dissabte, 30 de juny del 2018

Canaleta de Massanella i pas d'en Cavaller

Pou del Rafal
Una ruta pels termes municipals d’Alaró, Mancor i Escorca. L'excursió parteix del portell d'entrada a la finca des Rafals, a Mancor de la Vall.

(WP-01) Portell del Rafal (Mancor) - 0,0 km - 0 minuts - 295 m d'altitud.
A les 8:11 h entrem a la finca des Rafals per camí asfaltat. El camí que seguim, puja entre marjades d'oliverar i ens condueix a les cases, passant abans pel pou des Rafal, situat a l'esquerra del camí.
Deixem les cases a la dreta i continuem en ascens, ara per camí de terra. Ben aviat assolim un collet, a la dreta del qual, es troba, entre dues parets seques, el camí per on passaven les ovelles que feien la transhumància cap al pla de Cúber.
La pista segueix en suau descens, fins arribar a una cruïlla de camins, al costat d'una paret seca. Deixem el camí de la dreta que baixa per la coma des Mart. Seguim tot dret, uns metres paral·lels a la paret i ens decantem cap a la dreta, fins enllaçar amb un  tirany (WP-02) que, ben aviat franqueja un portell amb una barrera (divisòria dels termes de Mancor i Alaró).

(WP-03) Portell 1 - 2,8 km - 1 hora i 10 minuts - 457 m d'altitud.
A l'altre costat del portell, el camí és troba ben fressat i en alguns trams encara conserva l'antic empedrat, travessa una zona de vegetació més espessa, però sense dificultats de seguiment. Des d'aquesta zona gaudim de vistes sobre el Clot d'Almadrà, i els puigs de Sant Miquel, s'Alcadena i Castell d'Alaró.
Després d'una llarga tirada, assolim un nou portell, on passem al terme municipal d'Escorca. Ens trobem al lloc anomenat Es Pinetons.
(WP-04) Portell 2 - 4,6 km - 2 hores i 19 minuts - 637 m d'altitud.
Aquest camí baixa una mica i s'uneix amb un altre que ve del refugi de Tossals. Un rètol indica: "Font des Noguer. Font des Prat" Nosaltres seguim cap a la dreta en ascens. El sender discorre entre carritxeres i ens mena al coll format pels dos cims de ses Cuculles, on es localitza un nou portell sense barrera.

(WP-05) Portell 3 - 5,1 km - 2 hores i 36 minuts - 715 m d'altitud.
Seguim endavant en descens i, tot seguit, enllacem amb el camí per on discorre la Ruta de Pedra en Sec (GR-221).

(WP-06) Sender GR - 5,4 km - 2 hores i 42 minuts - 688 m d'altitud.
Cap a l'esquerra aniríem al refugi dels Tossals Verds. La nostra ruta continua cap a la dreta direcció a la font des Noguer i font des Prat. Ben aviat arribem a un ampli coll, el pla de sa Bassola. Trobem nous rètols indicadors del GR. Davant nostre, darrera les muntanyes, s'alça el puig de Massanella. A l'esquerra, dins l'alzinar, podem veure les ruïnes de les Cases Velles de Tossals. A la nostra dreta, tenim el pou de sa Bassola que dóna nom a l'esplanada.
Seguim tot dret, en sentit casi nord i ja podem veure a la nostra dreta i aferrat a les penyes de la muntanya, l'aqüeducte anomenat els Arcs d'en Fontanet, per on discorre la canaleta de Massanella.
Tot seguit, franquegem un portell amb una porta rústica i creuem el torrent des Prat per damunt unes pedres (passeres).
Tot d'una després de creuar el torrent, ens enfilem a la canaleta provinent de la font des Prat i que condueix l'aigua a les cases de Massanella i a Mancor de la Vall.
Canaleta de Massanella
(WP-07) Canaleta - 6,8 km - 3 hores i 9 minuts - 753 m d'altitud.
Caminem per damunt la canal i, ben aviat traspassem una paret amb l'ajuda d'uns graons de pedra. És la paret del Molinot i tot seguit, passem per l'aqüeducte de quatre arcs, els Arcs d'en Fontanet, que salva un vertiginós penya-segat. L'aqüeducte es troba separat de la penya, per tant caminem ben a poc a poc per l'estret pont.
Ens endinsem a un espès alzinar amb vistes al el Castellot. Un poc més endavant, traspassem Sa Foradada, un petit túnel per on passa la canal. A pocs minuts, trobem a la dreta una interessant làpida commemorativa amb una inscripció en llatí que diu: "Dia 15 de juliol del sant any de 1750, per aquest pont d’aigua, el senyor Jordi Abrí-Descatlar i Fuster, Bossa d’Or del Regne de Mallorca, es preocupa amb el seu esforç i recursos".
La canaleta circula en cornisa sobre el pregon torrent del Corral Fals, fins arribar al coll de la Canaleta, situat entre es Frare (758 m) a la dreta i el puig des Castellot des Rafal (905 m) a l'esquerra.

(WP-08) Desviació - 8,6 km - 3 hores i 42 minuts - 691 m d'altitud.
Aquí deixem la canaleta per la dreta per baixar a la coma de ses Bigues.
Anem baixat, en principi per un pendent bastant accentuat, entre rotlos de sitja i barraques de carboner. Dirigim les passes cap al sud/sud-oest, sense camí però sense masses complicacions, fins arribar a un marge que barra el pas sobre el torrent. Superem la paret i assolim la llera del barranc.

(WP-09) Torrent Corral Fals - 9,5 km - 4 hores i 13 minuts - 510 m d'altitud.
Anem descendint pel seu jaç i després de baixar uns dos-cents metres, arribem a un bot difícil de superar sense corda. El salvem sortint del llit del torrent per la dreta, saltant una paret seca.
Retornem al llit, ara progressem per un territori més ample, fins arribar a una llarga paret al costat dret. Aquí hi ha una fita, punt on hem de deixar el torrent per un esbaldreg d'aquest mur, entrant al terme municipal d'Alaró.

(WP-10) Desviació - 10,1 km - 4 hores i 38 minuts - 460 m d'altitud.
Ara toca ascendir per anar a cercar el pas d'en Cavaller. No és tasca senzilla, la pujada és molt dura i el territori hostil. No veiem cap rastre de camí i se'ns fa difícil intuir per on anava.
Dirigim les passes cap al sud-oest per allà on ens sembla millor. La pujada es fa feixuga i comencem a notar el cansament a les cames. Després d'una forta muntada, arribem a una petita balma al peu d'unes penyes.
Pas d'en Cavaller
(WP-11) Cova - 10,3 km - 4 hores i 53 minuts - 544 m d'altitud.
Continuem cap a munt, en fort pendent, i ja veiem a dalt del comellar el gran marge del camí del pas d'en Cavaller. Anem pujant fent ziga-zagues intentant, sense massa èxit, seguir el que queda del camí, els esbaldregs i la vegetació s'han encarregat d'esborrar-lo.
Devers la 13:15 h, assolim el portell del pas d'en Cavaller.
El pas aprofita una bretxa natural, mig tancada amb una alta paret en verd, deixant un portell que es devia tancar per evitar que els animals passessin (Passos de la Muntanya Mallorquina).
En cop superat el pas, seguim un tirany bastant difuminat direcció sud. Aviat desapareix i seguim per un terreny rocós, voltant per damunt una coma. Girem casi est i entrem dins un pinar, on torna aparèixer restes de tirany, que ens mena a un collet. Aquí dirigim les passes cap al sud i, en pocs minuts, passem pel costat d'un aljub, a la dreta del camí.

(WP-12) Aljub - 11 km - 5 hores i 27 minuts - 517 m d'altitud.
L'aljub amb la coberta enfonsada, aprofita una esquerda natural entre roques.
Seguim un viarany, que en baixada ens mena al camí dels Pinetons, punt on tanquem el cercle d'aquest itinerari.

(WP-13) Intersecció - 11,1 km - 5 hores i 29 minuts - 494 m d'altitud.
Ara sols resta desfer el mateix camí que hem fet de bon matí. Encara ens queda una llarga tirada per arribar als vehicles i estem bastant cansats, però satisfets d'haver resolt aquest interessant recorregut, per uns indrets que ens eren desconeguts.

(WP-01) Portell del Rafal - 14,3 km - 6 hores i 16 minuts - 295 m d'altitud.
A les 14:27 h donem per finalitzada aquesta ruta.

Inici/ Final: Portell del Rafal (Mancor de la Vall)
Temps efectiu sense parades: 4 hores i 35 minuts (Total: 6 hores i 16 minuts)
Excursió realitzada el dia: 19 de maig de 2018
Components del grup: Pere, Fernando, Agustí i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari llarg i amb fort desnivell acumulat. Des del (WP-08) al (WP-13), pràcticament és sense camí. Cal bon sentit de l'orientació i tenir intuïció per seguir els antics camins esborrats. El recorregut per la canaleta és aeri i no s'ha de patir vertígens. La baixada pel torrent haurem de fer petites desgrimpades per superar petits bots.
Referències:
Llorenç Soler. Es Cisternó i pas d'en Cavaller, per la coma de ses Bigues i el Corral Fals.
Joan Riera. La serra Mitjana i el pas d'en Cavaller.

És una llàstima que l’aproximació a n’aquests llocs sigui tan llarga, ja que la distància converteix aquestes rutes en difícils. Tot aquest redol de la Serra Mitjana, Corral Fals, fins i tot ses Cuculles, queden un poc oblidats precisament per aquesta dificultat, sense oblidar que la Canaleta eclipsa un poc tota la zona. M’ha agradat començar el recorregut des de Mancor i concretament pel Rafal. La publicació i la fotografia molt bones, així com el vídeo, tota una novetat. Gràcies per citar-nos i enhorabona Josep.

Quan vaig dissenyar aquest itinerari vaig estar mirant les diferents possibilitats (font del Noguer, Son Ordines, Mancor) per arribar aquests redols i, efectivament, tots tenen una aproximació molt llarga. Em vaig decidir pel Rafal (Mancor) per la novetat, oper a mi,d'aquest accés. Amés a més, teníem permís de la propietat per passar. Tot un luxe.
Agraït pel teu comentari.