divendres, 19 de gener del 2018

Clot de Déu

Rellar de Son Marc
Curta excursió matinal pel rellar de Son Marc (Pollença), que per un camí antic de ferradura ens condueix a un incògnit racó, el Clot de Déu, una immensa dolina envoltada d'abruptes crestes rocoses.

Aproximació: Per arribar al punt de partida, voltem a l'esquerra en el Km 5,3 de la carretera Ma-10 de Pollença a Lluc. Avancem pel camí vell de Lluc (GR-221) fins arribar al portell de cal Melcion, on just abans d'arribar-hi, a la dreta, deixem el vehicle.

(WP-01) Camí Vell de Lluc - Portell d'entrada a la finca de Cal Melcion - 0,0 km - 0 minuts - 132 m d'altitud.
Així doncs, a les 8,50 h iniciem la trescada baixant cap a la llera del torrent de Muntanya, remuntem pel seu interior en sentit oest fins topar amb una barrera metàl·lica que saltem per l'esquerra. A l'altre cantó, sortim del torrent pel costat dret i avancem per dins un alzinar paral·lels al torrent, deixem un forn de calç i, un poc més endavant, girem a la dreta (nord-oest) fins localitzar el marge de sosteniment del camí de bístia que ens ha de menar al Clot de Déu [15'].
Prenem el costerut caminoi en sentit oest/nord-oest tot fent ziga-zagues enmig de roques i alzines. El sender segueix ascendint i a estones es perd i no és bo de seguir, malgrat la presència d'algunes fites.
Travessem un rotlo de sitja [35'] i seguim pujant entre un laberint de roques direcció oest/sud-oest. Més endavant franquegem una paret de pedra en sec i, en pocs minuts, assolim una esplanada poblada de velles alzines i penyalar a l’esquerra, ran del camí apareix una senzilla bassa entre roques.

(WP-02) Bassa - 1,2 km - 1 hora i 6 minuts - 292 m d'altitud.
Travessem el planiol, franquegem dues carboneres seguides, i descendim cap a l'esquerra (sud) per una mena de canal torrentera. Tot seguit, deixem una cova a la dreta i franquegem un nou rotllo de sitja empedrat i voltem a la dreta (oest) per un nou caminoi escalonat. En aquest punt surt el camí que fem comptes emprar per la tornada.

(WP-03) Cruïlla - 1,5 km - 1 hora i 24 minuts - 290 m d'altitud.
El camí realitza diverses marrades en pujada. Continuem ascendint pel vell camí i, en pocs minuts, travessem una ensorrada paret en un collet. Seguim progressant en tendència a la dreta entre altes carritxeres, fins entrar en el Clot de Déu. Un preciós vall entre muntanyes d'afilades crestes càrstiques.
Clot de Déu
(WP-04) Clot de Déu - 1,9 km - 1 hora i 40 minuts - 340 m d'altitud.
Aquí es localitza les ruïnes d'una casa rodejades de velles marjades amb oliveres, ametllers i figueres dins un mar de carritxeres que ho cobreix casi tot.
Són les 10:30 h i no podíem estar en millor paratge per berenar i recuperar forces.
Trenta-cinc minuts més tard, retrocedim pel mateix camí i en arribar de nou al collet amb la paret derruïda, veiem a la nostra dreta, una esquerda entre la paret rocosa, punt on ens desviem del camí. Tot d'una arribem a una bonica raconada d'on surt de les penyes un gruixut cable d'acer que travessa fins l'altre costat del barranc. Davant s'alça la silueta inconfusible de la cara nord del puig Tomir.
Retrocedim al camí principal al costat de l'esquerda, i intentem seguir el mateix camí que hem emprat per la pujada fins arribar de nou a la cruïlla de camins del (WP-03).
Ara voltem primer sud, i tot seguit sud-oest per un bonic camí de ferradura que discorre per un ombrívol alzinar. Més endavant, el camí passa per davall del gruixut cable que hem vist abans. El caminoi segueix baixant marcant diverses voltes i ens mena al fons del torrent de Muntanya

(WP-05) Torrent de Muntanya - 2,7 km - 2 hores i 50 minuts - 263 m d'altitud.
Franquegem el barranc i anem a raure a un camí carreter, després de creuar un portell.
L'ample camí va baixat per dins un ombrívol bosc d'alzines. Més endavant, deixem un primer forn de calç a la dreta del camí.

(WP-06) Forn de calç 1 - 3 km - 3 hores - 226 m d'altitud.
Després d'una breu aturada, seguim el sender que baixa marcant dues corbes i travessa un portell a una paret seca. Seguim pel camí principal i devers cent metres més endavant, l'abandonem per la dreta a l'alçada d'un segon forn de calç.

(WP-07) Forn de calç 2 - 3,4 km - 3 hores i 10 minuts - 171 m d'altitud.
Aquí deixem el camí per l'esquerra i baixem a la llera del torrent. Ara hem d'anar sempre pel marge esquerre al principi i alguna vegada pel dret sempre propers al torrent per arribar a una primera barrera fàcil de passar per sota ja que bascula i no és molt pesada. Arribem així a la barrera final que tornem a botar per sortir del torrent i donar per acabat el nostre recorregut.

(WP-01) Camí Vell de Lluc - Portell de Cal Melcion - 4,4 km - 3 hores i 45 minuts - 132 m d'altitud.
Són les 12:36 h. en arribar al vehicle.

Inici/ Final: Camí Vell de Lluc - Portell de Cal Melcion
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 12 minuts (Total: 3 hores i 45 minuts)
Excursió realitzada el dia: 22 de novembre de 2017
Components del grup: Pere, Pau, Valentín (Smilax), Sebastià Escarrer, Sebastià Crespí, Joan Puig, Joan Amengual, Biel Moyà, i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari la major part sense camí definit per un terreny rocós i abrupte. Cal tenir bon senti de l'orientació, portar un bon mapa topogràfic i brúixola.
Un altre itinerari: Clot de Déu i coll dels Moixarrins.

Un altre publicació per recordar... i repetir. La fotografia m’ha cridat força l’atenció per la seva qualitat i colors. Aquest Clot és un lloc realment impressionant, i tant el camí que heu seguit per pujar i baixar tampoc et deixen indiferent. Tot plegat un a passada Josep. Gràcies per compartir-ho. Una aferrada.

Efectivament, una volta per recordar. Discorre per uns paratges impressionants.
Una muntanyenca de Pollença, a través del Facebook, m'informa, que el topònim de Clot de Déu, és nou, aquest lloc es diu ses Pedrises.