llogaret de Llucalcari.

(WP-06) Llucalcari - 4,7 km - 1 hora i 25 minuts - 89 m d'altitud.
Llucalcari és un llogaret del terme municipal de Deià. També se'l coneix com "es Carrer". El topònim és d'origen llatí i àrab, traduint-se com "alqueria del bosc". Està integrat per una quinzena d'edificacions. De les cinc antigues torres de defensa en resten tres, les de la Casa d'Amunt, Can Simó i Can Paloni (on des de 1933 hi ha l'hotel Costa d'Or). Hi trobem també una capella de finals del segle XVIII dedicada a la Mare de Déu d'Agost. (Viquipèdia)
Des de la població, prenem un caminoi direcció nord-est que en baixada travessa un pinar i ens condueix al camí dels Pintors, a prop de la cala es Canyeret.
Cala es Canyaret
(WP-07) Camí dels Pintors - 5,2 km - 1 hora i 40 minuts - 21 m d'altitud.
Petita cala de còdols i pedres. En els seus voltants hi ha una font d'aigua dolça, al costat d'una figuera, que raja sobre argila i, un poc més endavant, veiem els tres Còdols, curioses pedres que sorgeixen de la mar.
Deixem un berenador a l'esquerra del camí i, tot seguit, franquegem un botador que salva un enreixat.
Després de berenar, seguim aquest bonic camí que ressegueix l'accidentada costa amb petites baixades i pujades. En algun tram, trobem grans pins caiguts que dificulten una mica el pas. S'ha d'anar alerta en seguir el tirany, ja que alguns trams són una mica exposats i hi ha perill de llenegades. Així, passem pels Pins de Son Beltran, una gran esplanada amb un redol de pins altíssims que han aguantat els forts temporals de tramuntana. Continuem endavant pel fressat sender, on en els punts perillosos s'han protegits amb baranes de troncs. Travessem un petit barranc on hi ha un enorme tronc de pi tombat al mig del camí amb un esglaó tallat al tronc per facilitar creuar-lo. Hi veurem varadors dins els calons, passem per un mirador i deixem a l'esquerra una vella cisterna, avui emprada com a abocador de fems. A partir d'aquí, el tirany sempre marcat, transita per damunt d'antigues feixes abandonades i envaïdes de pinar, fins arribar a la vertical dels Còdols Blancs, dues enormes penyes que emergeixen dins la mar, i des d'on es divisa la idíl·lica cala Deià.

(WP-08) Desviament - 7,0 km - 2 hores i 50 minuts - 39 m d'altitud.
En aquest punt ens desviem a l'esquerra per unes escaletes de pedra. Seguim un tirany direcció sud que discorre per dins un espès pinar i, en pujada ens atansa a un grup d'habitatges a l'esquerra dels quals, trobem el mirador de Son Bujosa.
Cala Deià, des del mirador de Son Bujosa
(WP-09) Mirador de Son Bujosa - 7,2 km - 3 hores - 86 m d'altitud.
Es tracta d'un petit mirador, amb una barana de ferro i a recer d'una gran roca. Davall hi ha la cala Deià. També hi ha una taula de pedra i un pedrís per seure.
Després d'una breu aturada, seguim el camí que ens deixa al sender del GR provinent de Deià.

(WP-10) Camí del GR221 - 7,5 km - 3 hores i 10 minuts - 111 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra i el camí es converteix en camí de carro. A la dreta queda un redol de pins vers. A l’esquerra les cases de Son Bujosa. Passem vora el portell d’aquesta possessió i enllacem amb el camí asfaltat de la finca.
Cap a la dreta, recobrem un tram de camí vell i sortim a la carretera Deià-Sóller (Ma-10 Pollença-Andratx), a prop del km 60,800. Un rètol indica: “Deià 30 minuts”. Girem a la dreta i caminem per asfalt devers mig quilòmetre en direcció a Deià, fins arribar de nou a s'Empaltada, on posem punt i final a la volta d'avui.

(WP-01) Deià (s'Empeltada) - 8,3 km - 3 hores i 25 minuts - 162 m d'altitud.
A les 11:35 h, arribem a l'aparcament on tenim el vehicle.

Inici/Final:  Deià. S'Empeltada
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 32 minuts (Total: 3 hores i 25 minuts)
Excursió realitzada el dia: 26 de juliol de 2017
Components Pere, Joan Puig, Vicenç, Sebastià Escarrer i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari que discorre sempre per camins i tiranys. Caldrà anar molt alerta en el camí dels Pintors, hi ha trams aeris i exposats.
Un altre itinerari pel Camí dels Pintors: El Camí dels Pintors. De Béns d'Avall a Deià.