dimarts, 11 de juny del 2019

La Talaia Vella del Cavall Bernat pel pas de les Cabres

La Talaia Vella i la Serra del Cavall Bernat
Ascendim a la Talaia Vella (351 m), el cim més alt de la serra del Cavall Bernat, a través del pas de les Cabres, una empinada rampa situada el vessant sud d'aquesta vertiginosa serralada. Un cop guanyada la carena, crestegem en direcció sud-oest fins fer el cim. Descendim pel coster sud, fins arribar al punt de partida.

Serralada del Cavall Bernat
Es tracta d'un itinerari esportiu de tant sols 6 Km en el qual hem emprat 4:30 h. Es camina lentament per un terreny molt inclinat, entre carritxeres i roques. Com es de suposar, no hi ha rastre de camí ni senda, des del moment que deixem el camí de cala Bóquer, fins a l'entrada de la Urbanització de Cal Pessó. Tampoc trobarem fites en el ascens pel vessant sud d'aquesta abrupte serralada. Ara bé, tot aquest esforç es veu recompensat en escreix per les espectaculars vistes i la bellesa del paratge.

(WP-01) Port de Pollença - 0,0 km - 0 minuts - 4 m d'altitud.
Després de deixar el vehicle a la ronda de circumval·lació (a l'endret de la urbanització de Cal Pessó) del Port de Pollença, a les 8:25 h iniciem la caminada avançant per la carretera direcció a Formentor (nord-est), fins al trencall del camí de cala Bóquer, que surt a l'esquerra.
Cases de Bóquer
(WP-02) Km 59,8 Ma-2210 - 0,8 km - 25 minuts - 10 m d'altitud.
El camí, ample i de terra, dibuixa dos revolts amb suau ascens. Després de franquejar una barrera, passa davant les cases de Bóquer presidides per una torre del segle XVII. Avancem per sota els contraforts del Penyal Roig, a la dreta i, ben aviat passem entre unes grans penyes. Aquí hem d'estar atents, perquè tan sols dos minuts més endavant, trobem al costat esquerra una paret lateral, punt on abandonem el camí.
Pas estret entre penyes
(WP-03) Deixar camí - 1,7 km - 40 minuts - 64 m d'altitud.
Des d'aquí, tenim ben a la vista l'abrupte coster del flanc sud d'aquesta serra. Entre la cinglera, és fàcil veure la rampa verdosa que ens permetrà pujar a la carena, el pas de les Cabres.
Traspassem la paret per un esbaldrec i davallem cap al fons de la vall de Bóquer. Després de creuar el torrent, enfilem la dura pujada pel inclinat coster, mantenint la llarga paret a l'esquerra, sempre cercant el millor lloc per passar, entre roques, carritxeres i garballons.
En aquest coster es troben les restes d'un poblat de navetiformes format per mig centenar de cabanes ciclòpies que poden datar entre 1800 i 1350 a. C.
L'ascensió és feixuga i a poc a poc anem guanyant alçada. En arribar a la cota 130 m. deixem la paret i continuem ascendint en diagonal dreta, fins a la base dels penya-segats. Llavors avançant cap a la dreta, assolim el principi del pas.
Pujant el pas de les Cabres
(WP-04) Pas de les Cabres - 2,5 km - 1 hora i 30 minuts - 197 m d'altitud.
Iniciem la muntada pel pas fent un curt i aeri flanqueig per damunt l'aspra roca calcària i enfilem cap amunt per l'ampla rampa. El pendent és fort, fins al punt que ens hem d'ajudar de les mans per continuar pujant, però no és exposat ni presenta cap dificultat tècnica. Després d'uns vint minuts d'ascens, assolim la carena.
Pas de les Cabres
(WP-05) Carena - 2,6 km - 1 hora i 50 minuts - 263 m d'altitud.
Des d'aquí, ens dirigim a la vora dels penya-segats de la cara nord que cauen centenars de metres dins la mar, per recórrer l'afilada serralada en direcció sud-oest, cap a la Talaia Vella. Anem progressant per damunt el tall de la carena o per sota d'aquesta, cercant els seus punts febles, pujant i baixant per verticals i aspres rocams. Així, prop de les 11 h, arribem al "Balcó".
El "Balcó"
(WP-06) Balcó - 2,7 km - 2 hores i 30 minuts - 263 m d'altitud.
Una petita cornisa que sembla artificial amb vistes a la rada de cala Sant Vicenç, la sortida de la qual, és un xic compromesa.
La passa és lenta i sovint ens enfrontem, amb l'ajuda de les mans, a aèries cornises que exigeixen certa concentració. Ben aviat passem per la cota 286 m sense masses complicacions. Seguim avançant ja per un terreny més suau i fem una parada per mirar l'estreta i vertical canal que baixa pel cantó nord, el pas del Porc.
Carenejant
(WP-07) Pas del Porc - 3,1 km - 2 hores i 50 minuts - 273 m d'altitud.
Aquest punt, és l'única escapatòria possible pel vessant nord de la serra del Cavall Bernat.
Seguim endavant en suau pendent i, després d'un collet, ens desviem a la dreta per passar i admirar el "Forat de la Talaia".
Forat de la Talaia
(WP-08) Forat de la Talaia - 3,2 km - 2 hores i 55 minuts - 296 m d'altitud.
Situat a prop de la cresta, pel seu interior es veu la zona de la Ferradura de Sant Vicenç.
Retrobem les fites i continuem per l'ample i sua tàlveg, que és l'itinerari normal que s'utilitza per fer la Serra del Cavall Bernat, però tot d'una el deixem per l'esquerra i ens enfilem a la cresta de la Talaia Vella.
Carenejant la serra de la Talaia Vella
(WP-09) Deixar camí - 3,3 km - 3 hores i 0 minuts - 300 m d'altitud.
Des de la carena, resseguim les ondulacions de la cresta cap al sud-oest, fent petites i fàcils grimpades. Les vistes són sensacionals: la vall de Bóquer, les serralades que la tanquen per cada costat, el Port de Pollença i la seva badia. Així, i al cap d'una estona coronem els 351 metres del cim de la Talaia Vella.
Cim de la Talaia Vella
(WP-10) Talaia Vella - 3,5 km - 3 hores i 25 minuts - 352 m d'altitud.
El panorama és extraordinari. Després de fer les fotos de rigor, davallem del cim pel vessant nord per una dreta canal, fins atansar el coll.

(WP-11) Coll - 3,6 km - 3 hores i 30 minuts - 337 m d'altitud.
Ara iniciem el darrer tram del nostre itinerari, la baixada cap al punt de partida pel inclinat vessant sud-est d'aquesta muntanya.
Seguim el tirany, acompanyat de fites, direcció oest/sud-oest en forta baixada. Ben prest, passem per la primera de les muralles defensives (WP-12) i pocs minuts després, per la segona muralla (WP-13).
Passada la segona paret, deixem el tirany que ens duria a Cala Carbó i voltem a l'esquerra (sud-est). Continuem el precipitat descens seguint les fites, entre roques i carritxeres. Després d'una llarga davallada [20'], passem pel costat de la cova de cal Pessó, una cavitat avenc amb interès espeleològic, hi passem de llarg i seguint la mateixa direcció, arribem al cul de sac de la urbanització de Cal Pessó.
Muralla defensiva
(WP-14) Vial - 4,6 km - 4 hores i 20 minuts - 22 m d'altitud.
Ara sols resta seguir els vials asfaltats de la urbanització fins arribar a la carretera. I un cop en ella, voltar a l'esquerra fins el punt de partida.

(WP-01) Port de Pollença - 6 km - 4 hores i 36 minuts - 4 m d'altitud.
A les 13:03 arribem on tenim estacionat el vehicle. Ha estat un recorregut força engrescador.

Inici/ Final:  Port de Pollença
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 39 minuts (Total: 4 hores i 36 minuts)
Excursió realitzada el dia: 23 de març de 2019
Components del grup:  Pere, Agustí i Josep
Cartografia: Mapa Mallorca Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari amb passos exposats i aeris per un terreny vertical. S'ha de fer un ús intensiu de les mans per progressar
Referències: Joan Riera. Aires de la Serra Mallorquina i Llorenç Soler. Excursions per Mallorca.

Una passada de volta. Difícil trobar un itinerari a on s’ajuntin les mateixes característiques. Encara que curt en recorregut, la seva intensitat i el fantàstic paisatge que es gaudeix en tot moment, fan que sigui una gran volta. La cresta de la Talaia tampoc desmereix de la resta. Les fotagrafies son de concurs. La teva a dalt de la Talaia i gran part de la península de Formentor al darrera, espectacular. Agraït per la cita Josep, encara que el mèrit és d’altres. Salut amic.

Completament d'acord, itinerari curt, exigent i per uns paratges encisadors. La cresta de la Talaia, bona de fer i fantàstica, completa l'itinerari. Ens la va suggerir la teva publicació de la "Talaia Vella i pas del Porc".
En quan a les fotografies, el mèrit és del lloc i el dia que va acompanyar.