dilluns, 11 de març del 2019

Puig des Vent. Passos Fraguel, Arboç i Almangra

Pujant cap al puig des Vent
Fem una matinal circular per l'enorme superfície forestal de la Comuna de Bunyola i triem un cim, poc conegut, el puig des Vent (581 m). Hi pugem des de les cases des Cocons, on un camí carreter, molt mal menat, puja fort directe i sense pausa fins al cim. Després de berenar, baixem al fons de la coma Gran per la petita ferrada del pas del Fraguel. Deixem la coma cap al pas de s'Arboç, fins arribar a la cisterneta des Planietjar. Des del camí de la Carena d'en Buscante, baixem fort pel pas de s'Almangra, que ens mena un altre cop al camí de la coma Gran. Finalment pel camí que transcorre la llarga coma, arribem al punt de partida.

La nostra caminada comença devora les cases des Cocons. Per arribar-hi, hem d’anar per la carretera de Santa Maria a Bunyola. Abans d’arribar al cementiri (Km. 7,900), hem de voltar a la dreta pel camí dels Cocons. Deixem el vehicle un poc abans de la urbanització del mateix nom.

(WP-01) Es Cocons - 0,0 km - 0 minuts - 189 m d'altitud.
A les 8:30 h iniciem la passa cap a l'est i dos-cents metres més endavant, voltem pel camí que surt a la nostra esquerra.
Forn de calç
(WP-02) Desviació a l'esquerra - 0,2 km - 3 minuts - 197 m d'altitud.
Tot d'una deixem un carrer a la dreta, seguim recta devers una cinquantena de metres més i deixem el camí per la dreta. El tirany discorre cap al nord-est per dins la garriga, mentre voreja les vivendes de la urbanització, fins ensopegar amb un forn de calç.
Camí de carro
(WP-03) Camí carreter - 0,5 km - 10 minuts - 248 m d'altitud.
Aquí arranca un camí carreter que molt probable venia de les cases dels Cocons. Es troba molt abandonat i tapat per la garriga. Ascendeix primer cap a l'est i va voltant progressivament al nord fent llaçades. Sovint trobem pins morts tombats al mig del camí que hem d'esquivar. Així, arribem molt a prop del cim del Penyal des Corb (469 m), on l'espessa garriga ha esborrat el camí.
Final del camí.
(WP-04) Final del camí - 1,9 km - 1 hora i 13 minuts - 453 m d'altitud.
Voregem el cim per l'esquerra, avancem lentament gairebé planers obrint pas entre l'espessa vegetació. De tant en tant trobem restes de l'antic camí. Més amunt, el terreny esdevé més rocós i la garriga un poc més clara. Progressem en forta pujada cap al nord, pel llom sud de la muntanya, fins al mateix cim del Puig des Vent (581 m.). Hi arribem a les 10:30 h força esgotats.
Puig des Vent
(WP-05) Puig des Vent - 2,7 km - 2 hores - 581 m d'altitud.
El cim hi ha un llarg pi ajagut amb una fita de pedres a la soca.
Fem una pausa [25'] per rehidratar-nos i berenar. Mentrestant contemplem les vistes de la badia de Palma i voltants.
Baixem cap al nord seguint algunes fites i ben aviat desemboquem a un tirany que ve de la carretera de sa Comuna, molt a prop del Km 5.

(WP-06) Tirany - 2,9 km - 2 hores i 33 minuts - 564 m d'altitud.
El prenem cap a la dreta en descens. Immediatament, travessem un rotlo de sitja i ara hem d'estar atents a la ruta, ja que cinc minuts més endavant, trobem una fita al cantó dret del caminet.
Desgrimpada pel pas del Fraguel
(WP-07) Al pas del Fraguel - 3,1 km - 2 hores i 39 minuts - 530 m d'altitud.
Aquí tenim dues opcions per davallar al fons de la coma Gran. Si seguim tot dret ho farem pel pas d'en Content, un petit graó de roca que després de franquejar una baixa paret, dóna pas a un costerut alzinar. És un pas fàcil, només cal anar alerta al fort pendent.
Nosaltres deixem el viarany i baixem cap a la dreta fins arribar a la part alta del pas des Fraguel. Una paret que hem de desgrimpar amb l'ajuda d'unes argolles clavades a la roca. Anteriorment, també estava equipat amb una corda amb nusos.
Després de superar el pas, davallem zigzaguejant per un pendent molt pronunciat i atenyem el fons de la coma Gran. Són les 11:25 h.
Baixant pel pas del Fraguel
(WP-08) Coma Gran - 3,3 km - 2 hores i 54 minuts - 471 m d'altitud.
Remuntem l'altre cantó i seguim el camí cap a la caseta del garriguer (nord-est).
Més amunt, deixem una bassa d'aigua (dreta) i, a continuació, una barraca de carboner (esquerra). Aquí hem d'estar molt atents, perquè una trentena de metres més endavant, a la dreta del camí hi ha una fita de pedres que ens indica el desviament cap al pas de s'Arboç.

(WP-09) Deixar camí - 4 km - 3 hores i 8 minuts - 538 m d'altitud.
Prenem direcció sud, avancem amb lleugera tendència cap a l’esquerra, i aviat trobem fites que ens condueixen coster amunt fins arribar als peus dels espadats. Aquí hem de girar a l'esquerra i seguir nord/nord-est aferrats a les penyes on es localitzen diverses balmes. A les 11,57 h accedim a l'inici del pas de s'Arboç.
Grimpada pel pas de s'Arboç
(WP-10) Pas de s'Arboç - 4,3 km - 3 hores i 26 minuts - 605 m d'altitud.
Una paret no massa vertical que cal sobremuntar amb una bonica grimpada. Ens ajudaran, uns diminuts graons picats a la roca, i també les bones preses per les mans que caldrà cercar. La sortida es realitza fent un curt flanqueig cap a la dreta
Un cop superat el pas, localitzem fites que ens menen direcció sud fins al Planietjar, on hi ha un coll de cisterna i una cruïlla de camins.
Es Planietjar
(WP-11) Es Planietjar - 4,4 km - 3 hores i 40 minuts - 616 m d'altitud.
Continuem caminant cap a sud-oest per una bona pista de terra. És el camí anomenat de la Carena d'en Buscante, el qual puja molt lleugerament i després planeja. Transcorreguts uns sis-cents metres des de la cisterna [13'], abandonem el camí per la dreta, cap al pas de s'Almangra, que ens davallarà un altre cop al fons de la coma Gran. (Marquem aquest punt amb dues fites, una a cada costat del camí).

(WP-12) Deixar camí - 5 km - 3 hores i 53 minuts - 615 m d'altitud.
Ara ens enfrontem a un tram de l'itinerari una mica complicat. Des d'aquí fins arribar al camí de la coma Gran, no hi ha camí, caldrà aguditzar el sentit de l'orientació per trobar el recorregut. També caldrà anar molt alerta i assegurar la passa, doncs el terreny és molt rost i avancem per damunt una estreta cinglera.
Dirigim la passa, primer cap al nord-oest fins a la cota 605 m, llavors voltem a l'esquerra (gairebé oest), deixem una balma a l'esquerra i baixem en fort pendent, fins a la cota 580 m. Continuem davallant en diagonal esquerra (sud/sud-oest) per damunt l'estreta cinglera, pugem entre un pi ajagut i la paret de les penyes, fins trobar un marge que replana una petita zona, és el pas de s'Almangra.
Marge al pas de s'Almangra
(WP-13) Marge (Pas de s'Almangra) - 5,3 km - 4 hores i 13 minuts - 557 m d'altitud.
Un cop saltat el marge, iniciem una pronunciada davallada cap al sud/sud-oest, fins arribar al peu dels espadats. És una zona on es practica l'escalada.
Aquí voltem noranta graus a la dreta, baixem per dins el bosc d'alzines per un fort pendent, fins arribar a una corba tancada del camí de la coma Gran.
Camí de la coma Gran
(WP-14) Coma Gran - 5,6 km - 4 hores i 30 minuts - 459 m d'altitud.
Prenem el camí carreter a l'esquerra i descendim per sota els contraforts del puig des Vent, entre un ombrívol alzinar. Ben aviat traspassem el portell de sortida de sa Comuna i entrem a un paisatge de marjades d'oliveres i ametllers. El camí encara davalla més inclinat i encaixat entre les penyes dels contraforts del Penyal des Corb i passa per davant de sa Cova, un habitatge construït aprofitant una gran balma.
Continuem baixant en relaxada caminada i, no tardem gaire en passar la cruïlla de Ca na Moragues, on seguim tot dret. Ara caminem per asfalt, fins arribar al punt de partida.

(WP-01) Es Cocons - 8 km - 5 hores i 6 minuts - 189 m d'altitud.
Arribem al vehicle a les 13:37 h. Una bona volta, malgrat alguns trams incòmodes, recomanable per una matinal d'hivern.

Inici/ Final:  Es Cocons (Bunyola)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 20 minuts (Total: 5 hores i 6 minuts)
Excursió realitzada el dia: 12  de gener de 2019
Components del grup:  Pere Nigorra, Agustí i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: L'ascens al puig des Vent (entre el WP-03 i el WP-05) és una mica complicat per l'abundància de vegetació que dificulta l'avanç. Per superar els passos, cal estar avesat a fer grimpades i desgrimpades i no tenir vertigen. Cal avançar en precaució el tram del pas de s'Almangra (entre el WP-12 i el WP-14). El pas del Fraguel es pot evitar baixant a la coma Gran pel pas d'en Content.

És ben certa aquella dita de que: sempre ens quedarà la Comuna... per caminar. Conec gran part del recorregut, manco aquest pas de s’Almangra, que m’ha parescut interessant i una manera ràpida de baixar cap a la coma. La resta del recorregut no per conegut manco interessant. Una bona publicació Josep. Salut

La Comuna, la tenim tant a prop, que és ideal per fer una volta i ampliar els coneixements d'aquest ampli territori. Sempre hi ha camins i racons per explorar, en aquest itinerari, la pujada al cim del puig des Vent i el pas de s'Almangra. Molts interessants.
Agraït pel comentari.
Una cordial salutació, amic.