dilluns, 31 de desembre del 2018

Mola de Son Ferrandell pels "Passets"

El sector de la serra de Tramuntana comprès entre els pobles d’Esporles i Valldemossa hi destaca, com a muntanya agrest i espectacular miranda, la mola de Son Ferrandell. Els inexpugnables penya-segats de la vessant nord, tenen un punt feble, el pas "es Passets", una escletxa esglaonada, que d'una manera fàcil permet superar la cinglera.
Ens guia l'amic i company de cordada Guillem Castanyer.

Inici: Km 75 de la carretera Ma-10 Andratx - Pollença. Deixem els vehicles al costat d'un grup de cases que hi ha a l'entrada de la carretera que unia Valldemossa i Esporles, per la vall de Son Cabaspre.
(WP-02) Desviació a l'esquerra.
(WP-01) Km 75 de la carretera Ma-10 - 0,0 km - 0 minuts - 489 m d'altitud.
A les 8:38 h comencem a caminar per la pista direcció a Esporles. En cinc minuts el camí ens atansa a un portell, punt on deixem la pista per desviar-nos pel camí de l'esquerra.

(WP-02) Portell (desviació) - 0,4 km - 5 minuts - 530 m d'altitud.
Després de franquejar una barrera pel costat dret, seguim un camí carreter per dins el bosc, que poc a poc va perdent alçada, volta cap a nord-est, fins arribar a una corba tancada a l'esquerra.
Olla de calç.
(WP-03) Desviament a la dreta- 1,1 km - 20 minuts - 501 m d'altitud.
Aquí, deixem el camí per la dreta i baixem per un tirany acompanyat d'algunes fites, enmig de l'alzinar. Però ben aviat desapareixen les fites i el tirany és mal de seguir. Remuntem uns quaranta metres de desnivell cap a al dreta i llavors, seguim un bocí sense camí en suau descens cap a l'est, fins recuperar de nou el tirany. Passem pel costat d'una barraca, deixem un camí de carro a l'esquerra que davalla cap a la font des Verger i tot seguit, per un gran forn de calç amb un pi al mig. Aquí hem d'estar atents doncs un minut més tard, hem de deixar el camí per la dreta (fita).
Penya-segats de la cara nord de la Mola
(WP-04) Desviació - 1,9 km - 55 minuts - 473 m d'altitud.
Voltem cap al sud-est en ascens. Dirigim les passes cap als penya-segat del vessant nord de la Mola de Son Ferrandell, per un tirany estret i amb fort rost, fins assolir la base de les blanques penyes. Aleshores, girem a l'esquerra fins localitzar una cornisa que puja en diagonal esquerra, fent una ziga-zaga, supera el cingle fàcilment. Hem arribat al pas "es Passets".
Pas "es Passets"
(WP-05) Pas es Passets - 2,4 km - 1 hora i 10 minuts - 585 m d'altitud.
Un cop superat el pas, passem pel costat d'un coll de caça de tords i arribem a una paret que hem de travessar.

(WP-06) Paret - 2,4 km - 1 hora i 15 minuts - 594 m d'altitud.
A l'altre costat, ens ajuntem amb el sender del GR, el qual agafem cap a la dreta. Deixem el caminoi per acostar-nos, cap a la dreta, a una balconada natural sobre el penyal que ens regala una bonica panoràmica, malgrat els núvols baixos que pasturen per les muntanyes. Aquí, resguardats del fresquet oratge, també aprofitem per descansar i recuperar les forces [30'].
Continuem la nostra caminada pel sender del GR direcció a Esporles, fins trobar un enorme rotllo de sitja.
Aquí deixem el sender principal, creuem el rotlo de sitja i enfilem un coster orientats a l'oest que progressivament, va girant cap al nord-oest. El tirany discorre per damunt la cinglera i passa pel costat de la font de s'Almangra, amagada entre penyals i a la nostra esquerra.
Entrada a la font de l'Almangra
(WP-07) Font Almangra - 2,8 km - 1 hora i 50 minuts - 652 m d'altitud.
Almangra, pols vermellosa, barreja de terra amb òxid de ferro i alúmina, usada per pintar les ovelles o marcar la fusta.
Passada la font, seguim el tirany que volta a l'esquerra i munta fent una ziga-zaga, fins arribar a un camí de carro, on voltem a la dreta. Continuem pujant orientats a l'est i deixant a l'esquerra un comellar, fins arribar a un ranxo de carboners, on finalitza el camí. Seguim ascendint cap a l'est per una zona rocosa. A poc a poc, ens acostem als penya-segats que pengen sobre el Verger, fins arribar a l'esperó de Son Ferrandell o Punta de n'Eugènia.
Esperó de Son Ferrandell
(WP-08) Punta Eugènia - 3,6 km - 2 hores i 26 minuts - 712 m d'altitud.
Als nostres peus la possessió de Son Ferrandell, el Pla del Rei, Son Olesa, Vistamar, ...
Tornem enrere uns metres i progressem sense camí cap a sud-est. A la nostra dreta, apareix el penya-segat que mira sobre Son Cabaspre i que no deixem fins arribar al Penyal Vermell.

(WP-09) Penyal Vermell - 4,4 km - 3 hores i 0 minuts - 663 m d'altitud.
Seguim baixant fora camí, en sentit sud-est, per un territori rocallós i, no tardem gaire en arribar a un rotlo de sitja.
Son Cabaspre
(WP-10) Rotlo sitja - 4,6 km - 3 hores i 20 minuts - 625 m d'altitud.
Des d'aquí, surt un camí carreter molt pedregós orientat a est/nord-est que després de dos-cents metres volta sud/sud-est i arriba a un ranxo de carboners. El tirany, acompanyat de fites, segueix descendint i desemboca al sender del GR, al costat d'un rotllo de sitja amb un marge de sosteniment vora el camí.

(WP-11) Sender GR - 5,2 km - 3 hores i 32 minuts - 545 m d'altitud.
Seguim el camí casi planer, en sentit sud-oest, i en pocs minuts, travessem la paret que fita els termes municipals d'Esporles i Valldemossa. Seguim les fites cap al sud, assolim un replà amb dos rotlos de sitja i barraca de carboner. Continuem baixant en fort pendent i arribem al coll de sa Basseta (abeurador).
Coll de sa Basseta
(WP-12) Coll de sa Basseta - 5,6 km - 3 hores i 52 minuts - 454 m d'altitud.
Girem a la dreta i per camí ampla baixem fins a la pista (antiga carretera d'Esporles a Valldemossa), després de travessar un portell amb barrera (Rètol: Coma d'en Llobera).

(WP-13) Pista - 5,9 km - 3 hores i 57 minuts - 434 m d'altitud.
Voltem a la dreta i amb suau ascens, relaxada caminada i desprès d'una tirada de 1,7 Km, arribem al punt on hem iniciat l'itinerari.

(WP-01) Km 75 de la carretera Ma-10 - 7,6 km - 4 hores i 26 minuts - 489 m d'altitud.

A les 13:04 h desconnectem el GPS.

Inici/ Final:  Km 75 de la carretera Ma-10 (Valldemossa)
Temps efectiu sense parades: 3 hores (Total: 4 hores i 26 minuts)
Excursió realitzada el dia: 24  d'octubre de 2018
Components del grup:  Guillem Castanyer, Pere Nigorra, Pere Amengual, Gabriel Martorell, Sebastià Escarrer, Joan Puig i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari moderat, discorre per camins de carro, tiranys de muntanya i trams sense camí per terreny rocós. No és aconsellable fer aquest itinerari en dies de caça menor.

Aquesta me l’apunt (com d’altres). No he fet es Passets, i em sembla molt interessant com accés a n’aquesta mola de Son Ferrandell, per altra banda un poc oblidada per noltros. Al final seguint ses teves passes ja en tenim prou. Molt bona tot el conjunt de la publicació i perfecte per seguir-te. Salut amic

Hola amic Llorenç,
M'alegra el teu interès per aquest itinerari, però veient els vostres, penso què és molt curt i justet per a vosaltres.
Doncs mira per on! jo penso el mateix, seguint les teves passes, en tenim abastament.
Compartint, ens enriquim tots plegats.
Molt agraït pel teu comentari. Salutacions.