dimarts, 26 de febrer del 2019

Puig de sa Font pels passos del Puig i de sa Partió

Pas de sa Regata
La ruta habitual per pujar al puig de sa Font era botar la paret i reixeta del Teix, al coll de Pastoritx o de sa Foradada, per després tornar-la a botar més amunt. Amb el pas del Puig se'ns obre una alternativa més accessible que evita les molestoses reixetes (Passos de l'Illa de Mallorca).
El punt d'inici es situa a la Urbanització de s'Arxiduc de Valldemossa. Hi accedirem per la carretera Ma-1110 de Palma a Valldemossa a l’alçada del Km 17,200.

(WP-01) Urbanització de s'Arxiduc (Valldemossa) - 0,0 km - 0 minuts - 431 m d'altitud.
A les 8,20 h, iniciem la caminada a peu pla per la pista de la Coma dels Cairats, direcció nord-est. Aviat, franquegem una barrera per un pas lateral. Més endavant, travessem una segona barrera amb un pas canadenc i deixem el trencall de la dreta que du a sa Coma. Continuem per la pista i després de deixar a la nostra dreta la caseta en ruïnes de la font de na Ropit, voltem cap a la dreta, pel primer trencall que trobem.

(WP-02) Desviació a la dreta - 1,3 km - 15 minuts - 471 m d'altitud.
Un quart d'hora més tard, trobem una nova cruïlla de camins, agafem el de l’esquerra (per la dreta aniríem a Sa Coma), superem un marge per uns escalons i arribem al Pla dels Xots, on hi ha una paret seca a la dreta que separa l’alzinar de les marjades i fa partió entre les finques de sa Coma i Pastoritx.
Pla dels Xots
(WP-03) Pla dels Xots - 2,2 km - 35 minuts - 548 m d'altitud.
Des del Pla, seguim en ascens cap a l'est, per un tirany que s'endinsa dins l'alzinar. Travessem una paret seca, voltem en tendència cap a la dreta i en forta pujada, assolim un petit portell, obert a una nova paret, que ens deixa al Pla dels Xots de Dalt.

(WP-04) Paret - 2,5 km - 45 minuts - 628 m d'altitud.
Anem a l'esquerra i seguim avançant cap al nord-est per dins el bosc d'alzines, entre restes de l'activitat dels carboners. El camí va pujant fins atracar-se al tall de les timbes.

(WP-05) Mirador - 3 km - 1 hora - 668 m d'altitud.
Una bona balconada, a sota la canal del pas de sa Regata.
Seguim el tirany fitat, travessem una paret seca per un esbaldrec i, un xic més endavant, damunt un esperó amb vistes a Valldemossa, deixem unes fites que baixen al pas de sa Regata, també anomenat pas d'en Príam. Ara el camí es difumina molt i, seguint les fites en ascens cap al nord-est, desemboquem a un camí carreter.

(WP-06) Camí carreter - 3,6 km - 1 hora i 28 minuts - 801 m d'altitud.
Aquí és un bon lloc per fer una parada i berenar [20']. Continuem endavant seguint aquest ample camí, el qual en pocs minuts, ens deixa al camí del Caragol, que per l'esquerra ve de la font dels Polls.
Enllaç amb el camí del Caragol
(WP-07) Camí del Caragol - 4 km - 2 hores - 788 m d'altitud.
Prenem cap a la dreta. El sender ascendeix fent revolts i mor a un rotlo de sitja. A partir d’aquí dirigim la passa cap al nord, en forta pujada direcció a una paret seca que tenim davant nostre, però abans d'arribar-hi anem voltant a la dreta (est) fins ensopegar amb una altre paret tranversal i trobar un esbaldrec que ens permeti creuar-la.

(WP-08) Pas paret - 4,8 km - 2 hores i 20 minuts - 788 m d'altitud.
Un cop a l'altre cantó, baixem cap al sud-est mantenint la paret en sec a l'esquerra. No hi ha camí i el pendent és fort. Així, travessem un primer collet i ascendim per l'altre vessant, sempre vorera a la paret. Després d'una curta davallada i de superar unes penyes amb l'ajuda de les mans, arribem al coll de sa Foradada o de Pastoritx.

(WP-09) Coll - 5,1 km - 2 hores i 45 minuts - 870 m d'altitud.
Per la dreta baixa un tirany que ens duria a la casa de neu superior de Pastoritx, situada a la part alta de la coma de ses Sitges. Però nosaltres anem a cercar el pas del puig de sa Font, una via d'ascens al puig homònim. Anem a la dreta uns metres en suau descens i faldegem en diagonal esquerra, en suau pujada direcció sud/sud-oest per un difuminat tirany, fins arribar al peu d'unes penyes. Hem arribat al pas del puig.
Pas del Puig de sa Font
(WP-10) Pas del puig de sa Font - 5,4 km - 2 hores i 55 minuts - 859 m d'altitud.
És una rampa escalonada de roca llisa, on s'ha d'anar alerta a relliscar. És un pas antic, ja que a l'arrencada, a la part de baix, hi ha un petit marge. Sembla que enllaçava les dues cases de neu, la Superior de Pastoritx i la del puig de sa Font, encara que no pertanyien a la mateixa possessió. (Passos de l'Illa de Mallorca).
Ens enfilem per les penyes, voltem primer a l'esquerra i, tot d'una anem virant cap a la dreta, mentre anem sortint del bosc. Progressem sense camí per un terreny rocós amb carritxeres i algun aïllat pi, travessem un filferro i passem pel costat de la casa de neu del puig de sa Font situada a 935 m d'altitud (WP-11). Encaminats cap al sud-est per una ampla canal de roques i amb un darrer esforç, assolim el cim del puig de sa Font (966 m).
Puig de sa Font
(WP-12) Puig de sa Font - 5,8 km - 3 hores i 25 minuts - 966 m d'altitud.
Corre un oratge ben fresc i la boira cobreix els cims de la Serra. Després de fer les fotos de rigor, davallem del cim pel mateix traçat fins a la casa de neu. Llavors, dirigim la passa orientats a sud-oest, camp a través. Anem a cercar el pas de sa Partió, situat als espadats que pengen a la coma de ses Sitges. El terreny continua complicat, les carritxeres tapen els forats i les esquerdes de les roques. Sempre que podem, és més fàcil avançar per damunt les roques. Al cap d'uns deu minuts del cim, passem pel costat d'un profund avenc (WP-13) i continuem direcció (sud/sud-oest) al Penyal de sa Rata (898 m) que tenim ben davant nostre. Ara hem d'estar atents, ja que passats uns deu minuts des de l'avenc, ens acostem al tall dels penya-segats (fita) i voltem a la dreta noranta graus fent una petita desgrimpada.
Pas de sa Partió
(WP-14) Pas de sa Partió - 6,4 km - 3 hores i 55 minuts - 874 m d'altitud.
Progressem nord per una cornisa i entrem dins una estreta fesa d'altes parets, a la dreta de les quals, una enorme heura s'enfila a la recerca de la llum. A la meitat, botem un graó de roques estimbades. Estem en el pas de sa Partió, on unes columnetes de formigó marquen la línia fronterera entre Valldemossa i Bunyola (Passos de l'Illa de Mallorca)
Un cop superat el pas, avancem per una estreta cinglera, mentre recorrem la base de les penyes, seguint unes poques fites. Més avall, voltem cent vuitanta graus a l'esquerra per un pendent molt pronunciat de fullaraca d'alzina. Anem perdent alçada progressivament voltant cap al nord, per dins l'alzinar. Després d'una llarga i empinada baixada, sense camí ni fites, arribem al camí de la coma de ses Sitges o de s'Heura.
Camí de la coma de ses Sitges o de s'Heura
(WP-15) Coma de ses Sitges - 7 km - 4 hores i 30 minuts - 727 m d'altitud.
Ara prenem en descens, el camí que transcorre la llarga coma. Sense cap problema de seguiment, atenyem les ruïnes de la caseta de s'Ullastre.
Ruïnes caseta Ullastre
(WP-16) Ruïnes - 8 km - 4 hores i 55 minuts - 532 m d'altitud.
Des d’aquí girem pel camí de la dreta (nord), deixant el camí que va a Pastoritx. Passem per un forn de calç, a l'esquerra i arribem a un rotlo de sitja (uns 140 m des de la caseta). Girem a l’esquerra i anem a agafar un sender amb fites que puja per l’altre cantó del comellar.
Aquest tirany ascendeix en fort rost i més amunt discorre per sobre les penyes, és un poc aeri i hi ha un petit tram amb un filferro. Seguint aquest camí arribem de nou al pla dels Xot de Dalt.

(WP-17) Pla dels Xots de Dalt - 9 km - 5 hores i 20 minuts - 641 m d'altitud.
Anem cap a la dreta planers per anar a cercar el petit portell del (WP-04).
Ara ja sols ens queda retornar pel mateix camí que hem fet servir a la pujada, passant pel Pla dels Xots i arribar al camí de la coma dels Cairats, que ens mena de nou al punt de partida.

(WP-01) Valldemossa - 11,7 km - 6 hores i 2 minuts - 431 m d'altitud.
A les 14:29 h finalitza el nostre recorregut. Ha estat més llarg del què ens pensàvem, però ha valgut la pena.

Inici/ Final:  Urbanització de s'Arxiduc de Valldemossa
Temps efectiu sense parades: 4 hores i 30 minuts (Total: 6 hores i 2 minuts)
Excursió realitzada el dia: 5  de gener de 2019
Components del grup:  Pere Nigorra, Biel Pomar, Agustí i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari bastant exigent (Desnivell acumulat de 806 m). Pot presentar dificultats d'orientació, hi ha trams sense camí ni fites. Pendents forts on és necessari l'ajuda de les mans per progressar.
Referències: Joan Riera (Aires de la Serra Mallorquina). Puig de sa Font

Una molt bona volta, perfectament fotografiada i explicada. Com bé dius, sempre hi hem pujat per la partió amb el Teix. Amb aquesta opció segur que hi feim un tomb. Enhorabona Josep, m’ha semblat una molt bona publicació. Una aferrada amic.

L'aproximació al cim del Puig de sa Font pel pas homònim, em va semblar una molt bona alternativa. També és molt interessant davallar del cim pel pas de sa Partió, val la pena.
Moltes gràcies pel teu comentari.