dijous, 28 de desembre del 2017

Puigs des Porrassar i des Corb

Cases de s'Alqueria Vella de Baix
Bonic itinerari pel cor del Parc Natural de Llevant. Aquest parc està ubicat al nord-est de l'illa de Mallorca, a l'extrem septentrional de les serres de Llevant, al terme municipal d'Artà. Aquest lloc es troba dins una zona d'especial protecció per a les aus (ZEPA), és també un lloc d'interès comunitari (LIC), i una àrea natural d'especial interès (ANEI).

Aproximació: Al Parc natural de la península de Llevant s'hi accedeix des de la carretera d'Artà en direcció a l'ermita de Betlem (Ma-3333) i girant a la dreta al quilòmetre 4,7 fins arribar l'aparcament de les cases de s'Alqueria Vella.

(WP-01) S'Alqueria Vella de Baix - 0,0 km - 0 minuts - 221 m d'altitud.
A les 9:04 h, iniciem la passa des de l’aparcament de s’Alqueria Vella pel camí que es dirigeix a es Verger, deixant a l'esquerra un safareig i una sínia. Creuem una barrera i, pocs metres després, trobem la indicació de l’itinerari d’ascens al puig Figuer, el nostre primer objectiu de la jornada.
Agafem el sender que remunta la falda del puig i aviat arribem al coll de sa Barrereta on es troba un portell. Passat el coll girem a la dreta (oest). Ara el camí puja per un terreny més rocós, fins assolir el puig Figuer.
Talaiot

(WP-02) Talaiot - 0,6 km - 13 minuts - 291 m d'altitud.
Dalt d’aquest turó hi ha un jaciment format com a element predominant un talaiot central de forma circular, amb una columna interior central i dues alçades. Tenia una alçada aproximada de quatre metres i destacava per ser una excel·lent talaia des d’on es tenia un domini absolut.
Després de gaudir de la vista, reprenem el descens seguint el mateix camí, fins arribar de nou a la pista. Voltem a la dreta i avancem per aquesta ample via de carro. Aviat, deixem a l'esquerra el camí que ascendeix al puig des Corb, per on fem comptes tornar en acabar la caminada. Continuem recta en suau ascens, deixem la plana de Can Totdéu a la dreta, fins arribar al coll des Verger que separa les finques de s’Alqueria Vella i es Verger.

(WP-03) Coll des Verger - 2,4 km - 50 minuts - 302 m d'altitud.
Des d’aquí tenim una bonica vista de la vall i, si el dia és clar, també de Menorca.
Seguim endavant en descens fins les cases i font des Verger.

(WP-04) Font i cases des Verger - 2,7 km - 1 hora - 256 m d'altitud.
En aquest punt, deixem el camí ample que ens duria a Albarca, per agafar un tirany que comença a l'esquerra, al costat de la font. Un rètol indica: "Itinerari 4. Campament dels Soldats - Es Verger".
El sender, prou clar i evident, ascendeix entre càrritx i, en quinze minuts, ens mena a un collet amb una paret seca, des d’on obtindrem una bona panoràmica de tota la vall des Verger. Després d'un descans per berenar (20 minuts), reprenem la caminada seguint el tirany vers a nord-oest, bastant tapat per les carritxeres, amb vistes al piramidal puig des Porrassar cap a Tramuntana, fins arribar a l'esplanada on es situa el campament dels Soldats (WP-05) (362 m). Travessem el campament, i abans d'arribar a la pista del camí dels Presos, ens desviem a la dreta direcció al puig des Porrassar (Rètol indicador).
Inici tirany direcció al campament dels Soldats

(WP-06) Desviació a la dreta - 3,7 km - 1 hora i 48 minuts - 361 m d'altitud.
A poc més de cent metres des del trencall, franquegem un portell amb una barrera de fusta que ens dóna pas a la finca des Verger, la paret mitgera separa aquesta finca de s’Alqueria Vella. Deixem a l'esquerra el trencall del sender del GR-222, (ruta excursionista Artà – Lluc, que enllaçarà les serres de Llevant amb la serra de Tramuntana) i seguim tot dret cap el cim des Porrassar, que s’alça magnífic ben davant nostre. El tirany acompanyat de fites, ascendeix bastant recte amb un pendent pronunciat i constant durant tot l'ascens, fins assolir el cim.

(WP-07) Puig des Porrassar - 4,3 km - 2 hores i 10 minuts - 491 m d'altitud.
El cim del puig amb els seus gairebé 500 metres d’alçada (493 m) ens permet gaudir d’una panoràmica de 360 graus de quasi tota la península de Llevant.
Davallem del cim pel mateix camí, travessem un altre cop l'esplanada del campament fins arribar a una barrera tancada i un botador de fusta que permet travessar a l'altre costat. Un rètol indica: "Itinerari 14. Puig des Corb"
Vista des de l puig des Porrassar

(WP-08) Botador - 5,2 km - 2 hores i 46 minuts - 370 m d'altitud.
Seguim un camí bastant ample que ascendeix suaument pel llom de la muntanya direcció sud-oest. Un xic més amunt, es converteix en un tirany fitat, el qual ens mena per un terreny irregular i abrupte de terra i pedres, dalt el puig des Corb, després de desviar-nos cap a la dreta del tirany principal.

(WP-09) Puig des Corb - 6,0 km - 3 hores i 4 minuts - 439 m d'altitud.
Iniciem el descens d'aquest puig, desfent les mateixes passes fins al tirany, on voltem a la dreta. El caminet fitat baixa per l'altre vessant en direcció sud-oest amb bastant pendent. En arribar a una paret mitgera, volta progressivament cap al est/sud-est i avança paral·lel a aquesta, la traspassa per un portelló i finalment desemboca en la pista des Verger.

(WP-10) Pista - 6,7 km - 3 hores i 29 minuts - 272 m d'altitud.
Voltem a la dreta i pel mateix camí que hem emprat de pujada, arribem de nou a les cases de s'Alqueria Vella, on hi ha el centre d’informació del Parc i l’aparcament.

(WP-01) S'Alqueria Vella de Baix - 7,6 km - 3 hores i 50 minuts - 221 m d'altitud.
A les 12:54 h donem per finalitzada l'excursió d'avui.

Inici/ Final: S'Alqueria Vella de Baix
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 34 minuts (Total: 3 hores i 50 minuts)
Excursió realitzada el dia: 15 de novembre de 2017
Components: Pere, Sebastià E., Joan Puig, Joan Femenia, Joan Amengual, Sebastià C., Pau, Valentín (Smilax), Santi, i Josep
Cartografia: Mapa Mallorca Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari que discorre per camins de carro i tiranys de muntanya. La pujada al puig des Porrassar presenta un fort i constant pendent, per un terreny de roques i terra.