dimecres, 24 d’octubre del 2018

Cova de les dues Boques pels passos del Robust Marge i del Petit Pi

Camí de ses Basses
Una volta per la muntanya del Voltor. Partim del final del carrer de les Oliveres, on a l’esquerra del portell de Son Gual Petit, arranca el transitat camí de pujada al Pla del Pouet.

(WP-01) Carrer de les Oliveres (Valldemossa) - 0,0 km - 0 minuts - 440 m d'altitud.
A les 8:08 h prenem el camí, que en suau pendent, s'enfila per dins l'alzinar. Després d'uns deu minuts, arribem a un portell amb barrera de fusta (partió de Son Gual i Son Moragues), darrera la qual, hi ha la caseta control d'accés a la zona regulada. Aquí ens desviem a la dreta pel camí de ses Basses. Ascendim ràpidament i a mesura que guanyem alçada es van obrint les vistes, amb la vila de Valldemossa als nostres peus. Després d'uns vint minuts, arribem al portell amb barrera de ses Basses. El travessem i seguim poques passes, fins trobar a mà esquerra un difuminat tirany (fita) per on hem de voltar.

(WP-02) Desviació - 1,2 km - 30 minuts - 613 m d'altitud.
Seguim aquest tirany i se'ns presenten dues opcions de pujada al camí de ses Fontanelles. Seguir les fites direcció a un bassa ensorrada o, l'opció que triem nosaltres, desviar-se un poc a l'esquerra, fins anar a raure a un ample camí carreter, que volta cap al nord en sua ascens. Pugem sempre per dins el bocs d'alzines passant per rotlos de sitja i, ben aviat enllacem amb el tirany anomenat del Ranxo d'en Sutro. Immediatament el camí, ben fitat, comença a pujar decidit fent curtes i estretes ziga-zagues, fins assolir el camí de ses Fontanelles on, uns metres a la dreta ens queda el bonic mirador de ses Basses.
Vistes des del camí de ses Basses
(WP-03) Camí de ses Fontanelles - 2,1 km - 1 hora - 772 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra i a pocs metres, també a l'esquerra del camí, apareix el mirador de Son Gual. Des d'aquí es veu Son Gual, Valldemossa, Palma la Mola de sa Comuna i la serra cap a la banda de migjorn, fins al Galatzó. És una simple plataforma de forma semicircular, de 4,50 m de diàmetre, que es prolonga uns 4 m cap al camí d’accés. No té cap banc ni mur de protecció.
Continuem baixant i atenció, tan sols setanta metres més endavant, deixem el camí per la dreta (fita i fletxa vermella). Seguim un estret viarany acompanyat de fites, fins assolir un ranxo de carboners, compost per un rotlo de sitja, la corresponent barraca i un forn de coure pa, a la dreta.

(WP-04) Pas d'en Miquel primitiu - 2,4 km - 1 hora i 13 minuts - 771 m d'altitud.
A partir d'aquí comença el tram de camí anomenat pas d'en Miquel (primitiu). Es tracte d'un bocí de tirany, força estret i aeri, el qual discorre en lleugera baixada per damunt els espadats i que ens mena al fons de la coma del corral dels Bous, on hi ha un rotlo de sitja.
Pas d'en Miquel (primitiu)
(WP-05) Capçalera del Corral dels Bous - 2,6 km - 1 hora i 20 minuts - 732 m d'altitud.
Voltem cap al sud-oest pel senderó que baixa suau per dins la coma. Aviat, passem pel costat d'un altre rotlo de sitja, traspassem una paret per uns escalons de pedra i passem un botador que salva un tancat de filferro, i que dóna entrada a la zona d'accés regulat. Continuem recte i un poc més avall, arribem a un forn de calç i un enforcall de camins. La nostra ruta continua tot dret, franquegem un petit portell obert a una baixa paret i, immediatament, deixem un forn de coure pa a la dreta. Seguim casi planer en la mateixa direcció que portem i, entre grans clapers de pedres, arribem a un clar de bosc on es troba la cisterna que dóna nom a aquest paratge, i una important cruïlla de camins. Som al Pla del Pouet.

(WP-06) Cisterna al Pla del Pouet - 3,2 km - 1 hora i 33 minuts - 687 m d'altitud.
Fem una pausa [20'] per berenar i tot seguit enfilem el camí que parteix cap a l'oest/sud-oest, el qual ens fa passar per les ruïnes d'una caseta, a la nostra esquerra. Uns minuts més endavant, ens desviem pel camí de la dreta. Després de caminar uns vuit o deu minuts des del Pouet, topem amb un coll de tords abandonat, just al mig del camí.
Pas del Robust Marge
(WP-07) Deixar camí - 3,6 km - 2 hores i 5 minuts - 705 m d'altitud.
Sortim del camí principal en la mateixa direcció que portàvem. Avancem sense camí ni fites vers al límit dels espadats, que cauen cap a ponent. Voltem cap al sud a la recerca del pas que ens ha de permetre salvar aquests penyals. En pocs minuts, arribem a unes roques, casi planes on trobem una fita. Amb molta cura, baixem fent un zig-zag un fort pendent amb pedres descompostes, fins arribar a la part superior d'un marge. Salvem el marge pel costat de les roques i travessem una estreta i aèria cornisa.

(WP-08) Pas Robust Marge - 3,9 km - 2 hores i 15 minuts - 654 m d'altitud.
Un cop superat el pas, baixem un fort pendent per dins el bosc fent un parell de zig-zags i ben aviat trobarem una cornisa on hi ha una petita balma groguenca que ens obliga a acotar-nos, fins a desembocar a un nou tàlveg. L'altre costat, i damunt una cornisa dels penya-segats, descobrim l'entrada de la cova de les dues Boques.
Cova de les dues Boques
(WP-09) Cova de les dues Boques - 4 km - 2 hores i 30 minuts - 616 m d'altitud.
Aquesta petita cavitat, tal com el seu nom indica, té dues entrades, una per la qual s'accedeix al seu interior, i l'altre s'obre en el penya-segat, un esplèndid balcó amb vistes sobre tot el Pla del Rei.
Retornem enrere per la cornisa, voltem a la dreta i enfilem cap a sud-est per l'interior d'un costerut tàlveg tot seguint un caminet, amb escalons de pedra i de factura recent, que ens mena, sense cap dificultat, als peus dels penya-segats i el pas del Petit Pi.

(WP-10) Pas del Petit Pi - 4,3 km - 2 hores i 56 minuts - 676 m d'altitud.
Aquest pas s'havia de salvar fent una petita grimpada per la roca. Ara es troba curiosament transformat. Una rampa escalonada de paret en sec evita la grimpada i segueixen una colla d'escalons picats a la roca amb l'ajuda d'un passamà de corda.
Un cop dalt arribem a un coll de caça i al camí (no gaire perceptible) que es dirigeix al mirador de na Torta. Les fites ens condueixen est/sud-est a un rotlle de sitja.

Pas del Petit Pi
(WP-11) Rotlo de sitja - 4,4 km - 3 hores i 5 minuts - 664 m d'altitud.
A partir d'aquí, el camí es fa més clar i planer i es dirigeix vers al sud/sud-oest en relaxada caminada, fins arribar al mirador de na Torta.

(WP-12) Mirador de na Torta - 4,7 km - 3 hores i 10 minuts - 668 m d'altitud.
Dit així a causa “d’una vella alzina que un temps allà hi havia i que diuen era torta”.
Prosseguim pel camí de carro en suau ascens que passa per un coll de caça de tords, just al mig del sender i davalla, fins arribar al portell d'entrada al Pla des Pouet.

(WP-13) Portell - 5,6 km - 3 hores i 30 minuts - 682 m d'altitud.
Ara ja sols en queda baixar cap al sud pel transitat camí que puja al Pla fins arribar de nou a Valldemossa.

(WP-01) Valldemossa - 7,2 km - 3 hores i 58 minuts - 440 m d'altitud.
A les 12,06 h arribem al carrer de les Oliveres i final de la caminada.

Inici/ Final:  Valldemossa
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 39 minuts (Total: 3 hores i 58 minuts)
Excursió realitzada el dia: 29 d'agost de 2018
Components del grup: Pere Nigorra, Joan Puig, Agustí Garcia, Sebastià Escarrer, Andreu Llambies i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions:L'itinerari discorre per camins de carro i tiranys de muntanya a excepció del (WP-07) al (WP-10), tram que pot presentar dificultats d'orientació.
Una part d'aquest itinerari discorre per una zona de pas regulat. És necessari sol·licitar el permís corresponent a l'Associació Muntanya del Voltor. La sol·licitud de permisos es pot tramitar al telèfon 619 591 985 o mitjançant un correu electrònic a l’adreça:  info@muntanyadelvoltor.com  adjuntant el formulari de sol·licitud (descarrega el formulari aquí).

Un altre variant ben interessant pels voltants de Valldemossa, un bon centre d'excursions. Tant la cova e ses Dues Boques, els passos i el mirador de na Torta bé valen l'esforç d'aquesta volta. Altre cop una bona buplicació Josep. Una aferrada

Hola amic Llorenç,
Últimament ens ha pegat per Valldemossa, com molt bé dius, un bon centre d'excursions. En aquesta volta, tota ella coneguda, el què em va sorprendre és la modificació quer ha sofert el pas del Petit Pi i el camí nou que han fet des de les cases, sembla ser què han facilitat una pujada directa al Pla del Pouet des de les cases de Son Moragues.
Salut i muntanya!

Anònim ha dit...

moltes gràcies per les teves publicacions. Feia molt de temps que no hi anava per Valldemossa. Amb aquesta ruta he descobert la cova.
Miquel Clamor

Hola Miquel Clamor,
M'alegra que hagis pogut conèixer aquesta cavitat, doncs no és gens fàcil de trobar.