dimecres, 12 de desembre del 2018

Camins a la Serra d'Alfàbia

Camí de ses rotes de Can Barretes
Remots i oblidats camins que solquen el vessant nord de la serra d'Alfàbia. Iniciem la pujada pel camí de Can Barretes, però tot d'una el deixem per enllaçar amb un camí que ens mena al camí dels Alous, per on continuem la pujada fins assolir les cases de la Serra. Retornem a Sóller pel camí de son Barranco, que davalla pel bell i fosc comellar de s'Ombra.

El punt d'inici es situa a la carretera de Sóller venint des de Palma i a uns cinc-cents metres abans d'arribar a la rotonda d'entrada a la vila. A la dreta hi ha un replà, amb uns contenidors de deixalles, on podem deixar els vehicles.

(WP-01) Carretera de Sóller - 0,0 km - 0 minuts - 86 m d'altitud.
Així doncs a les 8:06 h comencem a caminar carretera avall direcció a Sóller, i a tants sols a uns cinquanta metres, ens desviem a la dreta pel camí de ses rotes de Can Barretes. Després de creuar el torrent del Teix, pugem pel bonic camí escalonat i empedrat, entre margades d'olivar, fins assolir un porxo.
Porxo en el camí de Can Barretes
(WP-02) Porxo (desviació) - 0,4 km - 10 minuts - 114 m d'altitud.
En aquest punt, deixem el camí per l'esquerra per damunt una petita marjada, al fons de la qual, trobem dos camins, nosaltres prenem el de la dreta, cap a llevant. Aquest nou tirany, discorre entre carritxeres en suau ascens i, ben prest, desemboca a un altre sender que prové de Sóller.

(WP-03) Camí - 0,6 km - 15 minuts - 162 m d'altitud.
 A partir d'aquí, seguir l'antic camí, no és tasca fàcil, es troba molt deteriorat, brut i a trams desapareix entre les altes carritxeres i els ensorraments. Seguim amb atenció les fites i les fletxes entre bancals i, un poc després [8'], voltem a l'esquerra i, tot d'una a la dreta, fins que reapareix un bonic tram del camí escalonat. Immediatament franqueja un petita barrereta i desemboca, perpendicularment a un altre camí, pel qual seguim a la dreta.
Continuem pujant i ben aviat [4'], deixem un camí que de front ens du a una font de mina situada en un alt marge.
Tram de camí ben conservat
(WP-04) Font - 1 km - 35 minuts - 257 m d'altitud.
El sender torna a desaparèixer (fletxa en tronc d'un pi). Progressem en ascens cap al sud, camp a través, entre l'espessa vegetació. Un poc més amunt, el camí reapareix i ascendeix sinuosament per dins el bosc. Creuem un portell sense barrera i, un xic més enllà, arribem a una barraca, on arrela un pi en el seu interior.

(WP-05) Barraca - 1,4 km - 1 hora - 378 m d'altitud.
Més endavant, ran del camí, apareix un bonic aljub cobert, on recollien l'aigua de la pluja.
Aljub cobert
(WP-06) Aljub (bassa) - 1,5 km - 1 hora i 8 minuts - 394 m d'altitud.
Seguim pujant de fita a fita, passem per damunt de dos rotlos de sitja seguits, fins a desembocar al camí dels Alous o de la Serra.

(WP-07) Camí dels Alous - 1,9 km - 1 hora i 30 minuts - 519 m d'altitud.
Pugem cap la dreta per sender més evident i acompanyat de fites i excessius i innecessaris, punts de pintura vermella. Tot seguit, creuem un portell (divisòria dels termes de Sóller i Bunyola), sobre la balma de na Mamelluda, a baix a la nostra esquerra.
Seguim pujant i quan ja veiem les antenes de la serra d'Alfàbia, assolim un ample coll , a la dreta del qual, ens queda el Castellot (733 m). Són les 10:35 h.
Passada la collada, dirigim la passa vers al sud per un tram de bonic camí de ferradura, fins arribar [25'] a una barrereta (portell de la Serra). Llavors girem a la dreta per restes del camí empedrat, i en pocs minuts, atansem l'altiplà, a la part posterior de les cases de la Serra. En tenir les cases ben davant nostre, girem a l'esquerra en lleuger descens i flanquegem el reixat que tanca el perímetre de les cases, fins pujar a la pista de terra que creua l'altiplà de sa Planella.
El Castellot (733 m)
(WP-08) Pista - 3,6 km - 3 hores i 10 minuts - 863 m d'altitud.
Voltem a la dreta, i en un no res, arribem a la carretera asfaltada que puja a les antenes d'Alfàbia.

(WP-09) Carretera - 3,8 km - 3 hores i 12 minuts - 870 m d'altitud.
Baixem per la carretera, un poc menys d'un quilòmetre i mig, fins que trobem un desviament a la dreta i, a l'altre cantó ran del camí, un aljub cobert.

(WP-10) Desviament - 5,2 km - 3 hores i 40 minuts - 758 m d'altitud.
Agafem l'ample camí de terra i, ben aviat [5'], i després d'ignorar un parell de braços de camí a l'esquerra (oest), ens desviem a l'esquerra per un camí, el principi del qual no és gaire visible (fita).

(WP-11) Desviament - 5,6 km - 3 hores i 45 minuts - 736 m d'altitud.
Iniciem el descens, primer cap a l'oest per un camí carreter, que progressivament va girant fins orientar-se a nord/nord-est, ja amb amplada de bístia. El camí baixa zigzaguejant per un profund i obagós tàlveg, entre rotlos de sitja i barraques de carboner. Després d'uns vint-i-cinc minuts de forta davallada, per evitar un gran salt del torrent, ascendim cap a la dreta per un corriol que puja a un petit esperó rocós. Ben aviat, baixem per un nou i obac tàlveg (la coma de s'Ombra), passem un forn de calç ben conservat i arribem a una petita plataforma a tall dels espadats, també trobem una barraca més grans que las dels carboners.
Cases de la Serra
(WP-12) Balconada - 6,8 km - 4 hores i 20 minuts - 496 m d'altitud.
Continuem el descens cap al nord, per trams de l'antic sender fins a un rotlo de sitja i la corresponent barraca, punt on ens desviem a l'esquerra seguint el esborrat camí, ara a trams penjat i en marge de sosteniment al costat del pendent. Baixem direcció sud-est fent llaçades, enmig de carritxeres i creuem un torrent i, just després girem dreta i desemboquem a un ampla camí carreter. Seguim aquest camí direcció nord i creuem la paret de terme novament per un portell sense barrera. No tardem gaire en abandonar aquest camí que ens conduiria a les cases de Son Barranco, on ens trobaríem el pas tancat. Així què, seguim recte, creuem una vella reixeta i, ben aviat arribem a un porxo i a una cruïlla de camins.

(WP-13) Cruïlla - 8,6 km - 5 hores i 20 minuts - 188 m d'altitud.
Ara seguim baixant pel camí de Can Barretes, escalonat i formigonat, entre bancals d'oliverar, fins arribar de bell nou al porxo on de bon matí havíem deixat aquest camí (WP-02).
Ara sols resta acabar de baixar per aquest camí entre oliveres, fins arribar al punt on hem iniciat l'excursió.

(WP-01) Carretera Sóller - 9,2 km - 5 hores i 35 minuts - 87 m d'altitud.
Són les 13:40 h en arribar als vehicles.

Inici/ Final:  Carretera de Sóller
Temps efectiu sense parades: 4 hores i 2 minuts (Total: 5 hores i 35 minuts)
Excursió realitzada el dia: 29 de setembre de 2018
Components del grup: Pere N., Sebastià E., Fernando i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari exigent amb fort desnivell acumulat. Trams de camí desapareguts on cal bon sentit de l'orientació i una certa intuïció per seguir-los.
Referències: Emilio Alonso. Camins a sa serra d'Alfàbia. Blog Mis días de Montaña.

Aquesta és una bona volta, amb tots els ingredients. Encara que gran part del recorregut es fa per camins de muntanya, calen bona forma física i un bon sentit de l’orientació... ja que no pots badar gens. La coma de s’Ombra, és un racó que per ell tot sol val l’esforç d’aquesta volta... i no em parlem de la gran quantitat de camins de tot el recorregut. Perfectes la publicació i les fotografies. Salut... per fer camí Josep.

Hola amic Llorenç,
Completament d'acord, és una ruta exigent hi ha un fort desnivell, recordo que vaig quedar ben tocat de cames.
La coma de s'Ombra, per a mi, és espectacular, la vaig conèixer va estona de pujada, acompanyat de l'amic Lluís Sànchis, bon muntanyenc i bon coneixedor de la contrada.