dijous, 16 de maig del 2019

Es Castellàs i es Castell des Moro

Camí de pujada a ses Planes
La construcció ancorada a la roca d’època musulmana del castell del Moro es coneix també com a castellet del Molí. La seva funció era defensiva i possiblement devia ser un punt de vigilància sobre el camí vell que comunicava Deià amb Valldemossa. (Miguel Ballester. Fotoblog Balears Verd)

Deixem el vehicle a l'aparcament que hi ha a l'entrada de la vila de Deià, venint de Valldemossa.

(WP-01) Deià - 0,0 km - 0 minuts - 150 m d'altitud.
Així doncs, a les 8:23 h iniciem la caminada retrocedint uns vuit-cents metres per la carretera direcció a Valldemossa. Un vegada passat el restaurant de Can Quet, ens desviem a l'esquerra per una camí que es dirigeix a l'aparcament d'aquest establiment. Un cop en aquest desviament, seguim pel segon camí a la dreta. Deixem a l'esquerra la part posterior de les cases i, abans d'arribar a una barrera, veiem entre la vegetació, un camí amb una barana que s'enfila cap a la dreta.

(WP-02) Tirany - 1 km - 14 minuts - 144 m d'altitud.
Aquest caminet en clar ascens, descriu dues voltes en ziga-zaga, mentre passa pel costat d'una casa i es dirigeix vers a ponent. El caminet, amb bocins escalonats, continua pujant fent revolts, entre bancals d'oliverar abandonat. Travessa quatre portells amb barrera, tots ells sense encadenat. Finalment desemboca a la pista de la contrada denominada de ses Planes, després de passar pel costat d'una casa i sortir per una barrereta de fusta.

Ses Planes
(WP-03) Ses Planes - 1,4 km - 32 minuts - 259 m d'altitud.
A la pista anem a l'esquerra, per abandonar-la a uns setanta-cinc metres més endavant, també per l'esquerra, per una rampa que arrenca en pujada aferrada a una paret de pedra.

(WP-04) Rampa - 1,5 km - 37 minuts - 263 m d'altitud.
Entrem a un nou tram de l'itinerari difícil de seguir. El caminet es perd entre la vegetació i els marges ensorrats. Va pujant fent giragonses entre marjades abandonades,  plenes de càrritx i pins ajaguts. Seguim, en sentit sud-oest, guiats per les fites i les petites fletxes vermelles. Al cap de deu minuts, passem al costat de les ruïnes d'una primera caseta, i cinc minuts més tard, deixem a l'esquerra una segona caseta, també en estat ruïnós. Aquí hem d'estar molt atents a la ruta, doncs uns metres més amunt, després d'un pronunciat revolt, ens desviem a la dreta per dirigir-nos al Castellàs.

(WP-05) Dreta - 1,9 km - 57 minuts - 368 m d'altitud.
En aquest punt, a la dreta, veiem un pi mort entravessat damunt la marjada. Avancem per damunt un bancal envaït de pins i brut de vegetació, en sentit gairebé nord, fins arribar a una paret perpendicular que traspassem per un esbaldrec.
A l'altre costat, pugem una mica cap a l'esquerra buscant les fites que marquen l'inici d'una pista, que en sentit nord, ens portarà fins als peus del Castellàs. Ataquem la pujada al cim pel seu vessant nord. Deixem la pista per l'esquerra i avancem per un difuminat tirany que va voltant cent vuitanta graus, fins arribar a la cresta i tot seguit el cim.
Sa Foradada i Son Marroig
(WP-06) es Castellàs - 2,4 km - 1 hora i 40 minuts - 397 m d'altitud.
Després de gaudir de les vistes, baixem pel mateix itinerari, i resguardats del fort oratge, fem una parada [20'] per berenar i descansar.
Reprenem la marxa fins recuperar de nou el tirany en el (WP-05).
Seguim el caminet en ascens, traspassem una mena de petit botador i arribem a la paret mitgera de Son Rul·lan, la qual franquegem per un altre botador.

(WP-07) Botador - 3 km - 2 hores i 21 minuts - 379 m d'altitud.
A l'altre costat, seguim en lleuger ascens, direcció al cingles de Son Rul·lan (sud). Travessem un extens olivar ben cuidat. Deixem a la dreta, la mina d'una font a baix d'un marge i atansem un camí carreter provinent de les cases de Son Rul·lan.

(WP-08) Camí - 3,5 km - 2 hores i 32 minuts - 415 m d'altitud.
Seguim aquest nou camí, el qual desemboca al sender del GR221, després de franquejar un portell amb barrera que han aprofitat per muntar un coll de caça de tords.
Font de sa Rota
(WP-09) Portell - 3,6 km - 2 hores i 36 minuts - 410 m d'altitud.
Prenem el sender en davallada. Ben aviat, baix el marge de la dreta del camí, apareix sa font de sa Rota, amb un abeurador a l'esquerra de sa boca. Més avall, el camí dóna un gir a l'esquerra i creua el tàlveg. Segueix baixant pel marge dret de la torrentera, mentre ja observem "es Castell des Moro", una torre de defensa emmurallada sobre un pinacle de roca. El sender, en alguns trams, encara conserva l'empedrat, tot i que la vegetació ocupa gran part del mateix. Al cap de quinze minuts de la font, ens desviem a la dreta per dirigir-nos al Castell.
Castell des Moro
(WP-10) al Castell - 4,7 km - 3 hores - 242 m d'altitud.
El caminet, inicia una pujada cap a l'est fent revolts entre les espesses carritxeres. Després de creuar una baixa paret, volta a l'esquerra (nord) i travessa una petita esplanada envoltada de grans roques i velles alzines. Pugem entre les penyes amb l'ajuda de les mans, a continuació per una escala, on li falten el darrers escalons, i amb una aèria grimpada, entrem al recinte emmurallat d'aquesta fortificació.

(WP-11) Castell des Moro - 4,9 km - 3 hores i 14 minuts - 274 m d'altitud.
Després d'una breu aturada per gaudir de les vistes, retrocedim pel mateix itinerari fins al camí del GR.
Continuem baixant i prop del torrent, franquegem un portell sense barrera i, tot d'una, desemboquem a un camí de carro que uneix Can Borràs amb Deià. El seguim cap a la dreta, en descens. Uns dos-cents metres més endavant, després de dos revolts en ziga-zaga, arribem a l'asfalt passant ran els edificis de l'hotel Es Molí, fins desembocar a la carretera Ma-10, on voltem cap a la dreta fins arribar al punt de partida.

(WP-01) Deià - 6,4 km - 3 hores i 56 minuts - 150 m d'altitud.

A les 12:19 h arribem al vehicle. Finalment ha resultat una caminada força entretinguda.

Inici/ Final:  Deià
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 33 minuts (Total: 3 hores i 56 minuts)
Excursió realitzada el dia: 20 de març de 2019
Components del grup:  Pere, Sebastià E., Tolo i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari que discorre tot ell per camins de carro i per tiranys de muntanya. Pujades i baixades fortes. La pujada al Castell des Moro és un poc difícil i arriscada.
Referències: Seguim les passes de l'amiga Marga Palmer.

Veig que vas fent, acabaràs per posar-te al dia. Aquestes darreres voltes son molt “boniques” i tenen el seu puntet de novetat. Hem més d’un cop pels voltants, pujant o baixant del massís del Teix, però no aquest recorregut en detall. Per prendre nota i fer-hi una volta. Molt bona la publicació i la fotografia. Enhorabona Josep... i salut.

Hola amic Llorenç,
Si vaig publicant itineraris, però serà difícil posar-me al dia. En tinc uns quants a la reserva.
És un itinerari curt i força agraït, malgrat algun tram força brut de vegetació, que quedada recompensat per les bones vistes. Pujar dalt al Castell des Moro és un xic exposat, però arribar a la base ja té el seu encant.
Molt agraït pels teus comentaris.
Una aferrada.

Manuel Barranco ha dit...

El próximo miércoles intentaré hacer esta interesante ruta. Seguro que me irá con tu información tan detallada. Ya te contaré. Un abrazo.

Hola Manuel,
Un itinerario corto y muy bonito, con todos los ingredientes. Deseo que os guste. Muchas gracias por tu comentario.