dimecres, 17 d’octubre del 2018

Comuna de Valldemossa

Cases de Son Mossènyer
Una excursió circular pels boscos de la Comuna de Valldemossa. En tres hores podem concloure el recorregut d'uns 5,5 quilòmetres, amb un desnivell acumulat de 312 metres.

(WP-01) Valldemossa - 0,0 km - 0 minuts - 389 m d'altitud.
Després de deixar el vehicle fora de la zona blava, a les 7,57 h sortim per l'avinguda Lluís Salvador Cilimingras fins a la plaça Bartomeu Estaràs. Deixem els jardins de la Cartoixa, a l'esquerra i voltem a la dreta. El camí, cimentat, flanqueja el lateral de la casa de Son  Mossènyer, d'alts murs a la base de l'edifici i, a pocs metres a la dreta, apareix el molí de Son Mossènyer, amb torre cilíndrica i portal i finestres amb arcs de ferradura. El camí volta a l'esquerra passa per davall l'aqüeducte de la Cartoixa i puja fins a la casa de sa Teulera. Un mica abans d'arribar-hi, en una corba a la dreta, deixem el camí per l'esquerra.

(WP-02) Desviació - 1 km - 15 minuts - 434 m d'altitud.
Agafem un viarany que discorre entre carritxeres per damunt una feixa i que es fica dins l'espessor del bosc dels Frares. Un poc més amunt, en una corba a la dreta, deixem un sender que continua recte, torcem a la dreta direcció sud-oest, fins atènyer una casa de neu, es tracta del pou de neu dels Cartoixos.
Pou de neu dels Cartoixos
(WP-03) Pou de neu dels Cartoixos- 1,4 km - 25 minuts - 495 m d'altitud.
Continuem el nostre camí per l'esquerra del pou i, als pocs minuts, arribem a un camí de carro on voltem a l’esquerra.
Aquest camí puja en decisió i passa pel costat d’una rosseguera de grans blocs de pedra. Després d’uns revolts, arriba a un portell sense barrera, marca una corba a la dreta i deixa un coll de caça, a l'esquerra.
El camí s'orienta vers a ponent i, després d'una muntada, assoleix un ranxo de carboners, amb rotlo de sitja, amb la seva barraca i un forn de coure pa, a l'esquerra del camí. Aviat i, després de franquejar una tanca, arribem a en Penyalot.

(WP-04) En Penyalot - 2,3 km - 55 minuts - 619 m d'altitud.
Una petita esplanada on es localitza una barraca i un aljub cobert. Aquí hem d'estar atents, perquè tan sols una quinzena metres de l'aljub, girem cap a l'esquerra per un esvaït tirany, al començament del qual, trobem una alzina entravessada al mig del corriol.
Prenem el tirany en pujada i, abans d'arribar a una paret seca, torcem a l'esquerra (sud). Ara el viarany no és gens clar i ascendeix fent curtes voltes, amb l'ajuda d'algunes marques de pintura vermella. Deixem un coll de caça a l'esquerra i assolim la paret seca que hem vist abans, la qual franquegem per una escaleta de pedres encastades.
Pas paret
(WP-05) Pas paret - 2,4 km - 1 hora i 5 minuts - 657 m d'altitud.
A l'altre cantó, el camí continuem casi planer direcció a ponent i ben aviat enllaça amb el camí principal de pujada al cim de la Comuna, a l'alçada d'una bassa plena de terra.

(WP-06) Bassa - 2,6 km - 1 hora i 10 minuts - 658 m d'altitud.
Immediatament el camí comença a pujar més decidit fent curtes i estretes ziga-zagues - les voltes d'en Violí - fins assolir un rotlo de sitja amb la corresponent barraca i un forn de coure pa de boca triangular, a l'esquerra.
Seguim el camí per la carena de la muntanya, traspassem una baixa paret i, immediatament deixem un primer porxet a la dreta.
Seguim tot dret pel camí del GR i, atenció, passat un segon porxet de pedra mig ensorrat, hem de deixar el camí per voltar a la dreta.

(WP-07) Desviació - 3 km - 1 hora i 30 minuts - 691 m d'altitud.
Continuem camp a través direcció nord, baixem en tendència a l'esquerra a l'altre costat de la muntanya, fins assolir un planiol al bell mig d'un alzinar.
Vistes del Pla del Rei
(WP-08) Pou - 3,03 km - 1 hora i 35 minuts - 695 m d'altitud.
Aquí s'hi localitza un pou, rotlles de sitja i barraques de carboner. També una magnífica talaia, si ens atansem a la vorera dels penya-segats, per contemplar la mar, el pla del Rei, sa Talaia Vella, les cases de Vistamar, ...
Després del merescut descans [30'], reprenem la marxa cap a l'est per dins la boscúria i esquivant pins ajaguts. Ben aviat traspassem una paret seca per un petit portell amb barrera de ferro. Un cop passat el portell, el tirany continua paral·lel a la carena, que tenim a la dreta, fins assolir de nou el camí principal a l'alçada del rotlo de sitja i el forn de pa triangular.
Seguim baixant per les voltes d'en Violí fins assolir de nou en Penyalot, on voltem a l'esquerra. El descens continua pel camí vell de sa Comuna, ben fressat, que en quinze minuts ens mena a la font de na Llambies, darrera les cases de sa Teulera.

(WP-09) Font Llambies - 4,5 km - 2 hores i 55 minuts - 448 m d'altitud.
Traspassem una tanca i no fem cas de dos viaranys seguits a la dreta. El tercer és l'escalonada que puja al Molinet de la Beata. Continuem fins arribar al poble de Valldemossa.

(WP-01) Valldemossa - 5,5 km - 3 hores i 15 minuts - 389 m d'altitud.
Arribem als vehicles a les 11:13 h.

Inici/ Final:  Valldemossa
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 13 minuts (Total: 3 hores i 15 minuts)
Excursió realitzada el dia: 25 d'agost de 2018
Components del grup: Pere Nigorra, Joan Manera (Pouet685), Sebastià Escarrer i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions:L'itinerari discorre per camins de carro i tiranys de muntanya. Pot presentar dificultats d'orientació.

Veig que segueixes publicant aquests interessants recorreguts pels voltants de Valldemossa, ben acompanyat per cert. Tots aquests llocs tan pròxims al poble i que a vegades deixam de banda, ben bé mereixen una sortida de tant en tant. Molt bona la publicació i la fotografia. Enhorabona al “grupet” i especialment a tu per la feina feta.

Hola Llorenç, malgrat que hàgim passat diversos cops per aquests indrets pròxims al poble, encara hi ha racons i camins que desconeixem. En aquest itinerari volíem descobrir la curta variant compresa entre el (WP-04) En Penyalot i el (WP-06) una bassa situada en el camí principal de pujada a sa Comuna. Un tram molt maco amb una paret amb uns graons de pedra encastats que val la pena observar.