dimarts, 18 de setembre del 2018

Puig des Romaní

Penya des Migdia
El puig des Romaní de 387 m d'altitud, a la península del Cap des Pinar. Situat al terme d'Alcúdia, entre la penya des Migdia i sa Talaia Vella. (Gran Enciclopèdia de Mallorca)

Inici: en l'aparcament de la Ermita de la Victòria, al qual hi arribem per la carretera que comunica Alcúdia i el Mal Pas.

(WP-01) Ermita de la Victòria - 0,0 km - 0 minuts - 134 m d'altitud.
A les 8:12 h encetem la caminada pujant per unes escales situades darrera la ermita i que desemboquen a una pista forestal, per on continuem. Ben aviat ens desviem per un camí a l'esquerra que ens mena al mirador de les Tres Creus. Indret on, segons la tradició, un pastor trobà la Mare de Déu, devers l'any 1300. Continuem pujant per aquest ample sender i, després de franquejar una barrera, el camí s'accentua en fort pendent enmig d'un frondós pinar amb presència de garballons (Chamaerops humilli), la única palmera autòctona d'Europa. Després d'una corba tancada a la dreta, ens desviem per un tirany que surt a l'esquerra.
Les Tres Creus
(WP-02) Desviament - 1 km - 20 minuts - 255 m d'altitud.
Prenem el camí que du a la Penya des Migdia i al puig des Romaní, el nostre objectiu d'avui. Es tracta d'un caminet de ferradura, estret i relliscós, que avança enmig de carritxeres pel vessant del puig de sa Falguera primer i del puig del Romaní després, sempre direcció gregal (nord-est). Així, a les 8:50 h arribem a un collet amb una cruïlla de camins.

(WP-03) Desviament - 1,6 km - 40 minuts - 293 m d'altitud.
Si continuéssim tot dret, a pocs minuts, la porta d'accés a la fortalesa de la Penya des Migdia o Roja. Nosaltres ens enfilem cap a la dreta (est) per un caminoi costerut que, al cap de pocs minuts, ens du a un petit coll.

(WP-04) Collet - 1,7 km - 45 minuts - 316 m d'altitud.
Des del coll, girem a la dreta i, ascendint pel vessat del cim anem guanyant alçada progressivament, fins assolir la carena. Llavors, vorejant els espadats, assolim la part més alta del puig des Romaní.

(WP-05) Puig des Romaní - 2,1 km - 1 hora i 5 minuts - 387 m d'altitud.
Contemplem una gran vista panoràmica: al nord, la impressionant Penya des Migdia i el Cap des Pinar; al sud, ben a prop, el puig de sa Falguera, la Talaia d'Alcúdia, la platja del Coll Baix i el Cap de Menorca; al nord-oest, la península de Formentor.
Davallem del cim retrocedint uns vuitanta metres per la mateixa via i voltem 180º cap a l'esquerra. Aleshores, descendim per una ampla cornisa faldejant els encinglerats caients del puig, fins assolir de nou la carena de la muntanya. Progressem per damunt l'escarpada cresta, adreçats cap a l'oest/sud-oest, salvem un pronunciat ressalt rocós i descendint per un fort pendent, enmig de pins i càrritx, assolim el coll dels Jueus.
Puig des Romaní
(WP-06) Coll dels Jueus - 2,4 km - 1 hora i 26 minuts - 300 m d'altitud.
Seguim tot dret, amb la mateixa direcció que portàvem, fins ensopegar amb les penyes del puig de sa Falguera (387 m), on voltem en tendència cap a la dreta. A continuació, progressem vers a l'oest, sense cap traça de camí ni fites, per la base dels cingles, entre una espessa vegetació, fins anar a raure al caminet que puja a la Penya des Migdia.

(WP-07) Camí - 2,6 km - 1 hora i 36 minuts - 287 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra i busquem un bon lloc, amb vistes a la península de Formentor, per berenar.
Després del merescut descans [25'], ja sols ens resta desfer el mateix camí que hem fet a la pujada, fins arribar de nou al punt on hem iniciat l'excursió.

(WP-01) Ermita de la Victòria - 3,6 km - 2 hores i 20 minuts - 134 m d'altitud.
Arribem a l'aparcament a les 10:32 h.

Inici/ Final:  Ermita de la Victòria (Alcúdia)
Temps efectiu sense parades: 1 hores i 28 minuts (Total: 2 hores i 20 minuts)
Excursió realitzada el dia: 1 d'agost de 2018
Components del grup: Joan Puig, Pere Nigorra, Andreu, Jordi i Josep
Cartografia: Mapa Mallorca Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Dificultat mitjana. Trams sense camí ni fites. Pot presentar problemes d'orientació.

Vídeo Tanca els ulls i vola de  Guillem Castanyer (Tencunsomierasolivar):

M’ha agradat molt aquesta pujada al puig des Romaní. I a més, des de s’estiu que vaig pujar amb guiris fins al canó des Moro, la tenia ullada, pràcticament fent la pujada pel mateix lloc que voltros, o sigui que perfecte. Tot plegat molt bé Josep. Totes les fotografies son espectaculars (també el vídeo). Enhorabona i salut.

Sempre que vas per aquesta contrada és per pujar a la Penya des Migdia, quedant el puig des Romaní en segon terme i realment val molt la pena. Les vistes són espectaculars. Es gaudeix una panoràmica de la Penya des Migdia i el cap des Pinar impactant.