dilluns, 7 de gener del 2019

Serra de Cúber Nord, pel pas de n'Alou

Serra de Cúber
Ascendim a la serralada de Cúber pel pas de n'Alou i la recorrem en sentit nord-est fins al darrer cim (cota 943 m). Baixem per l'accidentat coster que mira cap a l'embassament. Un recorregut curt de 6,5 Km, d'unes 4 hores de durada, un mica exigent i esportiu, però recompensat per les vistes panoràmiques.

Inici: Deixem el vehicle a l'aparcament de l'embassament de la finca pública de Cúber, situat a prop del km 34 de la carretera Ma-10 d'Andratx -Pollença.

(WP-01) Km 34 de la carretera Ma-10 (Andratx - Pollença) - 0,0 km - 0 minuts - 762 m d'altitud.
Són casi les 9:00 h quan iniciem la caminada. A l'altre cantó de la barrera, seguim a la dreta l'indicador del GR que ens porta pel camí planer que voreja l'embassament per la riba nord.
Sa Rateta i Lofra s'emmirallen a les aigües tranquil·les del pantà. Ens sorprèn veure'l tant baix, malgrat les abundants precipitacions d'aquesta tardor. Un cop passat el pantà, traspassem el torrent de Binimorat i, una mica més amunt, franquegem la barrera que dóna pas a l'ampla pista que ve del coll de Lofra. Ascendim per aquesta pista i, uns quatre-cents metres més endavant (després d'un pal d'electricitat), l'abandonem per la dreta.
Encletxa del pas de N'alou
(WP-02) Desviació cap al pas de n'Alou - 2,6 km - 38 minuts - 768 m d'altitud.
Ens envolta un gran paisatge: cap al nord-oest la llarga serralada de Cúber, la qual té cims de 880 metres fins a 979 metres d'altitud i una gran obertura on es localitza el pas de n'Alou que permet travessar de la vall de Cúber a la coma de Son Torrella. Al sud-est, les elevacions de na Franquesa i sa Rateta.
Després de travessar el torrent, emprenen la forta muntada orientats a nord, per un terreny, primer escalonat, i després pedregós. A mesura que anem pujant, trobem algunes esporàdiques fites que ens aproximen a la falda de les penyes. Continuem per la base del espadats, fins que arribem a una canal força vertical i llisa per on és factible ascendir amb l'ajuda de les mans, és el pas de n'Alou o pas de n'Alí.
Pas de n'Alou o de n'Alí
(WP-03) Coll - 3,3 km - 1 hora i 10 minuts - 922 m d'altitud.
Un cop arribem al coll (cota 922 m), ja comencem el recorregut per la cresta. Baixem, en tendència a la dreta pel vessant contrari.
Aquí fem una pausa [20'] per berenar, i tot seguit ens enfilem al llom de la serralada, després de franquejar una paret coronada amb una vella reixeta. Caminem per un tram ampla poblat d'aïllades alzines i assolim, amb una curta grimpada, el cim de la cota 955 m.
Continuem crestejant, sense masses dificultats, doncs la cresta és discontínua, amb petites grimpades i desgrimpades, trams més estrets i aeris i trams caminant per l'ampla llom, entre algunes alzines. Així, a les 11:10 h arribem al cim més alt d'aquest sector, la cota 979 m. Fem una pausa per rehidratar-nos i menjar uns ganyips. Mentrestant contemplem l’embassament de Cúber, sota els nostres peus.
Després de la cota 955 m, creuem un replà amb alzines que convida a fer una aturada. Ens trobem damunt el petit embassament militar. A partir d'aquí la serra es transforma novament en un ampla llom facilitant enormement la passa.
El darrer tram s'estreny una mica, però sense dificultats aparents, ascendim a les dues cotes finals, la 939 m., on al seus peus es troba un profund avenc.
Pujant al cim de la cota 955 m
(WP-04) Avenc - 4,9 km - 2 hores i 56 minuts - 928 m d'altitud.
I a continuació la cota 943 m. el darrer cim, gairebé damunt la base militar. Són les 12:00 h. en punt.
Passem un bon moment al cim. El dia és esplèndid i també ho són les vistes.
Crestejant
(WP-05) Cota 943 m - 5 km - 3 hores - 943 m d'altitud.
A partir d'aquí, seguim les informacions que amablement ens ha facilitat en Tomàs Vibot. Baixem, sense cap traça de camí, cap al sud-est (mirant a l'embassament), creuem un replà rocós, i atansem una segona esplanada, un poc més gran a 910 m d'altitud. A continuació girem a l'esquerra (gairebé est) i entrem en una mena de canal o corredor força escarpat i rost, entre algunes alzines. Un cop a la cota 860 m., tornem a baixar cap al sud, mirant a l'embassament. Deixem un esperó, a l'esquerra, coronat per una alzina, i trobem restes d'un antic camí de ferradura.

(WP-06) Restes tirany - 5,3 km - 3 hores i 27 minuts - 840 m d'altitud.
Intentem seguir el camí, cosa gens fàcil ja que es troba molt desfet, i arribem a un rotlo de sitja.
Crestejant
(WP-07) Rotlo de sitja - 5,4 km - 3 hores i 32 minuts - 810 m d'altitud.
Continuem el descens orientats al sud, cap a un pal d'electricitat, fins passar pel seu costat i, tot d'una, arribem al camí que envolta el pantà, al costat del pontet que travessa el torrent que baixa de la base militar.

(WP-08) Camí embassament - 5,7 km - 3 hores i 42 minuts - 747 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra i tornem pel mateix camí al punt que hem iniciat aquest itinerari, mentre, si ens girem enrere, donem un darrer cop d'ull a la serralada que hem recorregut i l'escarpat coster per on hem davallat.

(WP-01) Km 34 de la carretera Ma-10 (Andratx - Pollença) - 6,4 km - 3 hores i 56 minuts - 762 m d'altitud.
A les 12:56, arribem a l'aparcament. Ha estat un recorregut força engrescador.

Inici/ Final:  Km 34 de la carretera Ma-10 (Escorca)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 36 minuts (Total: 3 hores i 56 minuts)
Excursió realitzada el dia: 8  de desembre de 2018
Components del grup:  Pere N., Agustí, Sebastià E. i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari sense camí, cal estar avesats a fer grimpades i desgrimpades.
Altres itineraris:
Serra de Cúber Integral.
Serra de Cúber pel pas de la Cova de Son Torrella.

Una volta ben entretinguda i a on heu pogut gaudir d’unes vistes fantàstiques. Heu fet un recorregut molt interessant amb una baixada cap a l’embassament, desconeguda al manco per jo. La publicació, imatges i informació perfectes. Salut amic.

El que destacaria, com a novetat, és la baixada de la serra cap a l'embassament, no és gens complicada i molt pràctica (estalvia la carretera) per tancar el cercle de l'excursió.
Tinguérem un bon dia per gaudir de les espectaculars vistes.