diumenge, 30 de setembre del 2018

Marines de Son Olesa i Son Ferrandell

Restes de la caseta d'en Gregori
Una caminada per les marines de Son Olesa i Son Ferrandell, dues grans possessions de Valldemossa. Es tracte d'un recorregut circular i no massa llarg, per un territori de mala petja. Necessita una bona orientació i guiar-se per la intuïció, ja que els tiranys pràcticament han desaparegut.

Aproximació: El nostre itinerari comença a la urbanització de Son Olesa. Per arribar-hi, prenem la carretera Ma-10 de Valldemossa a Banyalbufar i a l'altura del quilòmetre 72,900 girem a la dreta, passem pel costat de les cases de Son Olesa i deixem el vehicle a uns quatre-cents metres més enllà, en una cruïlla de pistes.

(WP-01) Urbanització de Son Olesa - 0,0 km - 0 minuts - 386 m d'altitud.
A les 8,10 h iniciem la passa direcció oest/sud-oest per un vial asfaltat. Deixem a l'esquerra un transformador d'electricitat i voltem pel camí de la dreta, també asfaltat. Immediatament passem pel davant d'un xalet blanc, a la dreta i arribem a una nova cruïlla, on prenem el carrer de la dreta que ens mena, nord/nord-oest, al portell amb barrera d'entrada al mirador del pas de s'Escaleta. Per superar la barrera, passem la columna de l'esquerra i avancem per damunt la paret aferrats a la reixet,a fins que aquesta finalitza, permetent entrar al camí.
Mirador del pas de s'Escaleta
(WP-02) Mirador del pas de s'Escaleta - 0,5 km - 10 minuts - 364 m d'altitud.
És una miranda amb una bona esplanada, sense parets de protecció i amb dos seients d'obra que es donen l'esquena
Per una rústica escala que surt a l'esquerra del mirador, baixem fins a enllaçar amb un confós tirany que dóna la volta per sota del mirador. Passem per davall un arbre caigut i avancem per una estreta i aèria cornisa, direcció a la Talaia Vella que ens queda davant nostre. Ara el tirany planeja tapat per la vegetació dificultant el seu seguiment i canvia cap est/sud/est, fins arribar a una bifurcació.

(WP-03) Tirany - 0,8 km - 30 minuts - 356 m d'altitud.
Cap a la dreta sortiríem a un vial de la urbanització, però el nostre itinerari volta a mà esquerra.
El tirany, amb marges de sosteniment, serpenteja en baixada (nord) per dins un ombrívol alzinar, fins arribar a un rotlo de sitja, just a la dreta.
(WP-04) Rotlo de sitja - 0,9 km - 40 minuts - 312 m d'altitud.
Continuem, nord-oest, en fort descens per un quasi esborrat viarany que discorre per damunt el torrent amagat dins l'estreta fondalada. Un poc més avall, passa per un pas estret format per dues grans roques i arriba a unes penyes que formen una balconada natural. Cap a l'est, a l’altre costat del barranc, es divisen balmes rogenques.
A partir d'aquí, l'itinerari volta a l'esquerra (oest) sense sendera evident, guiats per la intuïció i esporàdiques fites. Un poc més enllà, ignorem unes fites que es dirigeixen cap al mar pel pas d'en Colom. Nosaltres hem de mantenir la cota 235/240 m per un territori pedregós, entre lletreres, paral·lels a les penyes que miren damunt el mar, fins arribar a les ruïnes de la caseta d’en Gregori, situada a unes feixes que pengen damunt el mar.

(WP-05) Caseta d'en Gregori - 1,3 km - 1 hora i 20 minuts - 244 m d'altitud.
En Gregori Juan era un valldemossí que a mitjan segle XVI feia de guaita per la costa i que el 1552 va lluitar contra el moros que desembarcaren a l’Hort de sa Cova (Joan Carles Palos. La caseta d'en Gregori. Fita a fita)
Després d'un merescut descans [23'], continuem en lleugera pujada (casi sud) sense cap traça de camí, entre pins ajaguts, fins arribar a una confosa intersecció de camins.

(WP-06) Cruïlla - 1,4 km - 1 hora i 55 minuts - 262 m d'altitud.
Voltem a la dreta, seguim les fites, primer direcció nord-oest per voltar més tard cap a l'oest just per davall del mirador de Son Olesa. Més endavant, passem al costat d'una roca aïllada amb un fita, girem a l'esquerra (sud), franquegem un torrentó i assolim la paret de partió entre Son Olesa i Son Ferrandell. A l'altra banda, avancem direcció sud per l'indret conegut com s'Esteparet. Seguim un tirany fitat que en pocs minuts ens mena a la pista de terra que baixa cap a l'Hort de sa Cova i al port del Canonge

(WP-07) Pista - 2 km - 2 hores i 20 minuts - 284 m d'altitud.
Aquí voltem a l'esquerra i emprenem la rosta pujada cap al pla de sa Bassa. El sender marca grans llaçades, però atenció, a la corba que fa número set, l'abandonem per l'esquerra.
Mirador de Son Olesa
(WP-08) Desviament - 2,7 km - 2 hores i 40 minuts - 378 m d'altitud.
Sortim de la pista pujant per unes roques i avancem guiats per les fites direcció nord/nord-est, fins atènyer un petit collet. Després del collet, el nostre itinerari volta cap a l'est per un tirany més evident, direcció a una paret seca. Aleshores mantenint la paret a l'esquerra, arribem a un botador que ens permet travessar-la.

(WP-09) Paret - 2,9 km - 2 hores i 50 minuts - 391 m d'altitud.
Aquesta paret fa partió entre Son Olesa i Son Ferrandell. A l'altra banda, seguim un corriol que desemboca a un vial de la urbanització Son Olesa, voltem a l'esquerra i arribem una àmplia placeta en front de la qual, es localitza un portell amb barrera que constitueix l'entrada al mirador de Son Olesa.

(WP-10) Mirador de Son Olesa - 3 km - 2 hores i 55 minuts - 385 m d'altitud.
Aquest bonic mirador està format per dos replans, un dels quals amb una taula de pedra i un banc. Des d'aquí es gaudeix una bona panoràmica: cap a ponent: la mola de Planícia, la punta del Cavall i el Port des Canonge, i cap a llevant: la Foradada i el puig de la Talaia Vella. Davall la marina de Son Olesa i les rotes d'en Gregori.
Tornem a la placeta i continuem en direcció nord-est fins arribar al punt on hem iniciat aquest itinerari.

(WP-01) Urbanització de Son Olesa - 3,8 km - 3 hores i 10 minuts - 386 m d'altitud.
A les 11:19 h arribem al vehicle.

Inici/ Final:  Urbanització de Son Olesa (Valldemossa)
Temps efectiu sense parades: 1 hores i 50 minuts (Total: 3 hores i 10 minuts)
Excursió realitzada el dia: 16 d'agost de 2018
Components del grup: Pere, Joan Manera (Pouet685) i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions:L'itinerari discorre per un territori complicat i sense camí. Pot presentar dificultats d'orientació.

Una volta “senzilla” (per la situació i facilitat d’accés) i ben engrescadora. Encara record la volta que vaig fer acompanyant-vos pels voltants. A més de poder gaudir de fantàstiques vistes, cal estar avesats a caminar per un territori de mala petja, així i tot és una zona a on hi has d’anar cada cert temps. Una salutació a tot el grup i especialment a tu per aquesta novapublicació. Una aferrada amic.

Com bé coneixes, una volta que requereix una bona orientació per algun tram de passa complicada, però recompensada per les bones vistes.
Agraït pel teu comentari.