dimarts, 20 de març del 2018

Es Freu pel coll d'Honor

Vall d'Orient
Breu recorregut a un dels recons més bonics i distintius de la serra de Tramuntana, el salt del Freu, a la vall d'Orient. Per fer la volta més llarga, ens hi arribem des del coll d'Honor i retornem pel camí Vell de Santa Maria a Orient.

El punt de partida es situa en el Km. 8,450 de la carretera d'Orient a Alaró (Ma-2100), prop de la possessió de Son Perot. D'aquí parteix el camí vell de Santa Maria o de Coanegra, per on retornarem en finalitzar l'excursió.

(WP-01) Punt Km. 8,450 de la carretera d'Orient a Alaró (Ma-2100) - 0,0 km - 0 minuts - 438 m d'altitud.
Són les 9:20 h quan comencem a caminar per la carretera direcció a Bunyola (oest) i, devers uns 600 m més endavant, en arribar a la primera corba, la deixem per la dreta. Aquí arranca un tirany que és molt emprat per pujar a la serra d'Alfàbia i que pel nostre itinerari no hem de seguir. Al seu començament hi ha unes roques amb senyals de pintura.
Avancem fora camí encaminats a sud-oest per dins el bosc, fins ensopegar amb un camí transversal d'amplada de carro.
Forn de calç
(WP-02) Camí transversal - 0,9 km - 15 minuts - 508 m d'altitud.
La nostre intenció és pujar fins al coll d'Honor evitant el màxim la carretera.
Prenem aquest sender cap a l'esquerra , i abans d'arribar a la carretera, seguim fora camí, paral·lels a la mateixa. Després d'un curt tram abrupte flanquejant per la falda del puig de Reig (611 m), entrem dins una coma amb restes de l'explotació del bosc. Ben aviat, traspassem una baixa paret (WP-03 - 1,3 km - 30 minuts - 526 m)  i, al cap d'un minut, passem pel costat d'un forn de calç (WP-04 - 1,4 Km - 31' -532 m). Ara sortim a un revolt tancat de la carretera i la seguim uns 400 m fins arribar a prop del coll d'Honor, on trobem una desviació.

(WP-05) Desviació - 1,8 km - 40 minuts - 555 m d'altitud.
Agafem un sender molt xaragallat pels aiguats que surt a l'esquerra pujant. Al seu començament hi ha una gran pedra i una fita al damunt. La pista ascendeix en fort pendent cap al coll de s'Arboçar (sud) i, 200 m més endavant, la deixem per l'esquerra.
Cases de Can Morro
(WP-06) Cruïlla - 2,0 km - 45 minuts - 590 m d'altitud.
El sender que seguim, a estones bastant tapat per la vegetació, va baixant per dins la garriga i, al cap de pocs minuts, arriba a un entreforc, força desapercebut per les carritxeres.

(WP-07) Cruïlla - 2,5 km - 53 minuts - 554 m d'altitud.
Deixem el braç de l'esquerra que ve de la carretera i voltem a la dreta. El camí planeja i s'endinsa dins un ombrívol bosc d'alzines amb restes de l'activitat dels carboners. No tardem gaire, en traspassar un reixat per un botador fet de branques d'alzina, que avui es troba ben banyat per les darreres pluges.

(WP-08) Botador - 2,7 km - 1 hora - 556 m d'altitud.
Seguim un antic camí de carboners, orientats a sud-est. Baixa suaument per una zona d'antigues marjades, mentre marca algunes llaçades. Un poc més avall, passa pel costat d'una petita bassa d'aigua.

(WP-09) Bassa - 3,2 km - 1 hora i 9 minuts - 525 m d'altitud.
Ara el sender es converteix en un tirany de muntanya i empren una forta davallada bastant relliscosa. En traspassar un portell, no tardem gaire en arribar a les ruïnes de les cases de Can Morro, on fem una breu aturada per berenar.
Després del descans, seguim el caminet que desemboca al camí principal des Freu, al costat de la font homònima.
Saltants d'aigua del torrent de Coanegra
(WP-10) Camí i font des Freu - 3,8 km - 1 hora i 40 minuts - 421 m d'altitud.
Voltem a la dreta, deixem les ruïnes de les cases des Freu a l'esquerra i franquegem un barrera per una escaleta.
Just a l'altre cantó, ens trobarem amb el torrent d'Orient procedent de la vall de Comassema. Creuem el seu jaç, i tot d'una arribem a una cruïlla de camins amb un pal indicador situat al costat d’un rotlle de sitja. Cap a l'esquerra continua el camí principal direcció a Santa Maria, nosaltres ens desviem pel sender de la dreta. El camí, d'amplada de carro, davalla ràpidament per dins l'alzinar, fins que mor al fons del pregon torrent. L'indret és d'una feréstega bellesa, sobretot quan el torrent du aigua. Durant la baixada, veurem una canaleta i les restes d'un molí d'aigua fariner i l'impressionant saltant d'aigua del Freu.

(WP-11) Salt des Freu - 4,4 km - 2 hores i 2 minuts - 385 m d'altitud.
Després d'una llarga estona contemplant els saltants d'aigua, retornem pel mateix camí passant per les cases des Freu i la font. Continuem l'ample camí que discorre, molt pedregós, entre parets de pedra i pel costat d'una sementera, fins arribar a la carretera, després de salvar una barrera per un botador.

(WP-01) Punt Km. 8,450 de la carretera d'Orient a Alaró - 6,5 km - 2 hores i 47 minuts - 438 m d'altitud.
Són les 12:07 h en arribar als vehicles.

Inici/ Final: Punt Km. 8,450 de la carretera d'Orient a Alaró
Temps efectiu sense parades: 1 hores i 58 minuts (Total: 2 hores i 47 minuts)
Excursió realitzada el dia: 13 de febrer de 2018
Components del grup: Josep, en solitari
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari bastant bo de fer. Hi ha curts trams sense camí per evitar la carretera que puja al coll d'Honor. La zona del salt des Freu és molt relliscosa, cal posar-hi atenció.

Una altre volta engrescadora per fer després de qualque forta ploguda, com ha estat aquest hivern. Les fotos totes son molt bones, les dels alzinars son perfectes, però... totes aquestes del torrent del Freu, amb els bots de l’aigua son una passada. Enhorabona. Salut

Com bé dius, aquest itinerari s'ha de fer quan el torrent dur aigua per gaudir dels saltants. Encara que hi hagis estat més d'una vegada, sempre fa ganes de tornar-hi i gaudir d'aquest bonic indret.
Gràcies amic pel teu comentari.