dilluns, 29 d’abril del 2019

Sa Paret des Moro i el puig de ses Fel·les

Sa Paret des Moro
El punt d’inici d'aquest itinerari, es situa al Km 5 de la carretera Ma-1030 d’Andratx a Sant Elm. Deixem el vehicle a l'aparcament del cementiri de s'Arracó.

(WP-01) Km 5 de la carretera Ma-1030 - 0,0 km - 0 minuts - 119 m d'altitud.
A les 8:53 h iniciem la passa pel camí asfaltat de son Verí situat al costat esquerra de la capella. Tot d’una trobem un trencant de camins, agafem el de la dreta. Seguim el sender que passa pel costat d’un xalet, puja a un collet on hi ha una barraca i travessa el llit del torrent per assolir un nou trencall de camins.
Sender del GR-221-A
(WP-02) Desviament a la dreta - 0,8 km - 10 minuts - 114 m d'altitud.
Deixem el camí de l'esquerra, pel qual tornarem més tard, i voltem pel de la dreta. El camí ascendeix suau, passa pel costat de les cases de Can Farineta (WP-03), amb un rellotge de sol rodó a la façana . Un cop passades les cases, ens desviem a l'esquerra pel primer trencall.

(WP-04) Desviament a l'esquerra - 1,1 km - 20 minuts - 129 m d'altitud.
Seguim un caminet estret en lleuger pendent que en pocs minuts desemboca al camí del GR221 variant A, on girem a l'esquerra.

(WP-05) Sender GR - 1,4 km - 25 minuts - 150 m d'altitud.
El camí comença a pujar i passa pel costat de les cases de Can Corso. Després, continua zigzaguejant, deixa un braç de camí a la dreta i avança cap a ponent. Ben aviat arribem al coll imperceptible que separa el Puig d'en Corsó (237 m) al sud, del Puig d'en Guida (337 m) al nord. Aquí ens desviem a l'esquerra seguint un tirany que en pocs minuts en situa damunt el puig d'en Corso, desprès d'una petita grimpada.
Puig d'en Corso
(WP-06) Puig d'en Corso - 2 km - 40 minuts - 237 m d'altitud.
Recuperem el camí principal, seguim cap a ponent i després de dues corbes tancades, voltem cap a gregal, faldejant el Puig d'en Guida. El sender planeja deixant a l'esquerra les rotes de s'Hereu i tot seguit ascendeix fins assolir el coll des Cucons.

(WP-07) Coll des Cucons - 3,8 km - 1 hora i 10 minuts - 299 m d'altitud.
El camí avança cap al nord, deixa la caseta de l'amo en Pep, a l'esquerra, ran de camí. Aquí hem d'estar atents, perquè uns dos-cents metres més amunt de la caseta, hem d'abandonar el camí del GR per dirigir-nos al puig de sa Paret des Moro.
Caseta de l'amo en Pep
(WP-08) Deixar camí - 4,2 km - 1 hora i 20 minuts - 326 m d'altitud.
Aquí és un lloc ideal per fer un mos i recuperar forces. Després del merescut descans [20'], reprenem la marxa orientats a ponent per un terreny rocós entre la garriga i sense camí. No hi ha pèrdua, hem d'ascendir per on ens sembla millor, directes a un aïllat pi que ens queda ben al front, al qual arribem després d'un moderat esforç.
Aïllat pi
(WP-09) Pi - 4,7 km - 1 hora i 55 minuts - 422 m d'altitud.
Fem una paradeta per recuperar l'alè i continuem la nostra ascensió clarament cap a l'oest, sense camí, fins assolir la cresta cimera del cim. Vorejant els espadats, arribem al puig de sa Paret des Moro.

(WP-10) Sa Paret des Moro - 5,2 km - 2 hores i 10 minuts - 484 m d'altitud.
Baixem del cim seguint la carena, però ben aviat la deixem i virem en tendència a la dreta (oest) i, per un pronunciat coster, atansem el coll que separa sa Paret des Moro del Puntal des Forn, marcat amb una gran fita de pedres.

(WP-11) Coll - 5,5 km - 2 hores i 28 minuts - 413 m d'altitud.
Del coll baixem sud-oest seguint el llit d'un torrentó. Trobem algunes fites que ens ajuden a seguir el millor traçat. Al vessant dret veiem restes de marjades i les ruïnes d'una caseta de roter. En deu minuts som al coll de ses Fites, que queda entre el Puntal des Forn i el puig de ses Fel·les.

Coll de ses Fites
(WP-12) Coll de ses Fites - 5,9 km - 2 hores i 40 minuts - 338 m d'altitud.
Seguim sud-est per la base dels contraforts del cim, fem un flanqueig un poc delicat per damunt unes roques i voltem noranta graus a la dreta. Ara, ascendim per un pendent força vertical, fins al punt que hem d'ajudar-nos de les mans per seguir progressant (pas dels Garballons ?). Passat aquest delicat tram, continuem l'ascens per un pendent més suau, fins assolir el cim de ses Fel·les.

Pas dels Garballons
(WP-14) Puig de ses Fel·les - 6,3 km - 3 hores i 6 minuts - 414 m d'altitud.
No ens entretenim gaire i iniciem el descens per l'esquena d'aquesta muntanya, primer direcció sud per anar voltant progressivament cap al sud-est, fins arribar a un pinar on hi ha el porxo des Pi Esbucat. Aquest tram discorre sense camí ni fites per un terreny pedregós amb una vegetació baixa formada principalment per estepes, càrritx garballons i mata.

Vista des del puig de ses Fel·les
(WP-15) Porxo des Pi Esbucat - 6,9 km - 3 hores i 30 minuts - 265 m d'altitud.
De les ruïnes, seguim est planejant fins a un turó marcat amb caramull de pedres (cota 267 m), voltem sud direcció a unes penyes, que les rodegem per l'esquerra, i en sentit descendent, entre espesses carritxeres, arribem al coll dels Coloms.

(WP-16) Coll dels Coloms - 7,1 km - 3 hores i 48 minuts - 232 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra i seguim un tímid senderó molt tapat per les carritxers. Més endavant es perd, queda engolit per l'espessa vegetació i és molt difícil de seguir. Seguim el descens superant diverses marjades abandonades, passem pel costat d'una ruïnosa barraca de roter i finalment arribem al jaç del comellar dels Sabaters.

(WP-17) Torrent - 7,4 km - 4 hores i 5 minuts - 167 m d'altitud.
Avancem cap al sud per la llera del torrent. A poc a poc el caminet es fa més i més espès i és complicat avançar. Travessem un tram engorjat i sortim del torrentó per l'esquerra. Ara ja caminem per un camí més definit i clar que baixa suau al costat del torrent, passa ran d'una caseta, fins arribar a la cruïlla del WP-02, on es tanca el cercle.
Des d'aquí tornem al punt de partida pel mateix itinerari.

(WP-01) ) Km 5 de la carretera Ma-1030 - 9 km - 4 hores i 40 minuts - 119 m d'altitud.
A les 13:32 posem punt i final a l'excursió d'avui.

Inici/ Final:  Km 5 carretera Ma-1030 (Andratx)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 25 minuts (Total: 4 hores i 40 minuts)
Excursió realitzada el dia: 20  de febrer de 2019
Components del grup:  Joan Puig, Joan Amengual, Eliseu Muntaner, Pere Nigorra, Sebastià Escarrer, Magdalena Riera, Tolo Estarellas i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Camí de carro, tiranys de muntanya i trams sense camí ni fites. Un tram força vertical on cal posar les mans per progressar (Pas dels Garballons). Trams molt bruts de vegetació i incòmodes.

M’ha agradat molt aquesta volta. Encara que conec gairebé tot el recorregut, mai hem fet la volta així, ni tampoc pujat al puig d’en Corso. Com veus ens has donat una bona idea per una pròxima ruta. El pas des Garballons?, hi hem baixat i realment no sembla un pas, ja que es pot baixar/pujar per onsevulla si no record malament, de fet noltros heu ferem per llocs diferents. Enhorabona per aquesta publicació Josep. A veure si tornam a coincidir un altre dia. Salut

Hi ha diverses combinacions per muntar una volta circular, en aquesta, pujar al puig d'en Corso ens venia ve de passada.
En quant al pas des Garballons?, completament d'acord no hem vist res que sembli un pas. Hem pujat tot dret cap al puig per un pendent molt pronunciat amb l'ajuda de les mans.
Serà un plaer compartir caminada plegats.

Sofía Bonnín Rodríguez ha dit...

Hola Josep,
Hem realitzat part d'aquesta excursió. Primes hem ascendit a Sa pared des Moro i després al Puig de ses Fel·les. Molt útils les teves explicacions per accedir a aquest cim per es Pas des Garballons?. Dificultat d'orientació amb la baixada per l'espessa vegetació que fan que perdis facilment la pista. Finalment hem decidit baixar per un torrent i hem anat a parar al torrentó que fas referència.
Gràcies per les teves aportacions.
Sofía

Hola Sofía,
Completament d'acord, la baixada del puig de ses Fel•les fins al torrent del Comellar des Sabaters, és molt complicada i bruta de vegetació.
M'alegra que les explicacions hagin estat d'utilitat per realitzar aquest itinerari.