dilluns, 13 de novembre del 2017

Volta als puigs des Grau i Caragoler des Guix

Camí Vell de Lluc
Una curta excursió circular entre els termes municipals d'Escorca i Selva.

(WP-01) Coll de la Batalla - 0,0 km - 0 minuts - 579 m d'altitud.
Són les 8,15 h en sortir del coll de sa Batalla situat al tram final de la carretera Ma-2130, al terme municipal d'Escorca. Un cop passat el pont sobre el torrent de Comafreda, prenem el camí del GR-222, per la dreta. Es tracta del camí Vell de Lluc direcció a Caimari, el qual discorre per dins un clap d'alzines, en suau ascens. Deixem la font des Guix i, un poc més amunt, el camí que du al coll de la Línia i al puig de Massanella. Tot seguit, passem per la Bretxa Vella i, a continuació, pel mirador del Salt de la Bella Dona.
Seguim, en suau descens l'empedrat camí de "sa Llangonissa", dit així per la forma que té el seu traçat. Més endavant, arribem a un entreforc, deixem de banda la desviació de l'esquerra i continuem cap a la dreta en pujada, fins arribar al coll de sa Volta.
La pista continua baixant en fort pendent i inicia diverses voltes en ziga-zaga, fins arribar a una nova bifurcació.

(WP-02) Desviació a la dreta - 2,5 km - 45 minuts - 470 m d'altitud.
En aquest punt, deixem el camí del GR per desviar-nos per la pista de la dreta (oest). Seguim aquest nou camí de carro i, uns 200 metres més endavant, l'abandonem per la dreta.

(WP-03) Desviació a la dreta - 2,7 km - 55 minuts - 501 m d'altitud.
A la dreta, al peu d'unes fites, surt un antic viarany de ferradura, acompanyat de fites que, orientat a nord-oest, s'enfila fort enmig d'alzines, restes de barraques i rotlos de sitja.
Després d'una forta pujada, arribem a un estret coll amb un petit mur, és el pas de n'Arbona.
Pas de n'Arbona
 (WP-04) Pas de n'Arbona - 3,2 km - 1 hora i 25 minuts - 688 m d'altitud.
Un cop traspassada la paret, progressem en lleuger descens vers al nord, seguint amb atenció les fites. Aviat arribem al llit del torrent de la Coveta Negre, a tocar de la falda del Puig des Grau.
Ara el camí es fa més evident i entre dins un espès alzinar. Avancem pel llit del petit torrent, en lleuger ascens. Observem restes del món carboner. Un poc més amunt, veiem com uns petits marges al costat dret. Decidim deixar el camí i per un difuminat tirany assolim un collet (cota 725 m), on es troba un coll per caçar tords.

(WP-05) Coll de caça - 3,6 km - 1 hora i 40 minuts - 726 m d'altitud.
El redol mereix una bona aturada per recobrar forces.
Des del collet, continua un tirany bastant fressat que davalla fent algunes voltes per dins el bosc, fins desembocar al camí que ve del Coll de sa Línia, on prenem cap a la dreta en descens. Per aquest nou camí, en pocs minuts, enllacem amb la pista forestal, a l'alçada de les cases de Comafreda.

(WP-06) Pista Comafreda - 4,1 km - 2 hores i 20 minuts - 644 m d'altitud.
Seguim per la pista, i més avall, ens trobem la caseta amb l'encarregat de cobrar el peatge per passar per aquesta finca privada. Un cop abonats els quatre euros, seguim de nou aquest camí, el qual ens deixa al camí Vell de LLuc, per on hem passat unes hores abans. Voltem a l'esquerra cap al coll de la Batalla, al qual hi arribem després de passar per la font des Guix i, poc més endavant, pel pont del torrent de Comafreda.

(WP-01) Coll de la Batalla - 5,6 km - 2 hores i 50 minuts - 579 m d'altitud.
Són les 11:05 en arribar als vehicles.

Inici/ Final: Coll de la Batalla
Temps efectiu sense parades: 2 hores i  5 minuts (Total: 2 hores i 50 minuts)
Excursió realitzada el dia: 27 de setembre de 2017
Components: Pere, Joan Puig, Sebastià Escarrer i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari bo de fer, sempre per camins i tiranys de muntanya. Hi ha pujades fortes. Cal pagar un peatge per passar per la finca de Comafreda.

Track del GPS a Wikiloc.

Que guapa aquest volta Josep. És el meu territori. A l’estiu sortint de Caimari faig la pujada fins al coll de sa Batalla, un cop o dos per setmana. Sa Llangonissa, sa Bretxa Vella, Salt de la Bella Dona... enhorabona Josep, és una volta ben interessant, i una bona publicació. Una aferrada amic!

Una curta volta sense complicacions per estirar les cames. Malgrat coneguem el territori trepitjat, sempre és agradable tornar-hi.