divendres, 22 de març del 2019

Puig es Picó (Bunyola)

Camí des Freu
El punt d’inici d'aquest itinerari, es situa al punt quilomètric 8,5 de la carretera Ma-2100 de Bunyola a Orient. Aquí comença el camí des Freu, que va d'Orient a Santa Maria.

(WP-01) Km 8,5 de la carretera Ma-2100 - 0,0 km - 0 minuts - 441 m d'altitud.
A les 8:22 h iniciem la caminada sota l'ombra de frondoses alzines i tot d'una salvem una barrera per un botador. El camí continua planer direcció sud/sud-est molt pedregós, entre parets de pedra i pel costat d'una sementera. Un xic més endavant, s’endinsa en l’alzinar i el primer que apareix és la font de ses tres Piques i, tot seguit a pocs metres, la font des Freu.
Font des Freu
(WP-02) Desviament (dreta) - 0,9 km - 15 minuts - 415 m d'altitud.
Just passada la font, seguim per un sender que puja per la dreta i que aviat arriba a la casa de Can Morro, de les quals només queda el buc. Rodegem la casa i seguim pel flanc del darrera. El camí, acompanyat d'algunes fites, continua en forta pujada cap a l'oest. Després de franquejar un portell obert a una paret seca (WP-03) (481 m), hem d'estar molt atens a la ruta, ja que un centenar de metres més amunt, deixem el camí i girem a l'esquerra.
Can Morro
(WP-04) Desviament (esquerra) - 1,3 km - 25 minuts - 500 m d'altitud.
Ens orientem cap al sud seguint les fites, entre rotlos de sitja i una gran tanca de pedra seca que hem de traspassar. Lentament ascendint per un fort coster, ens acostem a la base de les penyes. Ens enfilem per una estreta rampa inclinada que puja en diagonal esquerra, al final de la qual, un arbre ajagut dificulta la passa un poc més. Després de superar un graó, atansem la carena rocosa que separa els dos vessants. Aquí es localitza una paret seca amb un botador.
Pas de Can Morro
(WP-05) Pas de Can Morro (paret) - 1,6 km - 43 minuts - 557 m d'altitud.
Des d’aquí, ens desplacem uns metres cap a l'esquerra per damunt les roques, per guaitar les vistes de la vall d’Orient.
A partir d'aquí fins al comellar de ses Covasses, no hi ha rastre de camí, el terreny és escarpat i amb pins ajaguts que ens dificultaran la passa, per tan haurem d'anar molt atents de les fites i algunes marques en les roques.
Després d'un primer tram descendent i de passar per un rotlo de sitja molt tapat per les carritxeres (WP-06) (527 m), l'itinerari puja una mica per la falda de la muntanya, fins al peu d'unes roques, que superem per un passet fàcil, i torna a baixar fins arribar al punt que deixem el tirany i ens desviem a la dreta.
Grimpada
(WP-07) Desviament (dreta) - 2 km - 1 hora i 10 minuts - 534 m d'altitud.
Emprenem una forta muntada cap al nord-oest per dins la garriga. No hi ha camí, però seguim algunes fites que marquen el recorregut més adequat. El terreny és molt rocós, entre carritxeres i pins. Després de mitja hora de forta pujada, arribem a la carena de la muntanya. Aquí fem una bona pausa per berenar i recuperem forces [25'], mentre gaudim d'espectaculars vistes de la vall d'Orient. Reprenem la nostra ruta per l'ampla carena, gairebé planejant entre alzines, fins arribar a un petit mur. Després de mirar per on és més factible superar-lo, veiem una fissura situada a la dreta de la paret, que permet una grimpada franca (bones preses) i divertida. Un cop superat el pas, avancem per un tram més vertical i aeri, fins al punt que hem d'ajudar-nos de les mans per seguir progressant. Llavors, la cresta es replana, i per terreny rocós i fàcil, sempre pel fil, acabem de pujar al cim des Picó o Picot (728 m), coronat per una gran fita de pedres.
Puig es Picó
(WP-08) Es Picó - 2,6 km - 2 hores i 34 minuts - 727 m d'altitud.
Fem una llarga pausa per fer les fotos de rigor i contemplar l'extens paisatge d'aquesta contrada, mentre gaudim de la satisfacció d'haver assolit aquest bonic cim poc conegut.
El cim es troba rodejat d'altes cingleres, per tant no tenim altre opció que davallar pel mateix recorregut.
Amb molta cura, desfem la grimpada de la paret per la mateixa esquerda i seguim baixant pel rost i llarg pendent amb l'ajuda de les fites. A les 11:53 h arribem al senderó del (WP-07).
Puig es Picó
(WP-07) Tirany - 3,2 km - 3 hores i 31 minuts - 534 m d'altitud.
Voltem a la dreta i seguim el tirany que es manté gairebé planer, deixant un altre rotlo de sitja a un nivell inferior i a l'esquerra del camí. A partir d'aquí el territori es suavitza. Continuem per un tiranyó cap a l'est, fins a desembocar al final d'un camí de carro, dins la Comuna de Bunyola.
Panoràmica des del cim
(WP-09) Camí - 3,5 km - 3 hores i 38 minuts - 521 m d'altitud.
El camí, ben fressat i sense cap dificultat de seguiment, ascendeix molt costerut, en direcció oest/nord-oest, que ens farà arribar al coll de s'Arboçar. Ascendim pel comellar de ses Covasses i després de dues o tres ziga-zagues, deixem un braç de camí que surt a l'esquerra. Seguim cap a la dreta i, ben aviat, arribem al coll de s'Arboçar.
Desgrimpant el mur
(WP-10) Coll Arboçar - 4,4 km - 4 hores i 5 minuts - 671 m d'altitud.
El sender davalla marcant diverses llaçades fins arribar a un entreforc, on ens desviem cap a la dreta.

(WP-11) Desviament (dreta) - 5 km - 4 hores i 15 minuts - 591 m d'altitud.
El sender que seguim, a estones bastant tapat per la vegetació, va baixant per dins la garriga i, al cap de pocs minuts, arriba a un entreforc.

Puig es Picó
(WP-12) Desviament (dreta) - 5,5 km - 4 hores i 23 minuts - 553 m d'altitud.
Deixem el braç de l'esquerra que ve de la carretera i voltem a la dreta. El camí planeja i s'endinsa dins un ombrívol bosc d'alzines amb restes de l'activitat dels carboners. No tardem gaire, en traspassar un reixat per un botador fet de branques.
Seguim un antic camí de carboners, orientats a sud-est. Baixa suaument per una zona d'antigues marjades, mentre marca algunes llaçades. Ara el sender es converteix en un tirany de muntanya i empren una forta davallada bastant relliscosa. Tornem a traspassar el portell sense barrera i arribem de nou a les ruïnes de les cases de Can Morro.
Seguim el caminet que desemboca al camí principal des Freu, ens desviem a l'esquerra, fins arribar al punt de partida.

(WP-01) Km 8,5 de la carretera Ma-2100 - 7,6 km - 5 hores i 1 minuts - 441 m d'altitud.
A les 13:22 h posem punt i final a l'excursió d'avui.

Inici/ Final:  Km 8,5 de la carretera Ma-2100 (Bunyola)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 12 minuts (Total: 5 hores i 1 minuts)
Excursió realitzada el dia: 26  de gener de 2019
Components del grup:  Pere Nigorra, Biel Pomar i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari que pot presentar dificultats d'orientació. Trams important sense camí (entre els WP- 04 i WP-09). Un tram de cresta estreta i aèria on caldrà fer us de les mans per seguir progressant. Cal estar avesats a fer grimpades i desgrimpades.

M’ha semblat molt interessant aquesta volta Josep, principalment la pujada al cim des Picó. Hem fet aquest tram als voltants del cim un grapat de vegades però desconec la pujada, que a més pareix que té un punt de dificultat. Molt bona publicació... i novedosa Josep. Salut.

Les diverses vegades que hem recorregut el vessant est d'aquest cim, sempre hem vist unes fites que s'orienten cap a ell. Ara, amb aquest itinerari, hem pogut comprovar que efectivament és així. Les fites arriben fins a la carena. La cresta no és complicada, llevat d'una grimpada per superar una paret, que ens sembla millor pel costat dret. De front, així com arribes, la roca és bastant descomposta.
Gràcies pel teu comentari.