dilluns, 28 de gener del 2019

Puig de s'Alqueria pel pas de sa Fesa

Puig de Son Poc i cases de s'Alqueria d'Avall
Clàssica ascensió al puig de s'Alqueria (609 m), anomenat popularment Sa Gúbia.
Fem l'aproximació al pas de sa Fesa, des del camí de la Muntanya,  faldejant el vessant nord-est del puig de sa Plana (615 m).
Punt de partida: Km 15,800 de la carretera Ma-11 de Palma a Sóller. Deixem el vehicle a un aparcament situat a la vorera de la carretera, un poc abans d'arribar al trencall de les cases de l'Alqueria d'Avall.

(WP-01) Km 15,800 carretera Ma-11 - 0,0 km - 0 minuts - 201 m d'altitud.
A les 8,33 h iniciem la caminada pel camí asfaltat que du a les cases de l'Alqueria d'Avall, amb una gran façana i un enorme portal forà d’arc rodó adovellat, presidit per l’escut de la família Pizà.
Continuem pel camí carreter que surt a l'esquerra de les cases. Ben aviat, al segon revolt, deixem el camí principal.
Cases de s'Alqueria d'Avall
(WP-02) Desviament - 0,5 km - 8 minuts - 216 m d'altitud.
Continuem tot dret per una altre camí, també d'amplada de carro. Al cap de pocs moments, gira en direcció a nord-oest i ascendeix entre feixes d'oliverar. Més amunt marca dues corbes seguides i continua pujant per la falda de l'afilat puig de son Poc (493 m), fins arribar a unes marjades, on finalitza. Llavors, seguim en ascens per un caminet, marcat pel pas del bestiar i, al cap de poc, enllacem amb el camí ample de sa Muntanya.
Camí de Muntanya, amb el puig de Son Nassi al fons.
(WP-03) Pista - 1,4 km - 28 minuts - 315 m d'altitud.
Seguim en ascens cap a l'esquerra per la sinuosa pista de terra, amb la silueta del puig de son Nassi (577 m) al front. Pugem, fent dreceres per les escaletes entre els bancals per estalviar-nos les diverses corbes que fa el camí. Així, ales 9:15 h arribem a un portell sense barrera, tot d'una després de deixar a l'esquerra un porxo d'un aiguavés de teules amb un coll de cisterna a la vorera.
Porxo amb un coll de cisterna
(WP-04) Portell - 1,9 km - 44 minuts - 392 m d'altitud.
A l'altre cantó, seguim el camí carreter a peu pla, direcció nord. Al cap de pocs minuts, volta a l'esquerra i comença a pujar entre restes de l'activitat dels carboners, fins que finalitza a un rotlo de sitja. Continuem orientats a nord-oest en forta pujada per un desdibuixat tirany i, aviat arribem a una paret coronada per una vella reixeta que marca el canvi de propietat.

(WP-05) Paret - 2,3 km - 1 hora i 5 minuts - 453 m d'altitud.
Un cop a l'altre cantó, avancem (oest) per un tirany molt estret que discorre pel inclinat vessant nord del puig de sa Plana (615 m). Caminen gairebé planers mantenint la cota 450 m i ascendim bruscament cap al pas de sa Fesa, al qual hi arribem a les 10:00 h.
Pas de sa Fesa
(WP-06) Pas de sa Fesa - 2,8 km - 1 hora i 28 minuts - 523 m d'altitud.
Aquest pas és una profunda i estreta escletxa entre roques. Al bell mig hi ha una barrera de fusta amb un nou botador metàl·lic que trona a marcar el canvi de finques.
Un cop superat el pas, avancem sud per un camp de conreu fins desembocar a un camí ample de terra. Deixem a la nostra dreta el camí que prové de la cometa Vera i prosseguim sud, fins enllaçar de nou amb el camí de sa Muntanya, al costat d'un cobert de nom el porxo del Pouet.

(WP-07) Camí de sa Muntanya - 3,3 km - 1 hora i 40 minuts - 513 m d'altitud.
Girem a l'esquerra i avancem cap al sud. Ben aviat, ran del camí, apareix una bassa per abeurar els animals de planta rectangular. Aquí decidim fer una petita aturada per descansar i fer un mos [25'].
Reprenem la caminada gairebé planer, travessem un portell amb barrera i assolim el coll de la Senyora.
Coll de la Senyora
(WP-08) Coll de la Senyora - 3,9 km - 2 hores i 18 minuts - 536 m d'altitud.
En aquest coll, hi ha la fita que recorda que el mirador i el refugi que hi ha dalt del puig de s'Alqueria foren construïts pel Foment de Turisme l’any 1958 a la memòria d’uns dels seus fundadors, l’excursionista Leandre Ximenis (1864-1938).
En aquest punt deixem el camí ample i voltem a la dreta (sud) per un camí de ferradura que ascendeix en forta pujada envoltat de pins i d’alzines, amb càrritx, xiprell, estepes, mates i boix (Buxus balearica). Pocs minuts més endavant, arribem a un botador metàl·lic que traspassa un reixat de filferro.
Franquejat el botador, iniciem la pujada final per la carena de la muntanya, per damunt roques. Prest deixem a l'esquerra el refugi i assolim el puig de s'Alqueria, també dit de sa Gúbia, coronat per un vèrtex geodèsic i el mirador abocat sobre l'abisme.
Puig de s'Alqueria
(WP-09) Puig de s'Alqueria - 4,2 km - 2 hores i 34 minuts - 607 m d'altitud.
Les vistes són impressionants: La Serra d’Alfàbia, la Comuna de Bunyola, la Badia de Palma, el Penyal d’Honor, el Puig de Gatatzó, el Puig Major, Massanella…
Després d'una breu aturada, davallem del cim pel mateix camí fins arribar de nou al coll de la Senyora.
Des del coll, ja sols ens resta baixar, amb relaxada caminada, per la llarga i sinuosa pista, fins arribar a les cases de s'Alqueria i a continuació a la carretera.

(WP-01) Km 15,800 carretera Ma-11 - 9,3 km - 4 hores i 10 minuts - 201 m d'altitud.
A les 12:43 h arribem a l'aparcament, final de la caminada.

Inici/ Final:  Km 15,800 de la carretera Ma-11
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 54 minuts (Total: 4 hores i 10 minuts)
Excursió realitzada el dia: 22  de desembre de 2018
Components del grup:  Pere Nigorra, Biel Pomar i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Camins de carro i tiranys de muntanya. Precaució l'aproximació al pas de sa Fesa (entre el WP-05 i el WP-06).

Clica la següent imatge per veure l'àlbum de fotografies:https://photos.app.goo.gl/9KmQtXHWtmd2mC4q6

M’ha agradat molt aquesta variació d’un recorregut “clàssic”. Aquesta pujada cap al pas de sa Fesa l’he trobada molt interessant, encara que l’amo en Biel igual opina el contrari. Fa temps que no hi hem passat, però veig que l’aparcament a prop del portell no és possible. Molt bona publicació Josep. Enhorabona.

És una variant per pujar al pas de sa Fesa que de moment es pot passar. En canvi, segons m'han comentat, on hi ha problemes seriosos (barreres tancades), és al final de la baixada clàssica pel comellar de l'Infern.
L'aparcament és abans d'arribar al camí d'accés a les cases de s'Alqueria d'Avall.
Moltes gràcies pel teu amable comentari.