diumenge, 20 de gener del 2019

Galilea - Torrent de Son Martí

Església parroquial de Galilea
Tornem un altre vegada al torrent de Son Martí, però aquest cop partint del poblet de Galilea. Volem arribar-nos a la cova d'en Salvador i després baixar per un llarg comellar fins al torrent abans esmentat, visitar les ruïnes del molí fariner i el safareig, la font ufana de Son Martí i la font de s'Alzina. Posteriorment, desviar-nos cap a la cova dels Cavallers per un rost comellar. Finalment pujar pel bonic camí que entra a la vila pel camí des Rafal.

(WP-01) Galilea (Puigpunyent) - 0,0 km - 0 minuts - 435 m d'altitud.
A les 8:14 h partim de la carrera de les Timbes, on s'aixeca la façana principal de l'església parroquial de la Immaculada Concepció de Galilea.
Davallem per unes escales fins la carretera Ma-1032 i sortim del nucli urbà direcció a es Capdellà. Als pocs minuts de caminar per asfalt, passat el Km 7, vora un revolt, comença un camí ample, per on continuem.
Puig de Galatzó
(WP-02) Desviació a la dreta - 0,8 km - 14 minuts - 399 m d'altitud.
El camí passa per davant la casa de "sa Rateta" i travessa la paret que fita els termes municipals de Puigpunyent i Calvià. A l'altre cantó, voltem nord (dreta) i avancem sense camí paral·lels a la paret de terme que tenim a la dreta. A poc a poc ens separem d'aquesta i passem pel costat de dos aïllats i alts pins, direcció a un esperó que es divisa davant nostre. Mentrestant, gaudim d'un espectacular paisatge, la Mola de s'Esclop el puig de Galatzó il·luminats sobre un cel ennigulat.
Perdem una mica d'alçada per voltejar l'esperó, creuem una paret de partió i girem a la dreta. Uns metres més endavant ja albirem l'entrada de la cova, però per arribar-hi hem de fer una exposada desgrimpada amb la roca ben banyada per la rosada. Decidim no arriscar-nos i tornem enrere pel mateix traçat, fins arribar de nou al camí principal. Un altre dia serà, o no!
En aquesta cova es varen trobar, enterraments d’inhumació i restes ceràmics talaiòtics i romans. La cova és ja citada per en L.S. de Austria (1869/91) i a vegades referenciada com a cova d’en Sabater. Presenta un desnivell de 15 m, el diàmetre virtual en planta és de 34 m. (C.C.M. de J.A. Encinas).
Seguim el camí i, després d'un revolt, ens desviem pel tirany que surt a la dreta, ja que el camí de front segueix cap a la carretera.
Aquest nou tirany descendeix per dins un tàlveg enmig de la garriga i cinc minuts més tard passa per a un nou trencall, on prenem el camí de l'esquerra.

(WP-03) Desviació - 2,3 km - 1 hora i 10 minuts - 351 m d'altitud.
El fressat tirany discorre entre carritxeres en suau ascens, fins arribar a un collet tancat per una baixa paret de pedra en sec, no gaire en fora del Pla dels Pins.
Collet (WP04)
(WP-04) Coll - 2,5 km - 1 hora i 13 minuts - 361 m d'altitud.
Sense creuar la paret, baixem entre l'espessa vegetació, dins la petita coma. Llavors, progressem cap al sud enmig d'altes carritxeres, fins ensopegar amb un rotlo de sitja.

(WP-05) Rotlo de sitja - 2,7 km - 1 hora i 23 minuts - 326 m d'altitud.
Des de la antiga carbonera, arranca un remot camí carreter que davalla en ziga-zaga, el qual ens mena a la carretera Ma-1032 ( km 5), després de salvar un enorme pi entravessat al mig del camí.

(WP-06) Carretera - 2,8 km - 1 hora i 30 minuts - 296 m d'altitud.
Creuem la carretera i continuem el descens cap al sud per dins el tàlveg, obrint-nos pas entre l'espessa vegetació i travessant grans pins tombats pels temporals. No tardem gaire en ensopegar amb un remot camí, possiblement d'amplada de carro que, en davallada i fent un parell de marrades, ens atansa a un enorme olla de calç ben conservada.
Forna de calç (WP-07)
(WP-07) Forn de calç - 3,2 km - 1 hora i 50 minuts - 214 m d'altitud.
Aquí és un bon lloc per fer una aturada i recobrar forces [20']. Desprès del descans, reprenem la marxa continuant el descens pel que queda del camí, fins enllaçar amb el sender que discorre paral·lel a la riba dreta del torrent de Son Martí.
Voltem a la dreta i el seguim devers un centenar de metres, que és quan veiem a l'altre costat les ruïnes d'un molí d'aigua fariner. Travessem el jaç del torrent, que baixa ben alegre arran de les pluges d'aquesta tardor, i arribem als vestigis del mencionat molí.
Molí d'aigua fariner
(WP-08) Molí - 3,6 km - 2 hores i 24 minuts - 167 m d'altitud.
Al costat esquerra de la construcció, hi ha un enorme safareig (28 x 6 x 1,70 metres exteriors) destinat a emmagatzemar l'aigua que movia el mecanisme del molí. L'aigua era conduïda per una canal de pedra provinent de la font ufana de Son Martí.
Una raconada força bonica i solitària que bé es mereix una aturada.
Continuem pel camí amb el torrent a la nostra esquerra i al cap d’uns 170 metres el travessem i passem a l'altre cantó. Seguim avançant acompanyats de l'agradable remor de l'aigua i, després de passar un camp de conreu, voltem cap al nord amb el barranc a la dreta, fins arribar a la primera font ufana, la de Son Martí, tapada entre esbarzers i molt activa.

(WP-09) Font Ufana de Son Martí - 4,5 km - 2 hores i 44 minuts - 204 m d'altitud.
Continuem avançant en suau ascens i, uns 400 m més amunt, i a l'altre cantó del torrent, trobem la font ufana de s'Alzina.
Font ufana de s'Alzina
(WP-10) Font de s'Alzina - 4,9 km - 2 hores i 56 minuts - 221 m d'altitud.
El broll surt per un forat d’uns 0,30 x 0,30 metres irregular situat a uns 8 metres de sa vorera des torrent; un xaragall fa arribar l’aigua fins ell en el lloc on hi ha un pou natural. (Fonts de Mallorca).
Un poc més amunt, ja de nou en el terme municipal de Puigpunyent, salvem una paret transversal de pedra en sec i apareix una peculiar construcció.

(WP-11) Paret - 5,1 km - 3 hores i 11 minuts - 236 m d'altitud.
Un mur de contenció, amb grans contraforts, que tanca el torrent que baixa del vessant de son Cortei.
Just en aquest punt (cruïlla de torrents) ens desviem a l'esquerra per arribar-nos fins a la cova dels Cavallers.
Les fites ens menen per dins un estret i humit tàlveg en fort ascens. Més amunt, sortim del jaç de la torrentera i ens enfilem, pel vessant esquerra, per una rosseguera molt rosta, fins assolir la boca de la cavitat, que es troba ben amagada.
Cova dels Cavallers
(WP-12) Cova dels Cavallers - 5,3 km - 3 hores i 21 minuts - 287 m d'altitud.
 “ L.S. de Austria cita la caverna en “Die Balearen… (1869/91)” la cova, encara que només té una sala, està dividida en una part baixa i una altra alta, en total té 30 m de llarg per 31,2 d’ampla i 2,3 d'alçària mitjana.
Una cop visitada la cova, retrocedim fins arribar al punt on hi ha els murs de contenció. L'altre costat de la paret, s'inicia un bonic camí carreter, amb trams empedrat, que ascendeix descrivint llaçades cap a Galilea. En finalitzar la pineda, el camí es converteix en un tirany de muntanya que discorre en pujada enmig de la garriga. Mentrestant, cap a l'est, divisem la silueta inconfusible del puig de na Bauçana i les cases de Son Cortei.
Després de deixar una casa a la dreta, enllacem amb el carrer asfaltat Costa d'en Mandons que desemboca al camí des Rafal, on el seguim per la dreta, fins trobar el pou homònim.
Pou del Rafal
(WP-13) Pou del Rafal - 6,7 km - 3 hores i 26 minuts - 391 m d'altitud.
La coberta és en forma de capelleta arrodonida, amb un arc apuntat al capdavant, protegit per una reixa de ferro. A la part dreta es conserva una pica de secció rectangular. No s'ha vist mai eixut i en bons anys pot tenir fins a 15 m d'aigua. (Puigpunyent. Guia dels pobles de Mallorca).
Des del pou, voltem a l'esquerra, en ascens per un camí estret de terra, fins arribar davant les cases de Can Carles, on voltem a la dreta per un carrer que discorre paral·lel a la carretera i que ens deixa a l'entrada del poble.

(WP-01) Galilea - 7,2 km - 4 hores i 43 minuts - 430 m d'altitud.
A les 12:57 arribem a la plaça de l'església, on finalitzem la caminada.

Inici/ Final:  Galilea (Puigpunyent)
Temps efectiu sense parades: 3 hores  (Total: 4 hores i 43 minuts)
Excursió realitzada el dia: 19  de desembre de 2018
Components del grup:  Pere Nigorra, Vicenç, Joan Femenia, Andreu, Joan Puig, Joan Manera, Pere Amengual, Magdalena, Joan Amengual i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: L'itinerari discorre per camins de carro i tiranys de muntanya. Hi ha trams on l'antic camí ha desaparegut, per això cal bon sentit de l'orientació i certa intuïció per seguir-lo. L'aproximació a la cova d'en Salvador és sense camí per un terreny escarpat, s'ha de realitzar una petita desgrimpada un xic exposada i si la roca és banyada, la dificultat augmenta considerablement.
Altres itineraris: Torrent de Son Martí.

Una volta que tenim pendent, com tantes altres, i que amb aquesta variant crec que l'heu feta més interessant. Tota la publicació, fotos i informacions, molt bona Josep, perfecte diria jo. Salut amic

És una volta curta però agraïda. Aquesta variant, el camí del qual no figura en el mapa de l'Alpina, és una bona opció per davallar al torrent de Son Martí. Hi ha restes de tirany i no és gens complicat.
Moltes gràcies pel teu amable comentari.