dissabte, 16 de juny del 2018

Cala en Gossalba - Pla de ses Basses - Camí Vell del Far

Cala Figuera protegida pel Morro i cap de Catalunya
Comencem a caminar en l'aparcament de cala Murta, situat en punt quilomètric 13 de la carretera Ma-2210 del Far de Formentor.

(WP-01) Aparcament de cala Murta - 0,0 km - 0 minuts - 95 m d'altitud.
Avancem per asfalt direcció al far, metre podem contemplar la bonica cala Figuera protegida pel Morro i cap de Catalunya.
Aviat ensopeguem amb la boca del túnel i l'escala de l'amo en Joan Cerdà. Es va construir per a comunicar els obrers, a una part i a l’altre del túnel, quan es aquest es perforava (1951). Traspassem els dos-cents cinquanta metres del seu recorregut i pels peus dels penyals de la Roca Blanca (325 m), arribem al mirador de la Punta d'en Tomàs.
Mirador de la Punta d'en Tomàs
(WP-02) Mirador - 2,1 km - 35 minuts - 179 m d'altitud.
Alts penya-segats s'estenen del Racó dels Xots fins al cap de Formentor.
Just davant, a l’altra banda de carretera, parteix el camí de la Canal de cala en Gossalba, per on continuem. El senderó davalla seguint el llit del torrentó, passant diverses vegades d'un costat a l'altre. Després de deixar a l'esquerra les ruïnes d'una construcció, uns esglaons, ens condueix a la idíl·lica rada.

(WP-03) Cala en Gossalba - 3,6 km - 1 hora i 15 minuts - 1 m d'altitud.
Una platjola de còdols i aigües color verd turquesa.
En aquest acollidor indret, ens aturem per berenar [25'].
Reprenem la marxa pujant uns cent metres cap al nord per dins el torrent a la recerca de les restes d'un antic camí. Ens haurem d'enfilar pel coster de la dreta. Un cop trobat, seguir-lo no és fàcil, es troba molt deteriorat i tapat per la vegetació. Algunes fites de pedra ens guien, en ascens cap al sud/sud-est, a un collet.
Cala en Gossalba
(WP-04) Collet - 4,1 km - 2 hores i 8 minuts - 85 m d'altitud.
Aquí podem contemplar les vistes de la cala en Gossalba i el puig de les Butzes.
Des del collet, dirigim les passes fora camí direcció est. És un descens bastant pronunciat per un terreny rocós entre altes carritxeres, on cal anar alerta on posem els peus. Al final de la llarga davallada, arribem al llit del torrent de la canal de l'Avenc. Després de franquejar-lo, seguim cap al sud fins arribar al bonic Racó de l'Avenc.

(WP-05) Racó de l'Avenc - 4,5 km - 2 hores i 35 minuts - 6 m d'altitud.
Una menuda endinsada del mar situada al final de la torrentera. Pedra grisa i esquerdada, castigada per la mar, on cal anar en compte.
Després d'una breu parada per gaudir la bellesa d'aquest racó, retrocedim i continuem cap al nord, amb sentit ascendent. Seguim restes d'un antic camí que discorre pel costat dret de la Canal. No tardem gaire en arribar a un pou..
Racó de l'Avenc
(WP-06) Avenc del Carregador - 4,8 km - 2 hores i 50 minuts - 29 m d'altitud.
Una paret envolta l'ampla boca i hi ha una petita pica al costat. És l'anomenat avenc del Carregador, un cavitat natural transformada per treure aigua. A pocs metres, resten les ruïnes d'una barraca ensorrada.
Ara toca ascendir fins al Pla de les Basses. Girem a la dreta i enfilem la pujada per un fort coster farcit de càrritx cap al peu d'un solitari  pi (WP-07) (69 m d'altitud).
Girem a l'esquerra i continuem pujant enmig de roquissar i càrritx fins trobar novament restes de camí molt malmesos.
Avenc del Carregador
(WP-08) Restes de camí - 5,2 km - 3 hores i 17 minuts - 125 m d'altitud.
El camí no és bo de seguir, va pujant primer cap a l'est per voltar un poc més endavant, cap al nord-est i travessa un altre roquissar ple d'herbes. Poc a poc el pendent es va suavitzant i assolim l'extensa planícia del Pla de les Basses, argilós i rogenc on s'hi localitza l'avenc del Pi.

(WP-09) Avenc del Pi - 5,6 km - 3 hores i 36 minuts - 159 m d'altitud.
És un lloc molt atractiu.
El nostre itinerari segueix travessant l'esplanada cap al nord-est fins trobar un camí ample, per on continuem.

(WP-10) Camí ample - 5,9 km - 3 hores i 50 minuts - 164 m d'altitud.
El sender va pujant per dins el pinar i ens mena al Km 16 de la carretera del far.
Camí Vell del Far
(WP-11) Km 16 carretera del far - 6,5 km - 4 hores i 3 minuts - 219 m d'altitud.
Seguim per asfalt cap a l'esquerra i, uns cent metres més endavant, unes fites al costat dret, ens indiquen la pujada per anar a cercar el camí Vell del Far. Seguim per aquest sender i ens aturem per dinar mentre contemplem el pla de les Basses i la canal de l’Avenc [37'].
Reprenem la caminada. El camí s'orienta cap a l'oest casi planer i davalla per la carena del tossal del Coconet, fent uns revolts molt malmesos, finalment desemboca de nou a la carretera, un poc abans del km 15 i a prop del mirador de la Punta d'en Tomàs. Punt on tanquem el cercle del nostre recorregut.

(WP-12) Km 14,9 carretera del far - 7,7 km - 5 hores i 10 minuts - 187 m d'altitud.
Voltem a la dreta i per la mateixa carretera tornem al punt d'inici.

(WP-01) Aparcament de cala Murta - 9,8 km - 5 hores i 40 minuts - 95 m d'altitud.

Inici/ Final: Aparcament de cala Murta
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 40 minuts (Total: 5 hores i 40 minuts)
Excursió realitzada el dia: 22 d'abril de 2018
Components del grup: amb l'AVV de Pòrtol
Cartografia: Mapa Mallorca Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: L'itinerari discorre gran part fora camí per un terreny rocós i ple de carritxeres. Cal tenir intuïció per seguir els camins perduts i oblidats. Cal bon sentit de l'orientació. Aconsellable portar calçons llargs.

Una volta ben guapa, per uns llocs encisadors. La proximitat de la mar segurament converteixen tots aquests llocs en realment preciosos. Enhorabona per aquesta publicació. Salut Josep

Tens tota la raó, una mica dura l'excursió, però el paisatge recompensa en escreix.