dissabte, 27 de juliol del 2019

Volta al Bosc de Son Vic

Penyal Gran
Una bonica volta pels alzinars de la mola de na Ferrana, entre Esporles i Puigpunyent. L'itinerari puja a l'ermita de Maristel·la pel pas de sa Granja, un paretó escalonat que salva un ressalt rocós. Continua per les ermites Velles, la bassa de Son Vic i baixa pel pas de Son Noguera, dit també de sa Nineta, un espectacular tram de camí carreter que, amb revolts salva un important desnivell.

El punt de partida del nostre itinerari es situa en el Km 8,6 de la carretera d’Esporles a Puigpunyent (Ma-110), aquí trobem a l'esquerra un camí amb una barrera tancada. En aquest mateix punt podem deixar el vehicle a la vorera de la carretera.

(WP-01) Km 8,6 carretera Ma-1101 - 0,0 km - 0 minuts - 298 m d'altitud.
A les 7,45 h sobrepassem la barrera per la paret de l'esquerra i avancem per l'ampla pista de terra que ascendeix cap al sud. Un poc més amunt, la pista va derivant cap a l'est i marca diverses voltes per l'interior de l'olivar, fins arribar a un collet amb una cruïlla de camins. Seguim en ascens cap a l'est devers uns cent vint metres, fins trobar un altre desviament a la dreta.

(WP-02) Desviament a la dreta - 0,9 km - 15 minuts - 382 m d'altitud.
El camí es converteix en tirany, deixa a l'esquerra un claper i continua cap al sud endinsant-se dins l'alzinar. Poc desprès, ascendeix algunes marjades i es dirigeix a un collet amb una paret a l'esquerra. En aquest punt, voltem noranta graus a l'esquerra (est) i pugem pel rost coster que discorre per dins l'alzinar. Si aixequem la vista, veurem un estret entre dues penyes, on es pot apreciar la petita paret esglaonada, que permet superar-lo. És el pas de sa Granja, on hi arribem després d'una forta pujada.

Pas de sa Granja
(WP-03) Pas de sa Granja - 1,2 km - 25 minuts - 445 m d'altitud.
Un cop sobremuntada la paret de pedres, baixem per l'altre costat amb l'ajuda de les mans i voltem a la dreta pujant per una angosta i graonada canal que ens mena dins un espès alzinar. El fitat tirany continua cap a l'est, passa pel costat d'un gran rotlle de sitja i desemboca a un camí carreter.

(WP-04) Camí de carro - 1,3 km - 35 minuts - 471 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra i seguim pujant enmig d'un bosc d'alzines. Deixem un forn de coure pa a l'esquerra i, un poc més amunt, una olla de calç a la dreta i ben aviat, enllacem amb un camí transversal, on prenem cap a la dreta (sud-est).

(WP-05) Desviament a la dreta - 1,6 km - 45 minuts - 547 m d'altitud.
Anem pujant orientats a sud per un bonic camí de ferradura. Després de travessar una paret de pedra, arribem a la part del darrera de l'ermita de Maristel·la, situada al costat nord d'una esplanada envoltada per alzines.

Ermita de Maristel·la
(WP-06) Ermita de Maristel·la - 2 km - 55 minuts - 580 m d'altitud.
L'ermita fou construïda el 1890 i està dedicada a la Mare de Déu del Carme (Estela de la mar/Maristel·la).
Després d'una breu aturada, prosseguim la caminada creuant el pla vers sud-oest. Ben aviat, passem un portell amb una cruïlla de camins, agafant el de la dreta. Seguint el camí, franquegem un altre portell, que ens deixa a l'esplanada on hi ha les ermites Velles.

(WP-07) Ermites Velles - 2,5 km - 1 hora i 10 minuts - 620 m d'altitud.
El nostre itinerari continua recte pel camí de carro que passa pel costat de l'avenc Podrit i, una xic més enllà, vora un forn de calç, fins arribar a un camí transversal, on voltem a la dreta (oest).

(WP-08) Desviament a la dreta - 2,9 km - 1 hora i 20 minuts - 642 m d'altitud.
Camí endavant, tot d'una arribem a l'aljub cobert, la Bassa de Son Vic, en bon estat de conservació.

Bassa de Son Vic
(WP-09) Aljub - 3 km - 1 hora i 23 minuts - 641 m d'altitud.
Aquí fem una parada [23'] per fer un mos i recuperar forces. Reprenem la marxa cap a l'oest i deixem, a l'esquerra, el camí que puja a la Fita del Ram i que més endavant reprendrem. Aquí sortim del camí per la dreta i ens atansem als límits dels penya-segats per gaudir d'una bona panoràmica, de la vall de Superna, el bosc de Son Vic i de la mola de Planícia (WP-10). Retornem al camí principal i el seguim cap a l'oest un centenar de metres, fins arribar a una cruïlla de camins.

(WP-11) Cruïlla - 3,2 km - 1 hora i 55 minuts - 633 m d'altitud.
Si voltéssim cap a la dreta, retornaríem al punt d'inici pel pas de na Boscana, però nosaltres volem allargar l'itinerari i davallar pel pas de Son Noguera, que desconeixem. Seguim tot dret per un camí poc transitat fins que finalitza dins el bosc. Llavors avancem cap al sud en ascens per dins el boscatge, fins anar a raure al camí que puja a la Fita del Ram i que també és el camí que puja de Son Noguera. El seguim en ascens i no tardem gaire en travessar una paret de partió (divisòria dels termes d'Esporles i Puigpunyent). Tot d'una, deixem una antiga bassa a la dreta i arribem a un entreforc de camins.

(WP-12) Desviament a la dreta - 3,7 km - 2 hores i 5 minuts - 684 m d'altitud.
Seguim pel camí de la dreta, el qual ascendeix fins arribar a la cota 684 m, el punt més alt del nostre itinerari.
Iniciem el descens seguint l'ample camí carreter i, en pocs minuts, arribem al pas de Son Noguera.

Pas de Son Noguera
(WP-13) Pas de Son Noguera - 3,9 km - 2 hores i 10 minuts - 675 m d'altitud.
Aquest és un pas que discorre per un espectacular camí carreter, tallat a les altes penyes i amb impressionants marges laterals de sosteniment. El sender davalla fent amples ziga-zagues i arriba a una cruïlla, on prenem cap a la dreta. En aquest punt observem a l'esquerra del camí un forn de coure pa i un ranxo de carboners (WP-14). Seguim pel camí fins que trobem una paret de pedra seca a l'esquerra. El camí volta cap a la dreta, en baixada, pel mig del comellar, i ens mena a una cruïlla de dos camins i un forn de calç, convertit en estable pels animals.

(WP-15) Forn de calç - 5 km - 2 hores i 40 minuts - 485 m d'altitud.
Partim pel camí de l'esquerra (oest) i, cinc minuts més tard, arribem a les ruïnes de la teulera dels Tomassos i al costat, davall d'un marge, la font homònima, avui seca.

(WP-16) Font dels Tomassos - 5,2 km - 2 hores i 45 minuts - 471 m d'altitud.
Des de la font, seguim baixant nord-est per damunt una marjada , fins atènyer una pista (WP-17), on anem cap a la dreta.
El sender continua en suau descens, primer orientant-se cap al nord-est per voltar després cap al nord, baixant fent curtes llaçades i voltar cap a la dreta, fins assolir una gran plana.

Ranxo de carboners
(WP-18) Ranxo de carboners - 5,7 km - 2 hores i 57 minuts - 435 m d'altitud.
Aquí podem observar un ranxo de carboners, amb rotlos de sitja, les corresponents barraques, un forn de coure pa i, entre grans blocs de roca, diverses marjades. Tot el conjunt en bon estat de conservació. Un bonic redol que bé es mereix una aturada.
Sortim orientats a l'oest i iniciem un moderat descens per l'interior d'una estreta coma. En arribar a una zona més planera, voltem cap al nord per un caminet poc clar i ocupat per la vegetació, fins arribar a una barraca de carboner.

Torrentó encaixonat entre parets
(WP-19) Barraca - 5,9 km - 3 hores i 5 minuts - 384 m d'altitud.
Voltem cap a l'esquerra (oest/sud-oest) baixant per un difuminat tirany que ens mena, a una amagada raconada molt ombrívola, davall d'un salt del torrent, on es localitza un forn de calç i un barraca amb les pedres recobertes de molsa.
Després de gaudir d'aquest idíl·lic paratge, ens orientem cap al nord i passem una pareteta, amb un vell filferro obert.

(WP-20) Portell - 6,1 km - 3 hores i 15 minuts - 355 m d'altitud.
Seguim avançant pel marge esquerra del torrentó, que ara es troba canalitzat entre parets seques i amb algun bocí empedrat, fins arribar a una paret i a l'altre costat la carretera. Un poc abans d'arribar a la mencionada paret, voltem a la dreta, travessem el torrent i avancem entre marjades abandonades, fins trobar una nova paret de partió transversal (divisòria dels termes Puigpunyent i Esporles), que salvem sense masses dificultats. Seguim avançant devers uns dos-cents metres més, fins sortir a la carretera per on portell obert, prop del punt quilomètric 8.
Ara sols resta seguir la carretera cap a la dreta devers quatre-cents metres, fins arribar al punt de partida.

(WP-01) Km 8,6 carretera Ma-1101 - 7,1 km - 3 hores i 45 minuts - 297 m d'altitud.
A les 11:30 h donem per finalitzada aquesta interessant excursió.

Inici/ Final:  Km 8,6 carretera Ma-1101
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 40 minuts (Total: 3 hores i 45 minuts)
Excursió realitzada el dia: 15  de juny de 2019
Components del grup:  Pere, Agustí, Sebastià i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari per camins i tiranys de muntanya i algun tram sense camí. Pot presentar dificultats d'orientació degut al gran nombre de camins que hi ha per la zona.
Referències: Seguim els passos i les indicacions de l'amic Llorenç Soler.

Una bon recorregut per aquesta vessant de na Ferrana. La primera part possiblement sigui la més coneguda i trepitjada, però la segona part, amb el pas de sa Nineta i el recorregut des de la teulera fins a la carretera, compensen de llarg l’esforç. Tant el primer racó de les marjades i el ranxo de carboners, com el segon amb el torrentó, son dos racons espectaculars per la seva bucòlica bellesa. Molt bona la publicació, tant les informacions com la fotografia. Salut amic... i agraït per citarme.

Hola amic Llorenç,
Efectivament, el recorregut des del pas de sa Nineta fins al final, desconegut per nosaltres, el vaig trobar molt interessant i bonic. El tram de camí carreter que davalla pel pas, així com els ranxos de carboners i el torrentó, encaixonat entre parets i empedrat, són dignes d'admirar i, com bé dius, compensen l'esforç.
Les teves instruccions van ser claus per completar aquest itinerari. Molt agraït.