divendres, 13 d’octubre del 2017

Volta a la Moleta de Pastoritx

Valldemossa des del mirador des Mirabò
Una agradable excursió matinal pels voltants de Valldemossa.
Itinerari: Valldemossa - Cases de sa Coma - mirador des Mirabò - pou de neu inferior de Pastoritx - Pla dels Xots de Dalt - Pla dels Xots de Baix - Valldemossa.

El punt de partida es situa a l’inici del vial d’entrada a la urbanització l’Arxiduc des de la carretera de Valldemossa (Km 17,200), poc abans de l’entrada al poble. És el denominat carrer d’Àustria.

(WP-01) Valldemossa (Urbanització Arxiduc) - 0,0 km - 0 minuts - 403 m d'altitud.
A les 7:50 h, iniciem la caminada per la carretera Ma-1110 direcció a Palma. Després de recorre un centenar de metres, la deixem per l'esquerra i prenem la pista ampla que en lleugera pujada passa per davant les cases de sa Coma. La pista de terra planeja i es dirigeix cap al sud fins arribar un poc abans de l'entrada a la finca de Son Verí. La tirada és plaent i relaxant, mentre gaudim d'una bonica vista del poble de la beateta.

(WP-02) Desviament a l'esquerra - 1,7 km - 28 minuts - 430 m d'altitud.
Prenem una pista que ens deixa a una mena de rodona. Des d'aquí, seguim per l'esquerra per un caminoi de ferradura que ens menarà al mirador des Mirabò. El caminet és ben fitat. Després de creuar un portell, passa per un rotlo de sitja i deixa a l'esquerra un forn de calç. El corriol continua coster amunt zigzaguejant per dins el bosc, passa pel costat d'un abeurador i arriba al mirador des Mirabò, rodejat de pins que tapen part de les vistes.
Forn de calç
(WP-03) Mirador es Mirabò - 2,2 km - 55 minuts - 532 m d'altitud.
Vers al sud-est gaudim d'una bona vista del puig de na Fàtima, sa Bombarda, el puig dels Boixos i de s'Estret.
Després de berenar, descendim una cinquantena de metres pel mateixa camí que hem fet servir a la pujada fins assolir un collet. Aquí posem atenció a la ruta, perquè deixem a l'esquerra el tirany per on hem ascendit, i voltem a la dreta, fora camí direcció a una paret mitgera, que franquegem just pel seu extrem, aferrat a la penya.
A l'altre cantó, dirigim la passa en sentit sud-est per dins un espès alzinar. El desens és pronunciat i sense camí. Després de deixar uns rotlos de sitja, arribem a un camí de carro que sense dubtar-hi el seguim en baixada, cap al sud-est. Aquest camí és bastant difuminat i envaït de vegetació, troncs i branques d'alzines ajagudes. Després de pocs minuts, desemboca al camí carreter que ve de la moleta de Pastoritx i de la font de Son Verí.

(WP-04) Camí de carro - 2,6 km - 1 hora i 30 minuts - 515 m d'altitud.
En aquest punt, voltem a l'esquerra. Ara el camí baixa una miqueta i volta cap a l'est amb lleugera pujada per dins el bosc. Més endavant, arribem a un nou entreforc, deixem de banda la desviació de la dreta i continuem cap a l'esquerra en pujada, fins arribar a una paret mitgera amb reixeta que separa la possessió de Pastoritx i el bosc de Son Verí.
Paret amb botador
(WP-05) Paret (Botador) - 3,0 km - 1 hora i 45 minuts - 566 m d'altitud.
Superem el mur amb l'ajuda d'uns graons de pedra i un precari botador fet de branques.
A l'altre banda, ignorem el tirany de l'esquerra que davalla de la carena de la Moleta i seguim tot dret pel camí ample. Ara el camí inicia una baixada i a continuació es replana passant pel costat, primer d'una olla de calç i, un poc més endavant, de la casa de neu inferior de Pastoritx.

(WP-06) Pou de neu - 3,5 km - 1 hora i 55 minuts - 546 m d'altitud.
Aquesta antiga casa de neu, que es troba mig enrunada, està situada a tan sols 540 metres d’altitud. Es tracta d’un pou petit, de 9 m de llargària, 4,70 m d’amplada i 3,10 m de profunditat. Tenia la coberta rasa, segurament de càrritx.
Seguim el nostre camí, el qual, un poc més endavant, casi desapareix i es troba molt malmenat. Deixem a la dreta unes fites que senyalen el camí de baixada a les cases de Pastoritx i seguim amb la mateixa direcció que portàvem, flanquejant per un terreny rocós i inclinat. A baix a la dreta, divisem els olivars i la vall de Pastoritx amb les cases homònimes. Minuts més tard, ens incorporem a un altre camí carreter que també ve de les cases de Pastoritx.

(WP-07) Camí de carro - 4,0 km - 2 hores i 13 minuts - 519 m d'altitud.
Seguim el nou sender en tendència a l'esquerra, vers al nord/nord-est. La via és camí de carro, amb marge de sosteniment al cantó del desnivell.
Després de deu minuts de pujada sostinguda en línia recta, el camí inicia diverses voltes en ziga-zaga, mentre s'orienta progressivament vers a ponent. Així, per dins un espès alzinar, arribem al centre del pla de la Moleta, també anomenat Pla dels Xots de Dalt, amb una bassa oberta de forma semicircular, una caseta d’un aiguavés, amb un aljub al seu costat.
Caseta i aljub
(WP-08) Pla dels Xots de Dalt - 4,8 km - 2 hores i 40 minuts - 642 m d'altitud.
Des la caseta, retornem enrere unes poques passes i prenem un viarany que surt a l'esquerra. El tirany continua una estona planer i, després de botar una paret, inicia una baixada cap a ponent, amb un pendent bastant pronunciat. Després de passar un portell obert, travessem una marjada plana, mentre que a l'esquerra ens queda la paret de l’alzinar. Ens trobem en el denominat pla dels Xots.

(WP-09) Pla dels Xots de Baix - 5,3 km - 3 hores i 10 minuts - 551 m d'altitud.
Aquí posem molta atenció perquè deixem a la dreta la pista que ens duria al camí dels Cairats. Després de caminar vers a ponent un centenar de metres un xic confosos, enllacem amb el camí de carro. En el següent entreforc, deixem a la dreta el camí que ens duria un cop més a la coma dels Cairats i seguim tot recte. Un poc més avall, obviem un trencall a l'esquerra i seguim tot dret. El camí continua baixant entre marjades d'olivar. A una corba tancada, deixem a l'esquerra el camí que du a la font de sa Coma amb el seu accés tancat, ja que s'utilitza pel consum humà. Finalment el camí desemboca a la pista de sa Coma molt a prop de les cases del mateix nom.

(WP-10) Barrera - 6,4 km - 3 hores i 40 minuts - 427 m d'altitud.
Després de travessar una barrera sense encadenat, voltem a la dreta passant per davant de les cases de sa Coma. Més avall deixem a l'esquerra els esbucats rentadors i arribem a la carretera i tot d'una, al carrer d'Àustria, on posem punt i final a l'itinerari d'avui.

(WP-01) Valldemossa - 7,0 km - 3 hores i 54 minuts - 403 m d'altitud.
A les 11:44 h, arribem on tenim els vehicles.

Inici/ Final: Valldemossa. Urbanització de l'Arxiduc (carrer d’Àustria)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i  24 minuts (Total: 3 hores i 54 minuts)
Excursió realitzada el dia: 23 d'agost de 2017
Components: Joan Puig, Joan Manera (Pouet685), Sebastià i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Només hi ha dos curts trams que discorren sense camí: la davallada del Mirador des Mirabò (WP-03) fins al camí de carro del (WP-04) i després del pou de neu (WP-06) fins al camí carreter del (WP-07), la resta per camins i tiranys de muntanya.
Un altre itinerari semblant: Moleta de Pastoritx per les fonts de sa Coma i de son Verí.

Track del GPS a Wikiloc.

Una manera diferent de fer un recorregut per uns paratges molt bonics. Interessant per a futurs recorreguts. La fotografia excel·lent i ben clares les informacions per poder dur-la endavant. Enhorabona per ,a publicació Josep. salut

Desconeixíem l'opció de baixada del mirador pel seu vessant sud-est. Una publicació teva, ens la va suggerir. També desconeixia la pujada pel bonic camí carreter al pla de la Moleta. En definitiva un itinerari senzill però força interessant i entretingut.