dimarts, 31 de juliol del 2018

Mortitx - La Malè

Aquest fantàstic itinerari intenta seguir antics i oblidats camins, avui casi desapareguts, que discorren per un territori "de mala petja", farcit de càrritx i rocam. Per no perdre'l, ens caldrà estar ben atents a les fites, sovint tapades per l'espessa vegetació. Aquesta serà la tònica de tota l’excursió. En compensació, els paratges pels que transitem són d'una gran bellesa.

El punt de partida es situa en el portell d'entrada de la finca de Mortitx, Km 10,9 de la carretera Ma-10 (Pollença-Andratx) on trobarem un botador per salvar la barrera.

(WP-01) Portell de Mortitx - 0,0 km - 00 minuts - 390 m d'altitud.
A les 8,14 h comencem l'excursió pel camí de terra que passa pel costat de les cases i d'una pista de tennis fins a una bifurcació, on seguim l'opció de la dreta.
Franquegem una barrera metàl·lica per un botador i seguim un camí ample, entremig de sementers de vinya, amb vistes al puig Caragoler de Femenia, al coll Ciuró i al puig de ses Moles.
Tot seguit, deixem la pista i anem a l'esquerra cap a una paret coronada amb una alta reixeta i un botador. A l'altra banda girem a la dreta per arribar novament a la pista. Ben aviat, arribem a una nova bifurcació, on prenem el braç de l'esquerra (pel camí de la dreta serà per on tornarem).

(WP-02) Portell de Mortitx - 0,70 km - 12 minuts - 394 m d'altitud.
Avancem per aquesta nova pista i, atenció perquè tant sols una cinquantena de metres més enllà, hem de abandonar-la per la dreta, per un viarany molt tapat per les altes carritxeres. Ara, el tirany acompanyat de fites, baixa fins a l'antiga zona de conreu des sa Coma, tancada per una paret amb un portell, que hem de botar.

(WP-03) Portell - 1,5 km - 32 minuts - 332 m d'altitud.
A l'altre cantó, deixem l'avenc de s'Aigo a l'esquerra del camí i seguim avançant vers al nord. En uns [10'] minuts se'ns presenten dues alternatives de seguiment, podem continuar tot dret desgrimpant un passet entre roques per dins una canal, o voltar cap a la dreta pel tirany que portem. Camí endavant, colgats per les carritxeres, atenyem un collet, des d'on ja es divisa el mar.

(WP-04) Collet 1 - 2,5 km - 1 hora i 8 minuts - 345 m d'altitud.
Passat el petit coll, el tirany segueix nord/nord-oest a costa de petites pujades i baixades, enmig d'un desgavell de roques i càrritx, fins atènyer una tanca metàl·lica.
Paret amb portell
(WP-05) Tanca metàl·lica (Desviament a la dreta) - 2,9 km - 1 hora i 21 minuts - 297 m d'altitud.
Aleshores, anem cap a la dreta i travessem la tanca. El viarany segueix momentàniament casi planer vers a l'est acompanyat de fites. Ben aviat, voltem cap al sud-est i emprenem una pujada seguint les restes d'un antic camí empedrat. En arribar als peus d'una paret de roca, zigzagueja fins assolir un collet.

(WP-06) Collet 2 - 3,5 km - 1 hora i 44 minuts - 360 m d'altitud.
Ara el tirany es dirigeix vers al nord en davallada, cap a una complicada esplanada formada per una successió de clotades. Es fa difícil seguir-lo, tot el territori és farcit de càrritx que amaga el rocam i les fites. Sovint perdem el seguiment de les fites i, cercant el millor lloc per passar per aquest laberint de roques i matoll, tornem a recuperar-les.
El que queda de tirany passa en mig de dos turonets (cotes 364 m i 362 m) i davalla voltant cap a la dreta (est), fins assolir la planura.

(WP-07) Pla de les Vergues - 4,1 km - 2 hores i 7 minuts - 327 m d'altitud.
Després del merescut descans per berenar, travessem la plana orientats cap a l'est. Tornem a tenir problemes de seguiment, però cercant la millor passa continuem en pujada vers a l'est, fins assolir un darrer clot, a l'esquerra del qual, parteix el tirany que ens duria cap al mar pel pas de sa Roca Llisa.
Aleshores, girant una mica a la dreta (sud-est), iniciem una pujada pel marge dret (esquerra orogràfica) d'un petit tàlveg, que ens condueix a un collet entre roques.
Baixem a creuar el tàlveg i ascendim, obrint-nos pas entre l'espessa vegetació, a un petit coll on es localitza una gran roca a la dreta, darrera la qual passa el caminet de la vall de la Malé, al costat d'una petita bassa. Voltem a la dreta (sud-oest) i avançant un centenar de metres, atenyem el pou de la Malé, amb una petita pica i cobert amb branques seques i retorçades.
(WP-08) Pou de la Malè - 5,2 km - 3 hores i 15 minuts - 375 m d'altitud.
Dirigim la passa vers al sud-oest per un sender ben definit que solca el bonic vall de la Malè. Als pocs minuts, les fites ens desviem cap a l'esquerra i, en sentit ascendent ens menen al peus de les penyes. Un xic més enllà, creuem una paret mitgera i continuem ascendint al costat de la paret rocosa guiats per les fites. Per entremig de les carritxeres, atenyem un ampli coll, el pas des Garrover.

(WP-09) Pas des Garrover - 6,2 km - 3 hores i 54 minuts - 467 m d'altitud.
Des del Pas des Garrover, iniciem el descens en tendència cap a la dreta, llavors, girem a l'esquerra i avancem per un curt tram del vell camí empedrat i descendim a una fondalada.
Continuem ascendint a un coll direcció sud/sud-oest i baixem de nou a un tàlveg. El descens continua faldejant pel vessant esquerra de la coma, direcció a un isolat ullastre.
Des del ullastre, seguint restes de l'antic i desfet camí, arribem a un tancat amb reixeta.

(WP-10) Reixeta - 7,1 km - 4 hores i 32 minuts - 378 m d'altitud.
Creuem la reixeta i per dins un pinar envaït de vegetació atenyem la paret mitgera que tanca el pla de la Coma (WP-11- 345 m) que travessem per un ensorrament. Travessem l'esplanada en direcció sud, fins assolir un ampla camí.
(WP-12) Camí - 7,6 km - 4 hores i 53 minuts - 344 m d'altitud.
Immediatament, el camí volta cap a la dreta en sentit ascendent. Minuts més tard, deixem a la nostra esquerra el sender que ens menaria al coll de s'Era. Seguim ascendint per l'ampla camí fins arribar de nou a la cruïlla de camins del (WP-02), on tanquem el cercle del nostre recorregut.
Ara sols resta retornar al punt d'inici pel mateix camí que hem fet servir de bon matí.

(WP-01) Portell de Mortitx - 8,9 km - 5 hores i 14 minuts - 390 m d'altitud.
A les 13:28 h donem per finalitzada l'excursió d'avui.

Inici/ Final:  Entrada de la finca de Mortitx, Km 10,9 de la carretera Ma-10 (Pollença-Andratx)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 56 minuts (Total: 5 hores i 15 minuts)
Excursió realitzada el dia: 9 de juny de 2018
Components del grup: Pere, Fernando, Tomeu Mateu i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari amb dificultats de progressió i de seguiment per un terreny rocós i farcit de carritxeres. És necessari un bon sentit de l'orientació i estar en bones condicions físiques.

Una volta a on calen bons coneixements de la contrada i experiència. Tota aquesta zona no dona gens de treva, roques, carritxeres... el camí desaperegut en molts trams, et posen contínuament a prova. A canvi pots gaudir d’una bellesa dura i solitària. Encara record la primera vegada que hi vaig anar, amb un recorregut cala cat al vostre, per la gran impressió que em va causar. En aquest petit vall, fins i tot el nom és impressionant. Molt bona la publicació Josep. Salut amic

Ben cert amic Llorenç, una terra de "mala petja", les dificultats de la qual, es veuen agreujades per les altes carritxeres que ho cobreixen tot. Un recorregut bonic amb un paisatge "espatarrant" i molt solitari.