dimecres, 12 de setembre del 2018

Pla de ses Piotes - Puig de sa Moneda

Inici: en el Coll d'En Claret, punt quilomètric 75'8 de la carretera Ma-10. Deixem el vehicle al vial d'entrada de la urbanització Nova Valldemossa.

(WP-01) Coll d'en Claret - 0,0 km - 0 minuts - 513 m d'altitud.
A les 8:30 h prenem la pista direcció oest i, tot d'una deixem a la dreta el tirany per on retornarem (fites de pedra). També deixem a l'esquerra un carrer i, després de caminar devers 500 metres, on el vial marca una corba a la dreta, deixem la pista per l'esquerra per atansar-nos al caire dels penya-segats, on es situa un mirador de factura moderna.

(WP-02) Mirador - 0,6 km - 10 minuts - 441 m d'altitud.
Es tracta d'un petit mirador format per una baixa paret. Davall hi ha les cases de Son Bujosa. La vista abraça un bon tram de la costa de Banyalbufar, la Fita del Ram, el puig de ses Planes, el Port des Canonge, ...
Després d'una breu aturada, seguim sense camí cap al nord-est vorejant els precipicis. Passem per una altra balconada natural.

(WP-03) Balconada - 0,8 km - 20 minuts - 467 m d'altitud.
Amb extraordinàries vistes cap al mar. A continuació, ens desviem cap a la dreta per anar a cercar un altre vegada el carrer asfaltat. Seguim tot dret i, en finalitzar la primera i ampla corba, després de passar per una barraca que trobem a l'esquerra, ens desviem, un altre cop, pel caminet que trobem a l'esquerra.

(WP-04) Desviació - 1,1 km - 25 minuts - 485 m d'altitud.
Seguim aquest curt tram de camí fins a una paret seca, on s'esvaeix. Ara progressem cap a l'est, sense camí, per dins el bosc. Rodegem unes roques per l'esquerra i, esquivant alguns troncs ajaguts, ens incorporem a un marcat caminet que ve de la nostra dreta.

(WP-05) Camí - 1,4 km - 35 minuts - 485 m d'altitud.
Aquest nou camí es troba ben fressat i no presenta cap dificultat de seguiment. Davalla pel Pla de ses Piotes fent algunes giragonses i travessa el torrent de s'Hort de sa Cova o torrent des Cable.
Mirador dels Coloms
(WP-06) Torrent - 1,9 km - 45 minuts - 431 m d'altitud.
El caminet continua descendent fins arribar a una baixa paret seca, la qual franquegem per un esbaldrec. A l'altre cantó, entrem dins una esplanada limitada per una paret i en sortim travessant un portell sense barrera, fins assolir el mirador dels Coloms, situat uns metres a l'esquerra del camí principal.

(WP-07) Mirador dels Coloms - 2,3 km - 5 minuts - 415 m d'altitud.
Són dos miradors, el primer més modern, format per una paret amb una reixa de ferro la part central. El segon, situat a un centenar de metres a la dreta, es tracta d'una paret recta bastant deteriorada, de 6,40 m de llarg i 0,90 m d'alçada. També s'anomena; mirador de Son Ferrandell o mirador des Cable. Tal com diu s'Arxiduc: És un dels més sorprenents, presentant una vista inesperada cap a tota sa regió de sa Cova i des Port des Canonge fins a sa punta des Cavall, de Banyalbufar
Des del segon mirador, avancem cap a l'est i, devers a un centenar de metres, desemboquem al carrer de la Mar de la Urbanització George Sand, on voltem a mà esquerra. Aviat, deixem un carrer a la dreta. Tot d'una en finalitzar una baixada, ens desviem a mà esquerra per un passadís, amb lloses de marès, que ens mena a un altre mirador modern.

(WP-08) Mirador de sa Cova - 2,9 km - 1 hora i 6 minuts - 392 m d'altitud.
Retornem enrere i seguim avançant pel carrer de la Mar. Quan aquest volta cap a la dreta, nosaltres el deixem seguint recte.

(WP-09) Desviació - 3,3 km - 1 hora i 15 minuts - 426 m d'altitud.
Seguim la pista de terra que davalla fins a la platja de sa Cova, però nosaltres la deixem a la primera corba de 180º per anar cap a Son Olesa.

(WP-10) Deixar pista - 3,8 km - 1 hora i 22 minuts - 374 m d'altitud.
Sortim de la pista pujant per unes roques i avancem guiats per les fites direcció nord/nord-est, fins atènyer un petit collet. Després del collet, el nostre itinerari volta cap a l'est per un tirany més evident, direcció a una paret seca. Aleshores mantenint la paret a l'esquerra, arribem a un botador que ens permet travessar-la.

(WP-11) Botador - 3,9 km - 1 hora i 32 minuts - 398 m d'altitud.
Aquesta paret fa partió entre Son Olesa i Son Ferrandell. A l'altra banda, seguim un corriol que desemboca a un vial de la urbanització Son Olesa, voltem a l'esquerra i arribem una àmplia placeta on hi ha l'entrada al Mirador del mateix nom. Val la pena arribar-hi per contemplar el paisatge.
Mirador de Son Olesa
(WP-12) Mirador de Son Olesa - 4,1 km - 1 hora i 37 minuts - 364 m d'altitud.
Després d'un breu descans, retornem fins a la paret de partió entre Son Olesa i Son Ferrandell (WP-11). Un cop botada la paret, seguim tot dret per un camí de carro que ens deixa a un vial asfaltat.
El carrer puja en decisió marcant dues corbes. Compareix davant nostre el mirador del puig de sa Moneda. Abans d'arribar a la tercera volta, l'abandonem per l'esquerra per un passeig escalonat amb lloses de marès que ens deixa a un altre carrer, que seguim a la dreta. Avancem tant sols una cinquantena de metres i ens tornem a desviar, ara a l'esquerra, per un altre passeig. Aquest camí ens condueix al carrer de sa Torre, que continuem a l'esquerra i ja veiem davant nostre el caminet empedrat que ens mena al mirador del puig de sa Moneda.

(WP-13) Puig de sa Moneda - 5,1 km - 2 hores i 30 minuts - 450 m d'altitud.
Amb la característica torre imitació d'un dels minarets de la mesquita de Keirvan que manà construir l'Arxiduc a final del s. XIX.
Baixem per l'altre cantó per un tram del camí original que venia de les cases de Son Farrandell, el qual ens deixa, un altre cop, al carrer de sa Torre, per on continuem fins arribar a prop de la placeta amb una olivera d'entrada a la urbanització.
Ara anem a cercar el mateix camí que hem fet d'anada, sense desviant-nos al mirador dels Coloms, i el seguim de pujada, arribant al punt d'inici de l'excursió després de franquejar un portell sense barrera (WP-14).

(WP-01) Coll d'en Claret - 7,6 km - 3 hores i 17 minuts - 513 m d'altitud.
A les 11:47 h donem per finalitzada la nostra caminada.

Inici/ Final:  Coll d'en Claret. Km 75'8 de la carretera Ma-10
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 27 minuts (Total: 3 hores i 17 minuts)
Excursió realitzada el dia: 16 de juliol de 2018
Components del grup: Joan Manera (Pouet685) i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Ruta bona de fer, transcorre per camins de carro, carrers asfaltats i tiranys de muntanya.

Molt interessants aquestes rutes pel pla de ses Piotes. Sembla un bon lloc per gaudir de tot aquest paissatge del voltants de s’Hort de sa Cova i dels voltants de Valldemossa. Molt bona publicació i fotografia... i més per mostrar aquests racons. Una aferrada amic.

Ben cert amic, una agradable passejada per gaudir d'un fantàstic paisatge.