dimecres, 10 de gener del 2018

Davallador de sa Senyora (Marina de Llucmajor)

Penya-segats del Cap Balnc
Espectacular itinerari pels penya-segats de Cap Blanc amb les tres davallades factibles fins al mar.
La primera baixada pel davallador de sa Senyora, un casi esborrat tirany que discorre primer en ziga-zaga per sobre uns cingles, amb trams d'escalons picats a la roca o amb margets de pedra seca aguantant els costats, ens mena fins a la vorera del mar, sobre una punta de Baix. No seria gens estrany, veient el topònim, que aquesta construcció hagués estat realitzada per desig de qualque antiga propietària de s’Àguila.*
La segona la utilitzem per tornar a pujar a dalt per un pas equipat amb un cordino per superar la verticalitat del cingle.
I la tercera baixada correspon al davallador de sa Pedrera Blanca, amb el tirany més definit de les tres. Comença al caire del penyal, vora una petita bassa i davalla en ziga-zaga. En diversos punts, sembla que el caminoi tenia un mur de contenció.*
L'octubre de 2017 vaig tenir el plaer de compartir-lo amb la gran colla del "Dimarts Grup", guiats per Toni Sureda i Joan Garau.
En aquesta ocasió, m'acompanya l'amic i company de cordada Biel Pomar del nostre grup Viaranys.

Aproximació: Venint de Palma per la carretera Ma-6014 direcció a s'Estanyol, just passat el quilòmetre 18 ens desviem a la dreta per un vial asfaltat que ens mena al portell d'accés al far de Cap Blanc. En aquest punt podem estacionar el vehicle.

(WP-01) Portell d'accés al far de Cap Blanc (Llucmajor) - 0,0 km - 0 minuts - 90 m d'altitud.
A les 8:56 h iniciem la caminada seguint un tènue tirany cap al nord-oest. El planer caminet s'obre pas per dins la garriga amb la referència clara a una petita construcció militar folrada de pedres, on en el seu interior, parteix una curta galeria subterrània que surt a un búnquer, ran de l'espadat.

(WP-02) Búnquer- 0,5 km - 15 minuts - 94 m d'altitud.
Avancem planer per la línia dels alts i impressionants penya-segats, d'uns cent metres d'alçada, fins arribar a un niu de metralladora.
Penyasegats
(WP-03) Niu de metralladora - 2,3 km - 50 minuts - 90 m d'altitud.
En arribar aquest punt, a la vorera de l'espadat, compareixen uns graons picats a la roca que davallen a l'entrada del búnquer, la qual es troba tancada amb una barrera de ferro.
Continuem la nostra marxa pel costat d'una reixeta metàl·lica i, devers uns quatre-cents metres més endavant, hem d'estar atents perquè hem de cercar l'inici del caminet del Davallador de la Senyora. No hi ha cap marca no fita que ho senyali i és fàcil passar de llarg.

(WP-04) Davallador de sa Senyora - 2,7 km - 1 hora i 10 minuts - 88 m d'altitud.
Un cop localitzat el punt exacte, veurem restes d'un corriol que passa entre una petita mata i la roca del penyal. En principi, el tirany és molt tènue i marca una ampla ziga-zaga de dues corbes. A la segona, ja trobem els primers esglaons picats a la roca. A partir d'ara el senderó és un poc més evident i discorre vers al nord, voltant progressivament cap a l'oest. La baixada no és fàcil de seguir, trobem trams que el camí original ha desaparegut degut l'erosió i en un punt ens hem d'ajudar amb les mans per superar un graó de roca.
Superat aquest passet, de nou el camí és més amable, fins que arribem a una antiga pedrera de marès on trobarem el Rentador de sa Senyora.

(WP-05) Rentador de sa Senyora - 3,1 km - 1 hora i 30 minuts - 4 m d'altitud.
Cocó natural situat a 3,5 m de distància del mar, dins una pedrera. La seva longitud és de 2,30 m per vers 1m d’ample i més d’1 m de profunditat. S’hi <<rentava>>, o el que és igual, s’hi banyava la senyora de s’Àguila.*
Pas equipat amb un cordino
En aquesta pedrera, acompanyats de la remor de les ones de la mar, aprofitem per descansar i berenar [20'].
El retorn fins a la part alta del penya-segat, es pot fer pel mateix camí que hem emprat per la baixada.
Una alternativa, més agosarada i esportiva, és muntar seguint un caminet que discorre pel costat oposat.
Així doncs, sortim del fons de la pedrera i prenem un tirany acompanyat d'algunes fites, que es dirigeix, primer al nord i tot d'una s'orienta al nord-est. Es tracte d'un corriol molt pedregós que ascendeix zigzaguejant amb fort pendent, fins arribar a la base de les penyes on apareix a l'esquerra una fita damunt una roca.
Sobrepassada la fita, apareix un cordino amb nusos.

(WP-06) Pas (corda) - 3,3 km - 2 hores i 4 minuts - 72 m d'altitud.
Ascendim per la roca amb una grimpada i a la meitat del cordino, sortim a mà esquerra per una estreta i aèria cornisa. Progressem salvant un graó de roca amb l'ajuda de les mans i girem a la dreta. Amb un darrer esforç, per un coster molt vertical i, finalment entre grans blocs de roca, guanyem la part alta del penya-segat.
Continuem cap a l'esquerra i, en pocs minuts, creuem el torrentó de s'Àguila. Seguim avançant fins arribar a la vertical del davallador de sa Pedrera Blanca.

(WP-07) Davallador de sa Pedrera Blanca - 3,8 km - 2 hores i 24 minuts - 88 m d'altitud.
D'aquí parteix un tirany, bo de seguir que zigzaguejant, ens duria a la pedrera Blanca, a la vorera del mar.
Tornem enrere pel mateix camí i, mig quilòmetre més endavant, trobem una paret seca de partió. Tot d'una després de franquejar la paret, al caire del penyal, uns esglaons picats a la roca donen pas a una rapissa aferrada al penya-segat, que ens mena a una balma tancada amb pedra en sec que forma un petit i acollidor refugi. La porta està tancada amb branques per evitar l'entrada d'animals i a dins hi ha llenya seca. Fora, rematat a la paret, hi ha un pedrís per seure.

(WP-08) Al Refugi - 4,4 km - 2 hores i 40 minuts - 86 m d'altitud.
Un cop visitat el refugi, desfem el mateix camí, passem pel costat del búnquer i seguint per la vorera del penya-segat, arribem al far del Cap Blanc, situat a 95 m sobre el nivell del mar.

(WP-09) Far Cap Blanc - 7,3 km - 2 hores i 55 minuts - 84 m d'altitud.
Es va inaugurar el 31 d’agost de 1863 amb una òptica catadiòptrica fixa per a far de 6è ordre i llum moderador d’oli d’oliva amb una metxa.
Els fars de Cap Blanc i Cala Figuera s’encarreguen d’abalisar els extrems de la Badia de Palma.

Finalment, per la carretera d'accés al far, arribem al punt on hem iniciat l’itinerari.

(WP-01) Portell - 7,9 km - 4 hores i 10 minuts - 90 m d'altitud.
A les 13:06 h donem per finalitzada la ruta d'avui.

Ruta: Anada i tornada pel mateix camí.
Inici/ Final: Portell accés al far del Cap Blanc
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 36 minuts (Total: 4 hores i 10 minuts)
Excursió realitzada el dia: 18 de novembre de 2017
Components: Biel Pomar i Josep
Cartografia: Mapa Pla de Mallorca. Editorial Alpina (Escala: 1:50000)
Observacions: La baixada a la mar pel Davallador de sa Senyora és complicada i molt dreta, l'antic camí a desaparegut. La muntada a la part alta del penya-segat, es pot fer seguint el mateix camí de davallada. Si s'utilitza l'altre tirany amb el pas de la corda, cal estar acostumats a fer petites grimpades i no tenir vertigen. El pas és aeri i exposat.
(*): Cosme Aguiló. La toponímia de la costa de Llucmajor.

Track del GPS a Wikiloc.

Quants i quants de racons bells per caminar. Aquesta és una molt bona publicació Josep, com en tens acostumats, a més de novedosa.
Enhorabona Josep... i gràcies per compartir-la. Salut

Això és el què ens anima a seguir trescant, què quedin racons per descobrir. Tota aquesta costa és espectacular.
Moltes gràcies, amic Llorenç.