dilluns, 23 d’abril del 2018

Volta al puig de Galatzó

Un itinerari circular, breu i exigent pel vessant oest del Galatzó. Recorrerem un paratge dur, casi sempre fora camí ni fites, per timbes i pregons tàlvegs.

El punt de partida és la font des Pi, situada a un vial asfaltat de la parcel·lació de son Net de Puigpunyent. Deixem el vehicle en una cruïlla de pistes, on parteix el vial que du a la font.

(WP-01) Vial Son Net - 0,0 km - 0 minuts - 509 m d'altitud.
A les 8:45 h ascendim per asfalt i, ben aviat, arribem a la mencionada font on, a l’esquerra de la qual, parteix vers al nord, un ample camí de terra que puja per dins un frondós alzinar.
Després d'una volta a l'esquerra, girem a la dreta i atenció! tres minuts més amunt on acaba l’ample sender, continuem a l’esquerra per un fressat viarany que ascendeix amb intensitat fent giragonses a través de l'alzinar. Sortim del boscatge i deixem a la nostra dreta una torre de vigilància forestal. Som en el coll des Carniceret.

(WP-02) Coll des Carniceret - 1,1 km - 30 minuts - 714 m d'altitud.
Des del coll, voltem a l'esquerra (oest). El camí és ben fressat, va baixant i travessa una rosseguera. Mentrestant, apareix davant nostre el gran penyal de Es Bisbe (847 m). A continuació, el sender torna ascendir amb força, fins deixar-nos a una petita esplanada i les restes de la que va ser una caseta forestal.

(WP-03) Plataforma - 1,9 km - 1 hora i 5 minuts - 824 m d'altitud.
Un rètol indica "Puig de Galatzó - 25 minuts". Seguim sud-oest per la via "normal" de pujada al cim i passem un graó rocós. Ara hem d'estar atents a la ruta, atès que, dos-cents metres més amunt, quan el camí volta a l'esquerra, l'abandonem i seguim tot dret.
Es Bisbe
(WP-04) Desviament a la dreta - 2,1 km - 1 hora i 10 minuts - 878 m d'altitud.
Avancem amb la mateixa direcció que portàvem (sud-oest) sense cap traça de tirany ni fites, fins arribar a un coll, on s'alça un bonic pi.

(WP-05) Coll (850 m) - 2,2 km - 1 hora i 18 minuts - 850 m d'altitud.
Davant nostre s'obre un gran comellar per on ens haurem d'amollar. El tàlveg és farcit de carritxeres i presenta un important pendent. Iniciem el descens pel cantó dret, sense tirany ni fites que ens guiïn, direcció a un solitari pi (WP-06 - 829 m).
Continuem el descens en tendència sud-oest, cercant sempre el millor lloc per passar entre les roques i la vegetació. A l'esquerra, infranquejables espadats que cauen del cim, fins a localitzar el pas, a l'altre costat de la coma, juntament a uns aïllats pins, que ens ha de permetre sortir d'aquesta.
La davallada és lenta, no és gens fàcil avançar per aquest complicat terreny, sense tirany ni fites. Així, a les 10:38 h arribem al pas, una rampa ampla de terra i pedres que sense cap tipus de dificultat, ens permet sortir d'aquesta clotada.

(WP-07) Pas - 2,8 km - 1 hora i 54 minuts - 710 m d'altitud.
Aquí, cap a ponent, podem contemplar: la mola de l’Esclop amb el puig Batiat, la Cadira del Bisbe i el puig de la Grua, la clotada de les Sínies, ...
Un cop superat el pas, avancem amb certa dificultat primer cap al sud, i un poc més endavant, cap al sud/sud-est, entre mates de boixos com a vegetació dominant. Aquí, una mica arrecerats de l'oratge, fem una parada tècnica per descansar i berenar [20'].
Reprenem la marxa procurant no perdre ni guanyar alçada, mantenint la cota 700 -710 m, fins a superar una coma per la part superior.
(WP-08) Jaç torrent - 3,2 km - 2 hores i 45 minuts - 703 m d'altitud.
Travessem el jaç del torrentó i envestim direcció sud-est un fort coster pedregós, amb algun bocí de roca viva on hem de posar les mans, fins aconseguir el crestall meridional de la muntanya, just en el punt on, per l'altre vessant arrenca el recorregut pel pas de la Selleta Petita.

(WP-09) Cresta - 3,5 km - 3 hores i 10 minuts - 857 m d'altitud.
En principi la nostra intenció era davallar pel pas des Ratxo, però en arribar a aquest punt, no ens ho pensem més i emprenem el descens pel pas de la Selleta Petita que discorre pels cingles meridionals del cim. A partir d'aquí fins al vial de la urbanització  – és a dir, fins a tocar peu pla– és un descens vertical per la vorera de timbes, on caldrà extremar les precaucions.
Iniciem el descens per l'altre vessant i, després d'avançar pocs metres, voltem a l'esquerra (nord-est) guiats per algunes fites. Progressem lentament per un terreny molt rocós i d'un pendent considerable. Ben aviat, passem per l'exterior d'una mata, amb una bona timba als nostres peus i assolim un replà sobre un esperó.
Pas de la Selleta Petita
(WP-10) Pas de la Selleta Petita - 3,6 km - 3 hores i 20 minuts - 819 m d'altitud.
Decidim continuar per una variant d'aquest pas. La majoria de muntanyencs en aquest punt volten a la dreta i després d’una llarga diagonal, baixen pel mig d'una rosseguera, fins al tirany del pas des Ratxo.
Nosaltres, voltem a l'esquerra passant per davall de l'esperó, flanquegem direcció nord els espadats que cauen del cim, amb magnífiques vistes del cingle Gran del Galatzó, fins al coll d’un embut. Aquí tombem a la dreta i ens llancem pel mig d'una rosseguera, rosta, llarga i molt incòmoda, que ens aboca als vials de Son Nét.

(WP-11) Vial - 4 km - 4 hores i 15 minuts - 620 m d'altitud.
Per aquest carrer, en suau baixada, arribem on tenim el vehicle.

(WP-01) Vial Son Net - 5 km - 4 hores i 28 minuts - 511 m d'altitud.
Són les 13:12 h en posar punt final a l'itinerari d'avui, ha estat intens però molt gratificant. Hem arribat sense cap contratemps, què és el més important.

Inici/ Final: Vial de Son Net (Puigpunyent)
Temps efectiu sense parades: 2 hora i 34 minuts. (Total: 4 hores i 28 minuts)
Excursió realitzada el dia: 17 de març de 2018
Components del grup: Pere, Agustí, Fernando i Jose
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari amb trams sense camí ni fites que discorre per un terreny agrest i vertical. Cal un bon sentit de l'orientació.
Referències: Volta al puig de Galatzó de Llorenç Soler i Andreu Magraner.
Volta al puig de Galatzó. Tomàs Vibot.

Aquesta és una volta reservada a molts pocs. El fet de ser breu, com tu dius, a qualcú li pot semblar assequible, res més lluny de la realitat. Conec tot el recorregut, encara que en diferentes sortides. Cal experiència, un bon físic i conèixer el territori, que en aquesta part de la Serra és especialment dur. Sembla que enganxareu un dia fred, però perfecte per les fotos, n’hi ha un bon grapat d’espectaculars. Enhorabona a tot el grup per aquesta volta i especialment a tu per la publicació, així com donar-te les grácies per citar-nos. Salut amic.

Completament d'acord, un itinerari curt no és sinònim de fàcil.
Aquest, des de la vostra publicació que el teníem pendent. La vostra informació, ha estat crucial per poder-lo realitzar.
Procuro sempre citar la font d'informació.
Gràcies pel teu amable comentari.