dissabte, 15 de desembre del 2018

Puig de sa Grua pel pas de s'Arna

Puig de sa Grua
Cim del Puig de Sa Grua de 481 m.s.n.m. a una àrea rocosa amb avencs i rodejat de pins, ullastres, garballó i herbàcies. Amb un gran domini visual de quasi tot la vall central d’Andratx, la vall interna de s’Alqueria, la vall d’es Capdellà, i zones costeres de Calvià i Andratx. Molt a prop del cim es localitza un jaciment arqueològic, una gran cova funerària denominada "es cementeri des Moro - cova de Son Bosc". Presenta unes mides aproximades d’uns 23,50 de longitud per uns12,30 metres d’amplada amb planta irregular. (Catàleg patrimoni històric d'Andratx).

(WP-01) Es Capdellà - 0,0 km - 0 minuts - 129 m d'altitud.
A les 8:34 h, iniciem la caminada sortint del nucli urbà, pel carrer Coll de n'Esteve. Seguim la carretera Ma-1031 direcció a Andratx passant pel costat de la masia de Son Cabot i, més amunt en una corba, deixem a l'esquerra la desviació a la Vall Verda. Al següent revolt (devers 1 Km del punt de sortida), topem amb una cruïlla de camins. Un rètol indica " Camí Vell de Capdellà a Andratx ".

Camí Vell de Capdellà a Andratx
(WP-02) Desviament - 1 km - 15 minuts - 173 m d'altitud.
Prenem aquest camí cap a la dreta i creuem un petit portell. El sender marca una ampla corba a l'esquerra i després d'uns tres-cents metres des de la carretera, deixem aquest camí. (estaca de fusta amb pintura blava).

(WP-03) Tirany - 1,3 km - 20 minuts - 201 m d'altitud.
Prenem un tirany que surt a la nostra dreta en pujada. Seguim el caminet, orientats a nord-est, passem pel costat d'un barraca esfondrada i un aljub tapat, a l'esquerra. El sender marca una corba a l'esquerra i s'orienta a sud-oest, però ben aviat el deixem i ens enfilem cap a la dreta (nord) en forta pujada i fora camí, fins arribar al peu de les altes penyes. Voltem a l'esquerra per la base de les parets, i en un no res, veiem a una estreta canal a la paret. Hem arribat al pas de s'Arna.

Pas de s'Arna
(WP-04) Pas de s'Arna - 1,8 km - 40 minuts - 278 m d'altitud.
Ens enfilem uns metres per dins la rosta canal, amb l'ajuda de les mans, i en sortim voltant en diagonal esquerra per una estreta i aèria cornisa. Llavors, voltem a la dreta i arribem a dalt de la serra del coll de n'Esteve. Seguim l'ampla carena rocosa, traspassem una paret de terme (divisòria dels municipis d'Andratx i Calvià) i ens atansem al tall dels espadats per admirar les vistes de la contrada.

(WP-05) Mirador - 2 km - 50 minuts - 307 m d'altitud.
Des del mirador, voltant casi nord ens separem de la línea dels espadats, fins enllaçar amb un marcat camí, el qual avança, nord/nord-est, en suau pendent en mig del boscatge. Uns quinze minuts més tard, arribem a les ruïnes de la Maravella.

(WP-06) Ruïnes - 2,6 km - 1 hora i 5 minuts - 351 m d'altitud.
Fem una aturada [17'] per berenar i recobrar forces. Reprenem la marxa, creuem un portell i voltem a l'esquerra per un camí carreter direcció nord/nord-oest. Un xic més amunt, gira a l'esquerra fins orientar-se a nord/nord-est, avança casi planer, i atenció, uns quatre-cents metres des del portell, veiem unes fites al costat dret, que ens indiquen la pujada cap al cim. Voltem a la dreta, i enfilem la rosta pujada per dins la garriga. No hi ha camí, però no hi ha pèrdua, hem de seguir les fites direcció nord-oest. Més amunt, avancem per una ampla canal entre dos puntals rocosos i, a la cota 450 m, rectifiquem la passa cap al nord, fins assolir el cim, coronat pel típic vèrtex geodèsic.

(WP-07) Puig de sa Grua - 3,3 km - 1 hora i 50 minuts - 483 m d'altitud.
Aquest cim fa partió entre els termes d'Andratx i Calvià. A pocs metres del vèrtex direcció nord, dins el terme d'Andratx, es localitza la cova d'enterrament "es cementeri des Moro o cova de Son Bosc".
Davallem del cim seguint el mateix camí, fins arribar de nou al portell del costat de les ruïnes de la Maravella. Seguim a l'esquerra, per un sender molt fressat, direcció al Galatzó i, uns quatre-cents metres més endavant, on el camí marca una corba a la dreta, el deixem per l'esquerra. Si seguíssim aquest camí, arribaríem a la finca privada des Son Hortolà, que es troba tancada. Pugem, nord fins a una paret, que tanca el coll de sa Grua.

Galatzó des del puig de sa Grua
(WP-08) Coll de sa Grua - 4,5 km - 2 hores i 40 minuts - 353 m d'altitud.
A l'altre cantó de la paret, prenem un tirany fitat, orientats a nord-est. El caminet davalla per dins una ombrívola coma, i al cap d'uns minuts [10'], desemboca a una ampla pista, després de passar pel costat d'un forn de calç. Agafem el camí cap a la dreta en davallada, fins arribar a la caseta des Tramuntanal, deixant un poc abans el desviament a l'esquerra que du a l'àrea de s'Argolla.

(WP-09) Cases del Tramuntanal - 5,4 km - 3 hores - 204 m d'altitud.
Seguim el nostre itinerari, acompanyat de balises, en suau descens i, després d'unes marjades, arribem al camí de Galatzó.

(WP-10) Sender GR - 5,8 km - 3 hores i 5 minuts - 167 m d'altitud.
Voltem a la dreta, traspassem un portell pel pas dels vianants, i en relaxada caminada, arribem de nou a la vila des Capdellà.

(WP-01) Es Capdellà - 8 km - 3 hores i 32 minuts - 129 m d'altitud.
A les 12:06, desconnectem el GPS. Punt i final.

Inici/ Final:  Es Capdellà (Calvià)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 30 minuts (Total: 3 hores i 32 minuts)
Excursió realitzada el dia: 13  d'octubre de 2018
Components del grup: Pere N., Biel Pomar, Fernando i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: L'itinerari discorre per camins de carro i tiranys de muntanya a excepció de l'aproximació al pas de s'Arna i la pujada al cim, que són sense camí. Per superar el pas de s'Arna, cal estar acostumat a fer petites grimpades i no tenir vertigen
Referències: Pep Torrens. Puig de sa Grua

Lo dit, amb ses teves publicacions ja tenim els nostres recorreguts. Aquesta zona, no la coneixem gaire, ni siquiera la vall Verda. M’ha semblat una molt bona publicació i una volta molt interessant. Enhorabona per aquesta nova eixida. Una aferrada Josep

Aquest és un recorregut massa curt per vosaltres.
Quan el vaig dissenyar, no vaig tenir temps de cercar informació, sols sabia que el camí passava per les cases privades de Son Hortolà. Seguirem els tiranys marcats al mapa de l'Alpina. Va ser després que cercant informació al catàleg de Passos de l'amic Joan, vaig veure que havíem pujat pel pas de s'Arna.