dijous, 6 de setembre del 2018

Mirant de Mar - Hort de sa Cova - Port des Canonge

Inici: Deixem els vehicles aparcats en un petit replà situat passat el Km 79 de la carretera Ma-10 (Esporles). No és una volta circular, per aquest motiu el nostre guia, en Guillem (tincunsomierasolivar), ha deixat un vehicle al Port des Canonge, punt on finalitza aquest itinerari.

(WP-01) Km 79 de la carretera Ma-10 (Esporles) - 0,0 km - 0 minuts - 351 m d'altitud.
A les 8:04 h, emprenem l'excursió desviant-nos a mà dreta per un camí carreter, el qual circula planejant, entre marjades de conreu i casetes, i amb vistes a la Fita del Ram. Després de franquejar un portell, atansem una esplanada de bosc amb un mirador al fons. Veiem, allà baix, el Port des Canonge i la costa de Son Bunyola.

(WP-02) Mirant de Mar - 0,9 km - 13 minuts - 350 m d'altitud.
Per la dreta del mirant, cercarem les runes d'un porxo des d'on arranca un tirany, un poc esvaït, que recorre paral·lel a una paret de pedra seca. En pocs minuts, franquegem la paret per un esbaldrec i continuem en ascens per dins el boscatge. Ben aviat, el nostre viarany, volta cap al nord i puja zigzaguejant en fort pendent. A la segona corba, deixem un camí a la dreta, i seguim cap a l'esquerra. Finalment, assolim, una altra vegada la mateixa paret d'abans, límit entre els termes municipals d'Esporles i Valldemossa, en el qual entrem.
(WP-03) Pas paret - 1,9 km - 40 minuts - 507 m d'altitud.
Un cop a l'altre cantó i a pocs metres més enllà, desemboquem a un vial de la urbanització Nova Valldemossa, pel qual seguim. Caminen per asfalt i, devers quatre-cents metres més endavant, ens desviem a l'esquerra.

(WP-04) Baixada - 2,3 km - 50 minuts - 499 m d'altitud.
Ara baixem, fora camí per dins un estret i curt tàlveg, fins desembocar a un bonic camí de carro. Aquest camí ens mena a un altre carrer d'aquesta urbanització, on ens desviem a mà esquerra per asfalt. Aquí hem d'estar atents a la ruta, ja que tant sols un centenar de metres més enllà, deixem la pista per l'esquerra per atansar-nos al caire dels penya-segats, on es situa un mirador de factura moderna.

(WP-05) Mirador - 2,8 km - 1 hora - 479 m d'altitud.
Es tracta d'un petit mirador format per una baixa paret. Davall hi ha les cases de Son Bujosa. La vista abraça un bon tram de la costa de Banyalbufar, la Fita del Ram, el puig de ses Planes, el Port des Canonge, ...
Després d'una breu aturada, seguim sense camí cap al nord-est vorejant els precipicis. Passem per una altra balconada natural (WP-06) Balconada - 2,9 km - 1 hora i 10 minuts - 478 m d'altitud), amb extraordinàries vistes cap al mar, i ens desviem cap a la dreta per anar a cercar un altre vegada el carrer asfaltat. Seguim tot dret i, en finalitzar la primera i ampla corba, en sortim per l'esquerra (fita).
Camí de l'Hort de sa Cova
(WP-07) Tirany - 3,3 km - 1 hora i 24 minuts - 477 m d'altitud.
Aquí arranca un curt tirany fins a una paret seca, on s'esvaeix. Seguim cap a l'est, sense camí, per dins el bosc. Rodegem unes roques per l'esquerra i, esquivant alguns troncs ajaguts, ens incorporem a un marcat caminet que ve de la nostra dreta.
Aquest nou camí es troba ben fressat i no presenta cap dificultat de seguiment. Davalla pel Pla de ses Piotes fent algunes giragonses i travessa el torrent de s'Hort de sa Cova o torrent des Cable.

(WP-08) Torrent del cable - 3,9 km - 1 hora i 42 minuts - 421 m d'altitud.
El caminet continua descendent fins arribar a una baixa paret seca, la qual franquegem per un esbaldrec. A l'altre cantó, entrem dins una esplanada limitada per una paret i en sortim travessant un portell sense barrera, fins assolir el mirador dels Coloms, situat uns metres a l'esquerra del camí principal.

(WP-09) Mirador dels Coloms - 4,5 km - 1 hora i 52 minuts - 426 m d'altitud.
Són dos miradors, el primer més modern, format per una paret amb una reixa de ferro la part central. El segon, situat a un centenar de metres a la dreta, es tracta d'una paret recta bastant deteriorada, de 6,40 m de llarg i 0,90 m d'alçada. També s'anomena; mirador de Son Ferrandell o mirador des Cable. Tal com diu s'Arxiduc: És un dels més sorprenents, presentant una vista inesperada cap a tota sa regió de sa Cova i des Port des Canonge fins a sa punta des Cavall, de Banyalbufar.
Des del segon mirador, avancem cap a l'est i, devers a un centenar de metres, desemboquem al carrer de la Mar de la Urbanització George Sand, on voltem a mà esquerra. Aviat, deixem un carrer a la dreta. Tot d'una en finalitzar una baixada, ens desviem a mà esquerra per un passadís, amb lloses de marès, que ens mena a un altre mirador modern.
Platja de sa Cova
(WP-10) Mirador de sa Cova - 5,1 km - 2 hores i 24 minuts - 420 m d'altitud.
Uns metres abans d'arribar al mirador, ens desviem cap la dreta per un camí encaixonat i amb una barrereta de ferro. Aquí arranca el camí de l'Hort de sa Cova, un sorprenent camí de ferradura, que inicia un fort descens fent successives giragonses, per poder vèncer el inclinat pendent. Alguns bocins encara conserva l'empedrat i en d'altres els despreniments s'han encarregat d'esborrar-lo. El camí baixa en tendència cap a la dreta per dins un petit tàlveg i volta cap al nord travessant un inclinat vessant. A continuació, es dirigeix vers l'oest i, per un inclinat pendent, finalitza en ensopegar amb la pista que baixa de la urbanització.

(WP-11) Pista - 5,9 km - 2 hores i 48 minuts - 210 m d'altitud.
Ara prenem aquesta ampla pista per l'esquerra, creuem el torrent des Cable i deixem a l'esquerra un altre sender provinent de la carretera del port des Canonge. Aquí, el nostre itinerari continua per la dreta. Després d'unes voltes, tornem a creuar el llit del torrent per un pont. Passat un revolt, arribem a un nou entreforc, seguim el camí de la dreta que en suau ascens voreja les cases de l'Hort de sa Cova. No fem cas d'un camí que surt a la dreta, i avançant en suau descens, arribem a la plana de sa Cova. Un camí ampla que surt a la dreta, ens permet davallar a la idíl·lica platja.

(WP-12) Platja de sa Cova - 8,4 km - 3 hores i 38 minuts - 13 m d'altitud.
Un codolar tancat per sa Pedra Llarga a un costat i sa Cadireta a l'altre.
Seguim cap a ponent vorera del mar, travessem el torrent, el qual salta pel petit graó rocós, formant un salt. Aquí, davall les roques, hi brolla una fonteta.
El senderó que seguim, ascendeix pel vessant del puig des Moro, sota els pins, fins assolir un botador de troncs que supera una tanca. Sortim a una pista més ampla que seguim en sentit ascendent. Un centenar de metres més enllà, quan la pista fa una corba a l'esquerra, seguim tot dret, vorejant una tanca, fins arribar al camí ampla que passa per davant les cases de Son Sales.
Can Sales
(WP-13) Can Sales - 9,7 km - 4 hores i 20 minuts - 64 m d'altitud.
Un cop deixades les cases, baixem fent una drecera escalonada, fins assolir un portell amb un botador. A l'altre cantó, deixem un camí a l'esquerra i seguim recte cap a la mar. A la dreta davalla un camí i unes escales fins a la platja d'en Sales. A baix ran del mar, compareix una barraca d'escar mig derruïda.

(WP-14) Escar - 10,2 km - 4 hores i 36 minuts - 7 m d'altitud.
Retrocedim fins al camí ample i, en tendència a la dreta, seguim un difuminat tiranyó que travessa un petit torrent. Entrem dins una pineda caminant per damunt un marge aferrats a una reixeta, travessem una barrera de fusta (Rètol: "Ovejas sueltas. Cerrar barrera") i passem just per davant la Casa Blanca, fins sortir a l'avinguda de la Mar, que va paral·lela a la platja des Port des Canonge, on posem punt i final a l'excursió d'avui.

(WP-15) Port des Canonge - 10,7 km - 4 hores i 48 minuts - 25 m d'altitud.
Són les 12:52 h.

Ruta: Lineal
Inici/ Final:  Km 79 de la carretera Ma-10 (Esporles) - Port des Canonge
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 40 minuts (Total: 4 hores i 48 minuts)
Excursió realitzada el dia: 4 de juliol de 2018
Components del grup: Guillem Castanyer, Pere Nigorra, Joan Puig, Vicenç, Jordi, Andreu i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: La ruta passa per camins de carro i tiranys de muntanya.

Hola Josep, una volta ben engrescadora per uns indrets amb belles panoràmiques. Conec gran part del recorregut, excepte aquest tram inicial des de Mirant de Mar. Vaig passar un cop per aquest lloc pujant des Port des Canonge, direcció Esporles (camí des Pescadors). No aturau ni a l’estiu, sou una tropa de valents. Molt bona publicació i fotografia. Una aferrada amic.

Jo tampoc coneixia aquesta primera part de l'excursió, des de Mirant de Mar fins al mirador dels Coloms, i em va agradar molt, sobre tot les panoràmiques des dels miradors.
A l'estiu fem itineraris més curts i comencem ben prest perquè no ens agafi la forta insolació.
Una abraçada amic!

Miguel Vaquer ha dit...

Hola Pep, ruta que he fet, excepte el tram desde Mirant de Mar fins al Mirador dels Coloms. Hi ha problemas de pas? És un tram molt interessant ja que evita el tram de carretera.
Grasis

Hola Miquel,
Tinc entès, que per la construcció d'un xalet, han tancat el camí abans d'arribar al mirador dels Coloms. S'haurà de cercar una alternativa (la carretera?) en aquest bocí. Salutacions.

Miguel Vaquer ha dit...

Hola Pep,

doncs avui hem passat per allà i efectivament, hi ha un mega xalet que ha tancat per tot, noltros hem pogut passar cap al Mirador dels Coloms, passant per davall d'una rejilla.

Un altra banda que ens tanquen, això va a pitjor.